Mossefamilie Startet 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2019 Hei alle. Håper/antar det her finnes folk med båtkunnskap. Vi er en familie på 4 fra Moss, som vurderer anskaffelse av båt, type feks Scand Baltiv 29, Agder 840 eller lignende. Da dette blir vår første båt må jeg være ærlig og si at kunnskap rundt båt = 0 pr dd. Litt leser man seg jo opp, vi spør folk her og der, men er allikevel mye vi lurer på. Av de to båttyper som nevnt over, registreer jeg på Finn.no at Agder er rimeligere. For å få Scand Baltic i samme prisnivå, snakker man om en betydelig eldre båt. Hvor gammel bruktbåt er "trygt" å kjøpe? Hvilke andre båter innenfor samme kategori kan anbefales? Hvilke andre tips/råd kan deles med noen ferskinger? Vi er takknemlige for alle råd.. God sommer! :-) Kommentar fra moderator: Tittel redigert Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Hei og velkommen til forumet Kjekk prosess å gå rundt og vurdere forskjellige aktuelle båter, spesielt siden dette er første gangen i tillegg! Et lite tips på veien er å forandre tittelen/overskriften til denne tråden til noe litt mer forklarende (sjekk forumreglene), hvis ikke risikerer du at tråden blir stengt på grunn av mangelfull tittel. Da skal du se at de med peiling på akkurat disse båtene kommer på banen med gode svar. F.eks. kan du forandre fra den nåværende tittelen «Første båt..» til noe slikt som «Vurderer første båt, Scand Baltic 29 eller Agder 840», eller lignende. Poenget er at trådtittelen bør være beskrivende nok i seg selv til at de med kunnskap om akkurat dette skal slippe klikke seg inn i tråder som handler om andre ting de ikke har interesse av. Hadde f.eks. denne tråden handlet om trebåter eller seilbåter hadde jeg kunne gitt deg et mer eller mindre fornuftig svar, men når det gjelder båttypen du ser etter må nok heller andre på banen Sitér dette innlegget Link to post
Ababu Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 (redigert) På sensommeren i fjor kjøpte vi Joda 8100tc. Dette var en båt jeg egentlig ikke hadde tenkt på, da jeg, som deg (?) hadde Agder 840, scand baltic, scand nordic, dacapo 9000 o.l. på min Finn.no varsling. Jeg hadde også ett lite kriterie at jeg ønsket en marsj fart på min 12 kn Vi hadde ett budsjett på opptil 230.000, men vi kunne strekke oss til 260.000. Nå skriver du ikke noe om ditt budsjett, men sånn jeg leser det du skriver, så virker det veldig som om du ligger i samme landet. Jeg har kjørt mye båt, men hovedsakelig med vridbar propell og mindre sjekter. Du skriver at du er helt fersk med båt; vil det si du aldri har kjørt båt? etter mye kikking konkluderte jeg som deg ang Balticen; det blir en langt eldre modell og for meg ble det for gammelt. Med vårt budsjett ville det betydd tidlige 80-talls modeller. Så vi prøvde mange av de overnevnte typene, men så sa min svoger; kjøp slik en jeg har (joda 8100 tc). Og de samme argumentene han gav meg, gir jeg her; De fleste har minimum 125 hk motor; det gir en marsjfart på opp mot 20 kn. - jeg har vp tamd31, og med lite last og lite vann og diesel har jeg dytta den opp i 21 kn. den har en stor nok dobbelseng til 2 som er dyttet helt frem i kabinen og sidekøye som vi har gjort om til barneseng. Det gir plass til en ypperlig salong inni kabinen der 4 personer kan sitte og spise (denne kan også omgjøres til seng). i alle andre båter av de nevnte (unntatt balticen) må man drive å re opp og fjerne sengetøy hver morgen og kveld. Vi har en ferdig oppredd seng, og kan bare trekke for sjalusigardiner, og sette oss i salongen for å spise. Det er bedre uteplass enn Agder. Ikke nødvendigvis i kvm, men pga buesofa og ikke rette benker langs akterkabin og sidene så opplever jeg det hvertfall slik. Nå har vi vel og merke fjernet bordet og heller valgt å ha ett klaffebord som vi legger bort når vi ikke spiser, pga det originale bordet tar endel plass. i tillegg er den veldig lett å manøvrere, da denne har en god kjøl. Noe de andre båtene ikke har. Jeg har ikke baugpropell. Men jeg har heller ikke savnet det. Jeg legger den til sideveis. Enten ved hjelp av vind, eller en samboer som er lynrask og god til å sette spring. Jeg kommer enkelt inn og ut av båsen i havna der jeg har maks 8 meter klaring til båtene på motsatt side. Det er litt kulere det, enn å kjøre thrustere så havet skummer over, men det krever litt øving og feiling. Jeg har kun mistet hekken en gang fordi jeg ikke fikk lagt ut ankeret ornkli pga gammelt dårlig tau. Det bytta jeg dagen etter. Men jeg skal sette inn baugpropell senere, for det er jo ett fantastisk hjelpemiddel... av disse argumentene anbefaler jeg absolutt joda 8100tc. Vi endte opp med å betale 200000 (lå til 220000) for vår båt. Ser på Finn nå at de annonseres til under dette. Kunne sikkert fått den enda rimeligere om jeg bare hadde hatt litt mer is i magen. Jeg er ikke veldig god med motorer. Jeg kan litt basic, men jeg er ikke kompetent til å utføre annet enn standard vedlikehold. Men jeg har erfart at ikke engang fantasien setter grenser for hva som kan gå galt med en båtmotor. Men på forumer som dette og Volvo penta sider på Facebook er det ingen som legger ut innlegg med tittelen: «min vp fungerer utmerket». Man leser jo bare om de som har noe krøll. Men det viktig å sjekke at selger og tidligere eiere har tatt vare på motoren. Ha gjerne med en som kan litt om dette og finnes det ingen dokumentasjon på vedlikehold, så forutsett at det har vært minimalt, selv om annet sies. Nesten alle båter jeg har kikket på har eierne omtrent tatt vare på kvitteringer til lyspærer, så for meg virker det som om mange er nøye på å dokumentere alt som gjøres. for vår del fikk vi første problem etter 10 timers bruk. Da var det sprekk i intercooleren og Volvo penta+feil=dyrt. Men denne kostnaden (20000) delte han jeg kjøpte den av med meg. Veldig fair av selger, for jeg vet han ikke visste dette. Når denne ble skiftet tok jeg også storservice med bytte av alt av filtere og reimer i tillegg til olje og kjølevæske. Så gjelder det fremover å ligge i forkant av problemene... så hver høst får det komme noen fra vp verkstedet og gjøre noe de mener er hensiktsmessig for at båten skal fungere utmerket de 3 månedene den skal. Selv om det koster litt. Lykke til med båtjakten, og kommenter gjerne når du har shoppa! Redigert 16.Juli.2019 av Ababu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joern-eo Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Vi kjøpte båt nå i vår. Har hatt både store (34 fot) og liten båt (26 fot) før men ønsket denne gangen noe midt i mellom. Så på veldig mye (og mye rart) og fant ut at vi med en stor snekke fikk oppfylt de aller fleste ønskene våre. Aksling ( som var et ultimatum), god fart ( 18 knop ), godt vedlikeholdt (dokumentert), relativt ny (2002), to kabiner, rekke rundt hele båten og brede dollbord (bikkjer), vettug pris (vi bikket akkurat 400`). Og baugpropell. Valget endte på en NorStar 950 som så langt har vært helt super. Lett å manøvrere (både kona og jeg kjører/legger til), enkel adkomst fra begge sider (mindre klatring enn Scand) og baug, veldig god plass (330 bred) og masse lagring (desverre...) Aller viktigst var allikevel at selger gikk igjennom hele båten bit for bit sammen med oss, hadde laget sjekkliste, viste at alt virket og motor og det elektriske var strøkent. Ikke en eneste "tjuvkobling". Båten kan virkelig anbefales! Lykke til med valget og prosessen!! Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Ville gått for en eldre båt med så ny motor som mulig. Skrog holder tilnærmet evig, interiør som er behandlet bra holder lenge, elektrisk og elektronikk er enten byttet ut eller overkommelig å bytte. En gammel motor kan gi deg mye ergrelse og kostnader, og i verste fall sette dere i farlige situasjoner. Å bytte motor er kostbart. Med en familie på 4 har man behov for litt plass (2 kabiner minimum), og da blir det fort dyrt om båten skal være av nyere dato. En båt fra sent åttitall, med motor nyere enn 10 år, både båt og motor godt vedlikeholdt og stelt, vil gi trygt og godt båtliv i mange år. Klarer man seg uten høy fart, dvs. planende båt og drev, er driftskostnadene hyggelige også. Sett opp en liste med absolutte krav, ønsker og preferanser, samt budsjett og andre begrensninger, så får dere nok mange gode anbefalinger her. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sverrejo Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Vi kjøpte en Agder 840 fra 1987 med Yanmar motor 170 hk. fra 1995. Veldig god båt og motor, fin soveplass i forkabinen og akterkabinen. Greit toalettrom, flott el-anlegg. Om jeg skulle finne noe negativt så kan det være to ting: Rekka er høy (og trygg) så det kan være vanskelig å komme ombord dersom man er noe bevegelseshemmet. Med akterkabin er det noe mer kronglete å nå fortøyninger akterut. Så skal det sies at med mine 71 år så oppfattes dette ikke som noe problem overhodet. Vi har ikke baugpropell og kommer nok ikke til å montere det heller. Blir det mye vind og bølger så spruter det på vinduene, så vindusviskerne må fungere. Vår båt ligger på Kambo Marina så det er mulig å ta en titt om ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.