Lars H.
Popeye70 skrev 31 minutter siden:Vi har også en sånn «innsiden av bilruta»-antenne, og slet med DAB-signalene i Krukehavn og på Verdens Ende.
Rart at du nevner Krukehavnen. Der er det jo åpent og fritt og vi fikk inn både Stockholm radio Kungshamn k26 og Kystradio Sør (kanal 66 Tryvann) på VHF. Vi kom derfra igår etter å ha kost oss der nesten en uke. Men DAB-signalene falt stadig ut der, selv med en Glomex tallerkenantenne og aktiv splitter til henholdsvis FM og DAB inngang på radioen. Finner jeg en god halvbølgepisk (rundt 60cm), gjerne stålpisk slik at den ikke knekker om en kommer borti den, skal du få beskjed. Og internt til deg: ThinkPad'n er fantastisk!
Sjøbliss skrev 50 minutter siden:Vi har bare en antenne limt inne under dekk til DAB. Likt det man har for å lime i vinduer på biler.
Jeg har en slik liggende, jeg kan jo teste med den (selv om jeg ikke tror på den løsningen), lime den opp i frontvinduet med jording til aluminiumsrammen rundt vinduet med en ekstra jordkabel til Dyna-platen under båten. Funker det, er det jo greit å slippe en 3dje piskantenne, - har fra før en for VHF og en for AIS.