Lars H.
Nå har jeg tapet fast en slik vindusantenne jeg hadde liggende i frontvinduet på båten med jord til aluminiumsrammen rundt vinduet. Jeg tror det skal bli godt nok jordplan, men jeg kan selvfølgelig strekke en kabel fra vindusrammen til Dynaplaten under båten. Antennekabelen er så koblet direkte til radioens SMB antennekontakt. Dette fungerer i hjemmehavnen.
Jeg har foreløpig beholdt Glomex tallerkenantennen, men der har jeg koblet om litt. Slik jeg hadde det fø, gikk kabelen fra antennen til en 2-veis passiv Glomex splitter. Fra den kikk det en kabel til en aktiv Glomex splitter/forsterker med den ene utgangen til TV . Den andre utgangen av den passive splitteren gikk mot radio og der til en aktiv Gussi DAB/FM splitter med tilkobling til radioens FM inngang og DAB inngang med SMB.
Nå har jeg droppet den passive splitteren slik at signalet fra tallerkenantennen går rett til den aktive Glomex 2-veis splitter/forsterkeren. Den ene utgangen går så til TV og den andre mot radio. Den mot radioen går som før inn på DAB/FM splitteren, men med kun kontakten for FM tilkoblet.
Dette har jeg ikke fått testet ut, men for TV slipper jeg i hvert fall tap i den passive 2-veis splitteren. Slik kablingen ligger nå, er det enkelt å nappe ut SMB kontakten fra vindusantenne og heller sette inn den fra DAB/FM splitteren for å sammenligne et sted med dårlige forhold. Om det er blitt bedre mottak for TV får jeg nok testet neste gang vi skal til Oscarsborg der det er tvilsomt mottak for TV.
Jeg fikk også tid til å koble opp en AnyCast (tisvarer Chromecast) på TV for å streame PC'n. Det funket som et skudd, så nå trenger jeg ikke ha den lange HDMI kabelen mellom PC og TV om jeg vi se noe annet enn NRK via riksTV. Nå kan jeg velge alt jeg abonnerer på hjemme fra GET.