Jump to content

Edit History

dieselfan

dieselfan

Joerg Becker skrev for 2 timer siden:

Det finnes nok ingen som tviler på det du sier, eller din kilde, dieselfan.
Men er det viktig for deg slik at ordet blir tatt for alvor da kan jeg nevne at jeg har jobbet
(mekanisk, før jeg ble spesialisert på elektrik-trikk) med båtmotorer fra <1986 - 2001
og var bl.a. direkte forhandler til Marine Power (Mercury/Mercruiser/Mariner).
I den tid skrudde jeg i tillegg til de jeg skiftet ved service på våre motorer 
bl.a. impeller i 5 havner like rundt "eget" havn som tilhørte skipsverftet jeg hadde min plass i.
Det var nok et større antall impellere som jeg har montert på både små påhengsmotorer og oppover til 1500kW klasses.
Så, skikkelig flaks at ingen av dem brente seg fast i alle år frem til idag? :smiley:

Men for all del, smøring er bra de fleste steder der ting beveger seg på eller i noe annet. :smiley:

:fishing:
Jørg

 

Jørg - hverken jeg eller noen jeg vet om her inne setter din kunnskap i tvil her inne. Heller det motsatte.

 

Vertikale impellere er ofte selvdrenerende men er beregnet for nedsenket drift, som feks 99% av påhengere.

Horisontale impellere er ikke selvdrenerende og står med vann i impellerhuset eller tar inn vann etter svært kort tid. De er ofte montert under eller nær sjøvannsnivået. 

Mitt inntrykk er at det blir vanligere å ta ut impeller på innenbordsmotorer om høsten for de som setter båten på land om vinteren.

Da varer impelleren enda lengre, men man tømmer impellerhuset for vann som normalt vil smøre ved oppstart...  derfor ser jeg for egen del oftere fastbrendt gummi i impellerhusene som følge av manglende smøring (vann eller glyserin) fordi mange starter motoren på land uten vann... da gjør smøring av impeller/hus en stor forskjell...

Du vet hva du holder på med og jeg er overbevist om at du ikke ville finne på å gjøre nettopp det og dermed kanskje heller ikke ser det som like nødvendig.

 

Mitt ønske er å dele informasjon som jeg mener er viktig for sikkerheten på havet for mine frender på Forumet.

Har selv opplevd å havarere en impeller på et farlig sted i svært dårlig vær med familie i båten. (det var pga blåskjell, og hadde ikke med manglende smøring å gjøre) hadde ikke min impellerpumpumpe ligget så fint til og motorrommet hatt så god plass hadde jeg ikke rukket å bytte og vi hadde blitt knust mot bråttene, jeg glemmer det aldri og våkner enda om natten pga fæle drømmer. Derfor er jeg kanskje litt ekstra sår mht dette temaet. Jeg har lest det jeg har skrevet og står for det. Det er direkte, ja men det er min mening. 

Jeg unner ingen den samme opplevelsen og jeg gjør det jeg kan for å opplyse om farene og spare andre for å komme i samme situasjon.

 

Jeg ser av siste setning i ditt siste innlegg (i fet skrift) at vi er ganske så enige. Jeg setter strek her, Jørg.  :thumbsup:

 

dieselfan

dieselfan

Joerg Becker skrev for 1 time siden:

Det finnes nok ingen som tviler på det du sier, eller din kilde, dieselfan.
Men er det viktig for deg slik at ordet blir tatt for alvor da kan jeg nevne at jeg har jobbet
(mekanisk, før jeg ble spesialisert på elektrik-trikk) med båtmotorer fra <1986 - 2001
og var bl.a. direkte forhandler til Marine Power (Mercury/Mercruiser/Mariner).
I den tid skrudde jeg i tillegg til de jeg skiftet ved service på våre motorer 
bl.a. impeller i 5 havner like rundt "eget" havn som tilhørte skipsverftet jeg hadde min plass i.
Det var nok et større antall impellere som jeg har montert på både små påhengsmotorer og oppover til 1500kW klasses.
Så, skikkelig flaks at ingen av dem brente seg fast i alle år frem til idag? :smiley:

Men for all del, smøring er bra de fleste steder der ting beveger seg på eller i noe annet. :smiley:

:fishing:
Jørg

 

Jørg - hverken jeg eller noen jeg vet om her inne setter din kunnskap i tvil her inne. Heller det motsatte.

 

Vertikale impellere er ofte selvrenerende men er beregnet for nedsenket drift, som feks 99% av påhengere.

Horisontale impellere er ikke selvdrenerende og står med vann i impellerhuset eller tar inn vann etter svært kort tid. De er ofte montert under eller nær sjøvannsnivået. 

Mitt inntrykk er at det blir vanligere å ta ut impeller på innenbordsmotorer om høsten for de som setter båten på land om vinteren.

Da varer impelleren enda lengre, men man tømmer impellerhuset for vann som normalt vil smøre ved oppstart...  derfor ser jeg for egen del oftere fastbrendt gummi i impellerhusene som følge av manglende smøring (vann eller glyserin) fordi mange starter motoren på land uten vann... da gjør smøring av impeller/hus en stor forskjell...

Du vet hva du holder på med og jeg er overbevist om at du ikke ville finne på å gjøre nettopp det og dermed kanskje heller ikke ser det som like nødvendig.

 

Mitt ønske er å dele informasjon som jeg mener er viktig for sikkerheten på havet for mine frender på Forumet.

Har selv opplevd å havarere en impeller på et farlig sted i svært dårlig vær med familie i båten. (det var pga blåskjell, og hadde ikke med manglende smøring å gjøre) hadde ikke min impellerpumpumpe ligget så fint til og motorrommet hatt så god plass hadde jeg ikke rukket å bytte og vi hadde blitt knust mot bråttene, jeg glemmer det aldri og våkner enda om natten pga fæle drømmer. Derfor er jeg kanskje litt ekstra sår mht dette temaet. Jeg har lest det jeg har skrevet og står for det. Det er direkte, ja men det er min mening. 

Jeg unner ingen den samme opplevelsen og jeg gjør det jeg kan for å opplyse om farene og spare andre for å komme i samme situasjon.

 

Jeg ser av siste setning i ditt siste innlegg (i fet skrift) at vi er ganske så enige. Jeg setter strek her, Jørg.  :thumbsup:

 



×
×
  • Create New...