Jump to content

OpenCPN kobler ut når jeg zoomer mye ut med oeSENC kart, hvorfor?

Lars H.

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt og installert oeSENC kart for både Sverige og Norge, - utmerkede kart. Men når jeg har zoomet godt inn på et sted og så zoomer kraftig ut for å få bedre oversikt, henger programmet for så å koble seg ut slik at jeg må restarte det. PC'n er en 2 år gammel kraftig Lenovo 14"  ThinkPad med i5 processor og mer enn nok RAM

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det virker slik med CM93 2015 kart hos meg også, og så vidt jeg husker, kom problemet med OpenCPN v.5.0. Noen ganger får jeg grå felt på kartet før alt henger og kobler ut.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Testet på min PC i båten nå, og det samme skjer hos meg hvis jeg zoomer helt ut. Det ser ikke ut til å skje når jeg zoomer raskt inn, kun når jeg zoomer raskt helt ut (så verdenskartet vises).

Min maskin: Windows 10 Enterprise build 17763, OpenCPN 5.0.0+9065270, oeSENC plugin versjon 2.9. OpenGL aktivert.

Testet å oppgradere oeSENC plugin til versjon 3.0 uten at det endret på noe.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Testet litt til... Lastet ned versjon 5.0.518, og da ser det ut til at zoom-problemet er fikset for meg:

image.png.ed8f0d6c788fed9ace57b77609913ad3.png

Jeg vet ikke om denne versjonen introduserer andre feil - så nøye har jeg ikke fått testet. Link til nedlasting finner dere i første post i denne tråden: http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-for-intel-hd-graphics-6xx-218371.html. Ettersom dette er en testversjon kan det tenkes at det er andre ting som ikke fungerer som det skal. Vær derfor forsiktige med å installere denne versjonen, og vær klar over at det kan medføre andre problemer å installere den.

Ny utvikling i saken.

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-for-intel-hd-graphics-6xx-218371-2.html

Re: OpenCPN Version 5 for Intel HD Graphics 6xx

Hello all...
I have made some good progress with the Intel VBO error case. Here is what I know.
1. The Intel drivers throw an unexpected (and seemingly nonsensical) error under certain conditions. For OCPN, those conditions can happen when tracks are rendered, though not always, and not predictably.
2. When tested downstream, the GL error is not handled well by OCPN. This happens in the VBO rendering code section.
3. The incorrect OCPN error handling soon leads to a crash.
4. If VBO is disabled, the unexpected error still happens. But the OCPN VBO code is not activated, so no harm is done.

This sequence of events can be demonstrated by the method described by "ejs", up-thread. Use cm93, and import the large GPX file referenced. Zoom into an area containing the imported tracks, and see the train-wreck.whistling.gif

So, maybe we have the root cause. I have prepared a version of OCPN v5 correcting for the spurious GL error report handling, while retaining full VBO support.

Here it is:
http://download.opencpn.org/opencpn_5.0.604_setup.exe

If using S63, the version should be tested with the existing Production S63 plugin.
If using oeSENC, it will probably not correct a similar crash on oeSENC plugin . That will come next.

Please report results here.

Thanks to all for your input and support
Dave

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Litt mer info:

Problemet med heng og nedkobling av OCPN skjer kun på min Lenevo ThinkPad med Win 10 Pro og i5 prosessor. På den stasjonære HP maskinen med Win 10 Enterprise og i7 funker alt OK, begge kjører OCPN v.5.0.0

Det ser ut til at problemet er relatert til skjermkortet og OpenGL. På Thinkpaden er det et integrert Intel-skjermkort, og det er disse skjermkortene som opplever problemet. Det betyr også at veldig mange andre bærbare fra andre produsenter også opplever problemet, fordi de fleste bærbare PCer har integrert Intel-grafikk.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

17 minutes ago, Lars H. said:

Og da er det vel lite vi enkelte brukerne kan gjøre for å løse problemet? Hva OpenGL er aner jeg ikke noe om.

OpenGL er et programmeringsgrensesnitt for høyytelsesgrafikk, både 2D og 3D. Fordelen med OpenGL er at de som lager programmer kan skrive det mot OpenGL, og så skal det fungere likt uansett hva slags maskinvare som ligger under, så lenge maskinvaren støtter OpenGL. Programvareskaperne kan dermed forholde seg til ett enkelt grensesnitt, og slipper å skrive forskjellig kode for forskjellig maskinvare.

En av ulempene med OpenGL er at støtten ligger i drivere og maskinvare, så maskinvareprodusentenes implementasjon avgjør hvor godt OpenGL vil fungere på de forskjellige enhetene. Noen ganger kan programvareprodusentene kode seg rundt eventuelle svakheter/feilimplementasjoner, andre ganger får man problemer som ikke kan løses.

I dette tilfellet kan de kode seg ut av problemene. De slapp testversjon 5.0.518 som ser ut til å fungere fint, så jeg tipper denne koden blir integrert i en ny, offisiell versjon av OpenCPN.

Enn så lenge så er løsningen å ikke zoome så langt ut, men holde seg på et «fornuftig» nivå. Zoomer man så langt ut som det går an å zoome så vil OpenCPN fryse og avslutte.

Popeye70 skrev for 10 timer siden:

I dette tilfellet kan de kode seg ut av problemene. De slapp testversjon 5.0.518 som ser ut til å fungere fint, så jeg tipper denne koden blir integrert i en ny, offisiell versjon av OpenCPN.

Enn så lenge så er løsningen å ikke zoome så langt ut, men holde seg på et «fornuftig» nivå. Zoomer man så langt ut som det går an å zoome så vil OpenCPN fryse og avslutte.

Sistte testversjon  er 5.0.604

Here it is:
http://download.opencpn.org/opencpn_5.0.604_setup.exe

Som du sa zoom med måte og vent på neste offisielle, testversjoner  er en testversjon. 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Versjon 5.0.604 løste ikke problemet på min maskin, jeg testet den først. Måtte nedgradere til 5.0.518 for å bli kvitt zoom-problemet. Mener å ha lest at 5.0.518 var en «spesialversjon» hvor eneste endring var kode for å fikse zoom på maskiner med integrert Intel-grafikk. Kanskje denne koden ikke ble med videre i nye releaser?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...