Jump to content

Edit History

Ababu

Ababu

På sensommeren i fjor kjøpte vi Joda 8100tc. Dette var en båt jeg egentlig ikke hadde tenkt på, da jeg, som deg (?) hadde Agder 840, scand baltic, scand nordic, dacapo 9000 o.l. på min Finn.no varsling.

Jeg hadde også ett lite kriterie at jeg ønsket en marsj fart på min 12 kn

 

Vi hadde ett budsjett på opptil 230.000, men vi kunne strekke oss til 260.000. Nå skriver du ikke noe om ditt budsjett, men sånn jeg leser det du skriver, så virker det veldig som om du ligger i samme landet. Jeg har kjørt mye båt, men hovedsakelig med vridbar propell og mindre sjekter.

 

Du skriver at du er helt fersk med båt; vil det si du aldri har kjørt båt? 

 

etter mye kikking konkluderte jeg som deg ang Balticen; det blir en langt eldre modell og for meg ble det for gammelt. Med vårt budsjett ville det betydd tidlige 80-talls modeller.

 

Så vi prøvde mange av de overnevnte typene, men så sa min svoger; kjøp slik en jeg har (joda 8100 tc). Og de samme argumentene han gav meg, gir jeg her; 

 

De fleste har minimum 125 hk motor; det gir en marsjfart på opp mot 20 kn.

- jeg har vp tamd31, og med lite last og lite vann og diesel har jeg dytta den opp i 21 kn.

 

den har en stor nok dobbelseng til 2 som er dyttet helt frem i kabinen og sidekøye som vi har gjort om til barneseng. 

 

Det gir plass til en ypperlig salong inni kabinen der 4 personer kan sitte og spise (denne kan også omgjøres til seng). 

i alle andre båter av de nevnte  (unntatt balticen) må man drive å re opp og fjerne sengetøy hver morgen og kveld. Vi har en ferdig oppredd seng, og kan bare trekke for sjalusigardiner, og sette oss i salongen for å spise. 

 

Det er bedre uteplass enn Agder. Ikke nødvendigvis i kvm, men pga buesofa og ikke rette benker langs akterkabin og sidene så opplever jeg det hvertfall slik. Nå har vi vel og merke fjernet bordet og heller valgt å ha ett klaffebord som vi legger bort når vi ikke spiser, pga det originale bordet tar endel plass.

 

i tillegg er den veldig lett å manøvrere, da denne har en god kjøl. Noe de andre båtene ikke har. Jeg har ikke baugpropell. Men jeg har heller ikke savnet det. Jeg legger den til sideveis. Enten ved hjelp av vind, eller en samboer som er lynrask og god til å sette spring. Jeg kommer enkelt inn og ut av båsen i havna der jeg har maks 8 meter klaring til båtene på motsatt side. Det er litt kulere det, enn å kjøre thrustere så havet skummer over, men det krever litt øving og feiling. Jeg har kun mistet hekken en gang fordi jeg ikke fikk lagt ut ankeret ornkli pga gammelt dårlig tau. Det bytta jeg dagen etter. 

Men jeg skal sette inn baugpropell senere, for det er jo ett fantastisk hjelpemiddel...

 

av disse argumentene anbefaler jeg absolutt joda 8100tc. 

Vi endte opp med å betale 200000 (lå til 220000) for vår båt. Ser på Finn nå at de annonseres til under dette. Kunne sikkert fått den enda rimeligere om jeg bare hadde hatt litt mer is i magen.

 

Jeg er ikke veldig god med motorer. Jeg kan litt basic, men jeg er ikke kompetent til å utføre annet enn standard vedlikehold. Men jeg har erfart at ikke engang fantasien setter grenser for hva som kan gå galt med en båtmotor. Men på forumer som dette og Volvo penta sider på Facebook er det ingen som legger ut innlegg med tittelen: «min vp fungerer utmerket». Man leser jo bare om de som har noe krøll. Men det viktig å sjekke at selger og tidligere eiere har tatt vare på motoren. Ha gjerne med en som kan litt om dette og finnes det ingen dokumentasjon på vedlikehold, så forutsett at det har vært minimalt, selv om annet sies. Nesten alle båter jeg har kikket på har eierne omtrent tatt vare på kvitteringer til lyspærer, så for meg virker det som om mange er nøye på å dokumentere alt som gjøres.

 

for vår del fikk vi første problem etter 10 timers bruk. Da var det sprekk i intercooleren og Volvo penta+feil=dyrt. Men denne kostnaden (20000) delte han jeg kjøpte den av med meg. Veldig fair av selger, for jeg vet han ikke visste dette. Når denne ble skiftet tok jeg også storservice med bytte av alt av filtere og reimer i tillegg til olje og kjølevæske. 

 

Så gjelder det fremover å ligge i forkant av problemene... så hver høst får det komme noen fra vp verkstedet og gjøre noe de mener er hensiktsmessig for at båten skal fungere utmerket de 3 månedene den skal. Selv om det koster litt. 

 

Lykke til med båtjakten, og kommenter gjerne når du har shoppa!

 

 

Ababu

Ababu

På sensommeren i fjor kjøpte vi Joda 8100tc. Dette var en båt jeg egentlig ikke hadde tenkt på, da jeg, som deg (?) hadde Agder 840, scand baltic, scand nordic, dacapo 9000 o.l. på min Finn.no varsling.

Jeg hadde også ett lite kriterie at jeg ønsket en marsj fart på min 12 kn

 

Vi hadde ett budsjett på opptil 230.000, men vi kunne strekke oss til 260.000. Nå skriver du ikke noe om ditt budsjett, men sånn jeg leser det du skriver, så virker det veldig som om du ligger i samme landet. Jeg har kjørt mye båt, men hovedsakelig med vridbar propell og mindre sjekter.

 

Du skriver at du er helt fersk med båt; vil det si du aldri har kjørt båt? 

 

etter mye kikking konkluderte jeg som deg ang Balticen; det blir en langt eldre modell og for meg ble det for gammelt. Med vårt budsjett ville det betydd tidlige 80-talls modeller.

 

Så vi prøvde mange av de overnevnte typene, men så sa min svoger; kjøp slik en jeg har (joda 8100 tc). Og de samme argumentene han gav meg, gir jeg her; 

 

De fleste har minimum 125 hk motor; det gir en marsjfart på opp mot 20 kn.

- jeg har vp tamd31, og med lite last og lite vann og diesel har jeg dytta den opp i 21 kn.

 

den har en stor nok dobbelseng til 2 som er dyttet helt frem i kabinen og sidekøye som vi har gjort om til barneseng. 

 

Det gir plass til en ypperlig salong inni kabinen der 4 personer kan sitte og spise (denne kan også omgjøres til seng). 

i alle andre båter av de nevnte  (unntatt balticen) må man drive å re opp og fjerne sengetøy hver morgen og kveld. Vi har en ferdig oppredd seng, og kan bare trekke for sjalusigardiner, og sette oss i salongen for å spise. 

 

Det er bedre uteplass enn Agder. Ikke nødvendigvis i kvm, men pga buesofa og ikke rette benker langs akterkabin og sidene så opplever jeg det hvertfall slik. Nå har vi vel og merke fjernet bordet og heller valgt å ha ett klaffebord som vi legger bort når vi ikke spiser, pga det originale bordet tar endel plass.

 

i tillegg er den veldig lett å manøvrere, da denne har en god kjøl. Noe de andre båtene ikke har. Jeg har ikke baugpropell. Men jeg har heller ikke savnet det. Jeg legger den til sideveis. Enten ved hjelp av vind, eller en samboer som er lynrask og god til å sette spring. Jeg kommer enkelt inn og ut av båsen i havna der jeg har maks 8 meter klaring til båtene på motsatt side. Det er litt kulere det, enn å kjøre thrustere så havet skummer over, men det krever litt øving og feiling. Jeg har kun mistet hekken en gang fordi jeg ikke fikk lagt ut ankeret ornkli pga gammelt dårlig tau. Det bytta jeg dagen etter. 

Men jeg skal sette inn baugpropell senere, for det er jo ett fantastisk hjelpemiddel...

 

av disse argumentene anbefaler jeg absolutt joda 8100tc. 

Vi endte opp med å betale 200000 (lå til 220000) for vår båt. Ser på Finn nå at de annonseres til under dette. Kunne sikkert fått den enda rimeligere om jeg bare hadde hatt litt mer is i magen.

 

Jeg er ikke veldig god med motorer. Jeg kan litt basic, men jeg er ikke kompetent til å utføre annet enn standard vedlikehold. Men jeg har erfart at ikke engang fantasien setter grenser for hva som kan gå galt med en båtmotor. Derfor er det viktig å sjekke at selger og tidligere eiere har tatt vare på motoren. Ha gjerne med en som kan litt. 

 

for vår del fikk vi første problem etter 10 timers bruk. Da var det sprekk i intercooleren og Volvo penta+feil=dyrt. Men denne kostnaden (20000) delte han jeg kjøpte den av med meg. Veldig fair av selger, for jeg vet han ikke visste dette. Når denne ble skiftet tok jeg også storservice med bytte av alt av filtere og reimer i tillegg til olje og kjølevæske. 

 

Så gjelder det fremover å ligge i forkant av problemene... så hver høst får det komme noen fra vp verkstedet og gjøre noe de mener er hensiktsmessig for at båten skal fungere utmerket de 3 månedene den skal. Selv om det koster litt. 

 

Lykke til med båtjakten, og kommenter gjerne når du har shoppa!

 

 

Ababu

Ababu

På sensommeren i fjor kjøpte vi Joda 8100tc. Dette var en båt jeg egentlig ikke hadde tenkt på, da jeg, som deg (?) hadde Agder 840, scand baltic, scand nordic, dacapo 9000 o.l. på min Finn.no varsling.

Jeg hadde også ett lite kriterie at jeg ønsket en marsj fart på min 12 kn

 

Vi hadde ett budsjett på opptil 230.000, men vi kunne strekke oss til 260.000. Nå skriver du ikke noe om ditt budsjett, men sånn jeg leser det du skriver, så virker det veldig som om du ligger i samme landet. Jeg har kjørt mye båt, men hovedsakelig med vridbar propell og mindre sjekter.

 

Du skriver at du er helt fersk med båt; vil det si du aldri har kjørt båt? 

 

etter mye kikking konkluderte jeg som deg ang Balticen; det blir en langt eldre modell og for meg ble det for gammelt. Med vårt budsjett ville det betydd tidlige 80-talls modeller.

 

Så vi prøvde mange av de overnevnte typene, men så sa min svoger; kjøp slik en jeg har (joda 8100 tc). Og de samme argumentene han gav meg, gir jeg her; 

 

De fleste har minimum 125 hk motor; det gir en marsjfart på opp mot 20 kn.

- jeg har vp tamd31, og med lite last og lite vann og diesel har jeg dytta den opp i 21 kn.

 

den har en stor nok dobbelseng til 2 som er dyttet helt frem i kabinen og sidekøye som vi har gjort om til barneseng. 

 

Det gir plass til en ypperlig salong inni kabinen der 4 personer kan sitte og spise (denne kan også omgjøres til seng). 

i alle andre båter av de nevnte  (unntatt balticen) må man drive å re opp og fjerne sengetøy hver morgen og kveld. Vi har en ferdig oppredd seng, og kan bare trekke for sjalusigardiner, og sette oss i salongen for å spise. 

 

Det er bedre uteplass enn Agder. Ikke nødvendigvis i kvm, men pga buesofa og ikke rette benker langs akterkabin og sidene så opplever jeg det hvertfall slik. Nå har vi vel og merke fjernet bordet og heller valgt å ha ett klaffebord som vi legger bort når vi ikke spiser, pga det originale bordet tar endel plass.

 

i tillegg er den veldig lett å manøvrere, da denne har en god kjøl. Noe de andre båtene ikke har. Jeg har ikke baugpropell. Men jeg har heller ikke savnet det. Jeg legger den til sideveis. Enten ved hjelp av vind, eller en samboer som er lynrask og god til å sette spring. Jeg kommer enkelt inn og ut av båsen i havna der jeg har maks 8 meter klaring til båtene på motsatt side. Det er litt kulere det, enn å kjøre thrustere så havet skummer over, men det krever litt øving og feiling. Jeg har kun mistet hekken en gang fordi jeg ikke fikk lagt ut ankeret ornkli pga gammelt dårlig tau. Det bytta jeg dagen etter. 

Men jeg skal sette inn baugpropell senere, for det er jo ett fantastisk hjelpemiddel...

 

av disse argumentene anbefaler jeg absolutt joda 8100tc. 

Vi endte opp med å betale 200000 (lå til 220000) for vår båt. Ser på Finn nå at de annonseres til under dette. Kunne sikkert fått den enda rimeligere om jeg bare hadde hatt litt mer is i magen.

 

Jeg er ikke veldig god med motorer. Jeg kan litt basic, men jeg er ikke kompetent til å utføre annet enn standard vedlikehold. Men jeg har erfart at ikke engang fantasien setter grenser for hva som kan gå galt med en båtmotor. Derfor er det viktig å sjekke at selger og tidligere eiere har tatt vare på motoren.

 

for vår del fikk vi første problem etter 10 timers bruk. Da var det sprekk i intercooleren og Volvo penta+feil=dyrt. Men denne kostnaden (20000) delte han jeg kjøpte den av med meg. Når denne ble skiftet tok jeg også storservice med bytte av alt av filtere og reimer i tillegg til olje og kjølevæske. 

 

Så gjelder det fremover å ligge i forkant av problemene... så hver høst får det komme noen fra vp verkstedet og gjøre noe de mener er hensiktsmessig for at båten skal fungere utmerket de 3 månedene den skal. Selv om det koster litt. 

 

Lykke til med båtjakten, og kommenter gjerne når du har shoppa!

 

 



×
×
  • Create New...