mor Amica Startet 5.September.2005 Del på Facebook Startet 5.September.2005 Etter litt trøbbel i starten har vi endelig fått Webastoen til å virke som den skal. Måtte skifte ut et par slanger som var morkne. Vi kjører nå Webastoen på fritidsparafin eller lampeolje fra 5-liters kanne plassert ved siden av varmeren. Dette var ordnet av forrige eier fordi han syntes den gikk renere på lampeolje enn på diesel. Vi ønsker å kjøre Webastoen på diesel fra drivstoftanken igjen. Opplegget finnes allerede, men det er blitt oss fortalt at vi trenger en fødepumpe for å løfte dieselen opp fra tanken, denne pumpen har vi ikke. Webastoen er plassert i skutesida ved siden av førersetet og dieseltanken er lokalisert så lavt som mulig i båten, så det blir ganske stor høydeforskjell. Er det noen som har peiling på hva slags pumpe vi trenger, hvor vi kan få tak i den og hva den koster? Vi trenger også ny termostat til Webastoen da denne er gåen. Amica Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Spinnaker Svart 6.September.2005 Del på Facebook Svart 6.September.2005 Hva heter Webastoen? Jeg har en ny pumpe til Webasto liggende, den pumper vel opp diesel den tror jeg. Men er det et ferdig opplegg med plugg hvor det har vært en pumpe tidligere? Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Gudrun Svart 6.September.2005 Del på Facebook Svart 6.September.2005 jeg vurderte en Webasto nå i sommer, men fikk da oppgitt anbefalt makshøyde pumpen klarte å suge/levere videre og utifra de målene (har kastet lappen)kom jeg til at det ikke lot seg gjøre i min båt. Ville derfor hørt med importør/lokal forhandler på disse før jeg ga meg i kast med å bygge om. Det koster ikke mer enn en telefon..... Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 6.September.2005 Del på Facebook Svart 6.September.2005 Hei Finner ikke ut eksakt betegnelse på webastoen før vi skal ombord igjen, men tror den er 2,5kw. Det har sannsynligvis ikke vært fødepumpe på den før, har i alle fall ikke sett noen spor etter det. Men varmeren har uttak for drift av slik pumpe. Emil Assosiert medlem i rederiet Amica Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
TMe Svart 7.September.2005 Del på Facebook Svart 7.September.2005 Siden du allerede har en dagtank tilsluttet varmeren kan du bruke en elektrisk Biltema og fylle tanken manuelt med av/på bryter. Har du overløp på tanken kan du la returdieselen fra innsprøytningspumpa fylle tanken kontinuerlig. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 7.September.2005 Del på Facebook Svart 7.September.2005 Pumpa du skal bruke heter HARDI 18812 eller 18824 - 12 eller 24V ettersom hva du har av spenning ombord. Pumpa settes i en kapslingskasse type FIBOX eller lignende, bruk PG nipler til gjennomføring av slanger og ledning i kapslingskassa (Dette er elektromatriell, må kjøpes hos installasjonsforretning) og monter den i høyde med tankens topp. Bruk drivstoffslange av ozonbestandig kvalitet (TESS)med innvendig Ø5 mm frem til webastoens doseringspumpe. Husk syrefaste slangeklemmer. Monter og et lite vanlig universal drivstoffilter mellom pumpe og tank som skiftes hvert år. Pumpa startes i fra uttak på Webastoen, den har trykkavkjenning og kan leve sitt eget liv inne i kapslinga. Colberg&Kaspary selger pumpa. Kost for alt ca. 2500.- Lykke til! P.S - dette er en drivstoffpumpe... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
mor Amica Svart 19.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2005 Takk til dere som har svart på spørsmålet vårt. Til opplysning kan vi fortelle at vi har testet Webastoen på diesel nå i helga. Vi koblet slangen direkte på det gamle opplegget for dieseltilførsel til Wbastoen, uten noen ekstra pumpe. Måtte suge opp dieselen før vi startet, men varmeren startet helt fint den og gikk i mange timer uten hverken harking eller svartrøyk, og effekten var i hvert fall like god som da vi kjørte den på fritidsparafin. Det ser ut som pumpa i selve Webasoen er sterk nok til å ta opp dieselen fra tanken. Med det været vi hadde i helga var det jammen godt å ha en effektiv varmer, regn og stiv kuling fra sydvest, jammen tror jeg det var litt sludd også. Det vi er litt spendte på nå, er om dieselen siger tilbake til neste gang vi skal bruke den. Vi har ennå ikke fått tak i noen ny termostat, men et lokalt verksted har løst den saken, så nå er det bare å vente på forsendelsen. Amica Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.