Jump to content

Litt om valg av antenner for TV og radio i båten.

Lars H.

Recommended Posts

Nå har jeg en Glomex tallerkenantenne som forsyner både TV og DAB/FM radio med signaler. Radiosignalene er OK, men som vel alle har erfart, er det steder med dårlig mottak for TV. Hjemme har vi bredbånd/TV fra GET. Det betyr at vi i båten via mobilt bredbånd har tilgang til alle TV-kanalen vi abonnerer på, enten vi er i Norge eller i Sverige (når jeg kobler opp med VPN der). Dette bruker selvfølgelig data fra kvoten vi har for mobilt bredbånd, men vi ser lite på TV. Og i mange havner er det gratis WiFi.

Jeg har derfor tenkt å fjerne Glomex antennen som står og svaier i toppen av den lille "masten" på vår Saga 27 og satse på TV via internett.

Men så var det radiomottak da, og det er kun DAB som er interessant, lokale FM-sendinger hører vi ikke på.

Er det noen som kan anbefale en god piskantenne spesielt for DAB, gjerne en halvbølgeantenne?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Slik folieantenne er ikke optimal i en "plastbåt", den er en kvartbølgeantenne som trenger jordplan som en får når den kobles til metallet i en bil. Og en slik antenne er ikke en piskantenne som jeg spurte om.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi har også en sånn «innsiden av bilruta»-antenne, og slet med DAB-signalene i Krukehavn og på Verdens Ende. Hadde ventet meg at det var OK dekning der. Også på Koster var det mye hakking og bufring, men der er der mer forståelig. Har vurdert en bedre antenne på den tomme masta jeg drar på bak på pushpit:

4CD0BD5A-D4A5-4E59-8797-173AE302CFC8.jpeg.32b91426b6b93305b51084a0a14438fd.jpeg

Opprinnelig skulle det også en ekstra VHF-antenne opp i denne antennemasts, hvis det skulle skje noe med masta eller antenna der oppe.

@Lars H., hvis du finner en passende antenne via andre kanaler enn BP er der fint om du poster løsningen her så vi andre også kan lære litt og benytte oss av det.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Der var det litt å velge i, og det er jo like ved der jeg bor. Men det ser ut til at de kun selger til forhandlere selv om jeg har handlet antenner der over disk tidligere. Jeg får sjekke litt opp.

Popeye70 skrev 31 minutter siden:

Vi har også en sånn «innsiden av bilruta»-antenne, og slet med DAB-signalene i Krukehavn og på Verdens Ende.

Rart at du nevner Krukehavnen. Der er det jo åpent og fritt og vi fikk inn både Stockholm radio Kungshamn k26 og Kystradio Sør (kanal 66 Tryvann) på VHF. Vi kom derfra igår etter å ha kost oss der nesten en uke. Men DAB-signalene falt stadig ut der, selv med en Glomex tallerkenantenne og aktiv splitter til henholdsvis FM og DAB inngang på radioen. Finner jeg en god halvbølgepisk (rundt 60cm), gjerne stålpisk slik at den ikke knekker om en kommer borti den, skal du få beskjed. Og internt til deg: ThinkPad'n er fantastisk!

Sjøbliss skrev 50 minutter siden:

Vi har bare en antenne limt inne under dekk til DAB. Likt det man har for å lime i vinduer på biler.

Jeg har en slik liggende, jeg kan jo teste med den (selv om jeg ikke tror på den løsningen), lime den opp i frontvinduet med jording til aluminiumsrammen rundt vinduet med en ekstra jordkabel til Dyna-platen under båten. Funker det, er det jo greit å slippe en 3dje  piskantenne, - har fra før en for VHF og en for AIS.

Jo da, det er en løsning og slik vi gjorde den uken vi lå i Krukehavnen der det av en eller annen grunn er dårlig DAB-mottak. Og ja, det er slik vi også gjør det i Sverige. Men den ledningen fra PC'n til AUX inngangen er alltid i veien. For TV har vi brukt en HDMI kabel mellom PC og TV, men har nå en trådløs AnyCast dongle klar for neste tur.

Jeg har en fm-pisk kjøpt på maritim, kr 99 eller 199, montert opp ned i kabin. Den er koblet til radioen med en fm/dab-splitter og fungerer utmerket, og vesentlig bedre enn en dab vindusantenne. Fikk tips om dette hos bilradiospesialisten i Bergen. Jeg farter rundt i ytre hordaland, og det er sjeldent jeg mister dab-signalet. Hvis det blir klipping er jeg veldig nærmt en høy skrent.

Mort1 skrev for 6 timer siden:

Jeg har en fm-pisk kjøpt på maritim, kr 99

Jeg har en gammel FM pisk til en hundrelapp fra Biltema på targabøylen som ble brukt i gamledager på FM radio, den fikk en splitter fra ebay til 70-80 kroner som får spenning fra radioen. Og det fungerer alldeles utmerket. Kommer jeg til å bytte ? Nei, hvorfor i all verden skulle jeg det ?

Lars H. skrev for 11 timer siden:

Jeg har en slik liggende, jeg kan jo teste med den (selv om jeg ikke tror på den løsningen), lime den opp i frontvinduet med jording til aluminiumsrammen rundt vinduet med en ekstra jordkabel til Dyna-platen under båten. 

Tror trygt du kan forsøke det først Lars.

Jeg har gjort det, og så langt funker det like bra som i bilen...og bilen har original dab...

Ligger inn mot en fjellvegg nå som er minst 40 meter høy, og sperrer for motak fra "sivilisasjonen"... funker fint...

Ikke så godt og se det på bildet..

20190717_085656.jpg

Jag har en billig Biltema 'piska' som jag stoppat in helt dolt bakom inredningen under radion.

Den tar emot FM helt ok.

Och DAB över förväntan mha ett litet passivt filter som splittar DAB signalen som vi har här ner från Danska sidan eller DAB provsändningar som vi har på en del ställen längs svenska kusten.

Bättre än väntat helt enkelt.

AM använder jag inte så där har jag ingen erfarenhet.

:fishing:

Vesterskog skrev for 5 timer siden:

Er det at den henger opp ned noe som er bevisst ifm mottak eller var det praktiske årsaker? 

Antennen er montert i cabin for å unngå å lage hull i dekk, samtidig som det er upraktisk med en pisk på dekk på en dc. Antennen er skrudd fast i innvendig takplate, måtte dermed bli opp/ned. 

Kan være mulig at det hadde fungert like godt med å bare kile antennen mellom takplate og dekk, men har lært at antenner av denne typen bør monteres mest mulig vertikalt, for best mottak.

On 7/17/2019 at 11:20 AM, TrikkerN Lønning said:

Jeg vet at det ikke er dette du spør om Lars, men du har ikke vurdert å gå over til nettradio? ?

Jeg bruker kunne dette i bilen og det fungerer alldeles utmerket og mye bedre enn DAB (både dekning og lydkvalitet) . Dette funker spesielt bra sammen med mirrolink. 

I år har også jeg gått 100% over til nettradio - med stor suksess. Ferdes som regel på Sørlandet og Vestfold/Telemarkkysten og der er det ulike regioner "overalt", noe som har skapt utfordringer for min DAB-installasjon. 

For TV bruker jeg forhåndlagrede filmer via USB eller vanlig lineær TV via mobilapp og Chromecast til skjerm. Har fri data ab, som fåes fra ICE eller Chili. 

Endelig en bekymringsløs radio/TV-sommer! 

Gjorde forresten en "antenneundersøkelse" i fjor, 

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Nå har jeg tapet fast en slik vindusantenne jeg hadde liggende i frontvinduet på båten med jord til aluminiumsrammen rundt vinduet. Jeg tror det skal bli godt nok jordplan, men jeg kan selvfølgelig strekke en kabel fra vindusrammen til Dynaplaten under båten. Antennekabelen er så koblet direkte til radioens SMB antennekontakt. Dette fungerer i hjemmehavnen.

Jeg har foreløpig beholdt Glomex tallerkenantennen, men der har jeg koblet om litt. Slik jeg hadde det fø, gikk kabelen fra antennen til en 2-veis passiv Glomex splitter. Fra den kikk det en kabel til en aktiv Glomex splitter/forsterker med den ene utgangen til TV . Den andre utgangen av den passive splitteren gikk mot radio og der til en aktiv Gussi DAB/FM splitter med tilkobling til radioens FM inngang og DAB inngang med SMB.

Nå har jeg droppet den passive splitteren slik at signalet fra tallerkenantennen går rett til den aktive Glomex 2-veis splitter/forsterkeren. Den ene utgangen går så til TV og den andre mot radio. Den mot radioen går som før inn på DAB/FM splitteren, men med kun kontakten for FM tilkoblet.

Dette har jeg ikke fått testet ut, men for TV slipper jeg i hvert fall tap i den passive 2-veis splitteren. Slik kablingen ligger nå, er det enkelt å nappe ut SMB kontakten fra vindusantenne og heller sette inn den fra DAB/FM splitteren for å sammenligne et sted med dårlige forhold. Om det er blitt bedre mottak for TV får jeg nok testet neste gang vi skal til Oscarsborg der det er tvilsomt mottak for TV.

Jeg fikk også tid til å koble opp en AnyCast (tisvarer Chromecast) på TV for å streame PC'n. Det funket som et skudd, så nå trenger jeg ikke ha den lange HDMI kabelen mellom PC og TV om jeg vi se noe annet enn NRK via riksTV. Nå kan jeg velge alt jeg abonnerer på hjemme fra GET.

Det var slik jeg hadde det frem til idag som jeg forsøkte å si. Er det ønske om tegninger, før og efter, kan jeg lage det. Angående felles antenne, så kan Glomex UFO'n dekker både FM, DAB og TV frekvensene. Og en slik antenne er ikke retningsvirkende. Den tar imot like "godt" fra alle retninger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...