R.O Startet 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2019 Måtte vel komme.... https://www.tu.no/artikler/det-er-pa-tide-a-snakke-om-batskam-motorbaten-er-en-versting-br/469614 Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Kanskje også greit å sette det litt i perspektiv. Hørte akkurat på nyhetene at skogbranner i Alaska og Sibir bare i juni slipper ut mer CO2 enn hele Norges utslipp på et år. Og i går leste jeg at strømmetjenestene står for 4% av alle CO2 utslipp. Hvis vi med motorbåt reduserer litt på gassen og tar med oss litt mer søppel hjem enn vi hadde med ut, går det kanskje i pluss i det totale regnskapet. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Sett heller fokus på avgift- skam, der alle problemer løses med å betale inn mere penger til staten? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Ja måtte vel komme det! Jeg har absoludt ingen båtskam. Om ikke Norske båteiere hadde hatt båt hadde de jo gjort noe annet som genererte CO2! Jeg er helt sikker på at fritidsbåtene forurenser mindre en fiskeflåten! Miljøværnere bør få rem fakta og reelle tall! Jeg tror ikke på dette før jeg får se grunnlag og faktatall og dokumentasjon på bruk og forbruk! Vi må også huske på at de størst prosent er småbåter med små motorer som brukes ganske lite! https://www.dn.no/statistisk-sentralbyra/norboat/stein-harald-jorgensen/tallkrangel-om-utslipp-fra-fritidsbater-det-er-harreisende-galt/2-1-633074 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
LM 605 Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Dette er kanskje en ny "vår" for snekkene igjen, mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Jeg synes at det må være folk i India og Kina som får ta ansvaret for all styggedom på denne jord siden de er så mange, og vi er så få. Mvh Stutum speaking Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 syns denne traff godt: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/AdX28z/sanna-sarromaa-skam-er-en-hersketeknikk-og-et-maktmiddel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Midtpinne Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Fint å ha seilbåt. Har ikke hørt om seilbåtskam enda. Men dere andre, motorbåtfolk, skjerp dere. La båten stå. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 (redigert) ivar skrev 23 minutter siden: syns denne traff godt: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/AdX28z/sanna-sarromaa-skam-er-en-hersketeknikk-og-et-maktmiddel For en gangs skyld har hun skrevet noe fornuftig... Hun har skrevet mye rart før, men denne gangen er jeg helt enig! Og jeg eier ikke båtskam - for å ha slått det fast. Selv med en stor fritidsbåtflåte er det vi slipper ut - enten fra toalett eller motor - ubetydelig i forhold til yrkesbåter, annen skipsfart og cruiseskip. Jeg tar gjerne imot mer miljøvennlig teknologi - men da skal det virke som det jeg har nå og ikke gi meg noen begrensinger på båtlivet med hensyn til fart og aksjonsradius! Redigert 17.Juli.2019 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
ivar Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Pequod skrev 22 minutter siden: For en gangs skyld har hun skrevet noe fornuftig... Hun har skrevet mye rart før, men denne gangen er jeg helt enig! Hehe, vi nordmenn har nok litt godt av litt skråblikk på enkelte ting - men til tider har hun nok ikke truffet helt godt bestandig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Jeg skammer meg. Motoren til Hulda har siden 17.07.2018 til 17.07.2017 gått 24,3 timer. Burde vært fire ganger så mye. Men det er så dajligt å heise seil, slå av motoren, øke farten fra 5- til 7 knop. Og helt stille. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Hulda skrev 9 minutter siden: Jeg skammer meg. Motoren til Hulda har siden 17.07.2018 til 17.07.2017 gått 24,3 timer. Burde vært fire ganger så mye. Men det er så dajligt å heise seil, slå av motoren, øke farten fra 5- til 7 knop. Og helt stille. Og jeg har snart kjørt 200 timer med nybåten siden 28.april... Passerte 800 timer på veien fra Fjällbacka til Kalvön...Er ikke i båten nå, men jeg har vel under 30 timer igjen før jeg passerer de 200... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Haba Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Ryk og reis. Hold opp med dette "skam-tullet" Kjører min beskjedne dieselbåt uten å føle noen som helst skam, heller stolthet. Har mye tilgode i forhold til "sydenfarere" med flyskam.? Gledesdrepere har vi mange nok av. . Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Midtpinne skrev for 1 time siden: Fint å ha seilbåt. Har ikke hørt om seilbåtskam enda. Nåja..... tenk å bruke opp all den fine vinden ..... som ellers kunne blitt brukt i vindmøllene til å produsere ren elektrisk strøm. Du burde skjemmes litt i alle fall ?. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Jeg satt inn 2 helt nye yanmar i 2011....nå har jeg akkurat bikket 2000 timer.... Føler overhode ikke noe skam... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Ingen skam å spore her, velger å brenne diesel i egen båt fremfor å brenne den opp i ett fly til syden. Går helt fint. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Thostr Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Skam- og skyld-følelse gjør bare endringer vanskeligere å gjennomføre. Det lukter av straff og moralisering. Det er som å rope "drittsekk!" til noen og forvente at de vil gå i seg selv og bli et bedre menneske. Så hele denne skam-bølgen er bare tragisk. Det vi trenger er tydeliggjøring av behov og at folk kan _velge_ strategier som gjør at verden blir et litt bedre sted, basert på forståelse av behov. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 17 minutes ago, Ida Marie III said: Jeg satt inn 2 helt nye yanmar i 2011....nå har jeg akkurat bikket 2000 timer.... Føler overhode ikke noe skam... Da stiller vi likt; litt over 2000 timer her også på rundt halve tiden – men så har jeg bare én motor å bale med. Jeg synes flyskam og relaterte temaer blir mye prat og fjas. Flyskammen ser det ut til at vi har importert fra Sverige, men en trenger ikke doktorgrad i økonomi for å skjønne at svak valuta muligens kan ha gjort noe med svenskenes ferievaner. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Som Sarra sier: Dette er hersketeknikk fra dem som tror at CO2 er forurensing og vil kontrollere vår livsstil, enten ut fra egen tro og overbeisning, som påskudd for flere skatter og avgifter eller som rent politisk maktmiddel. Etter flere tiår med katastrofevarsler, som alle har feilet, har det gått fra global oppvarming til klimaendringer, klimakatastrofe og skam. Klimaet på jorda har aldri vært gunstigere enn nå etter den lille istid. Jorda har blitt grønnere, polisen har ikke forsvunnet, isbjørnene formerer seg og det er hverken flere skogbranner, tørker eller flomkatastrofer enn før. Havnivået stiger i samme lave takt som det har gjort gjennom hundrevis av år og temperaturstigningen har avtatt mens CO2 innholdet stiger. Biler og båter forurenser ja, men ikke med CO2. Men skamme oss skal vi . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sahara Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 At noen fremdeles klarer å påstå at CO2 ikke er forurensing er fullstendig hårreisende Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Sahara skrev 1 minutt siden: At noen fremdeles klarer å påstå at CO2 ikke er forurensing er fullstendig hårreisende Det er vel ikke alle som har fulgt med like godt. En viss Donald T er en av dem. Vi må vel svært mange millioner år tilbake i tid for å finne relativt høyere bestanddel karbondioksid i atmosfæren enn hva vi har nå. Og kurven er bratt økende. Så blir det vel et definisjonsspørsmål om karbondioksid er en forurensing. Men at det er ett av flere stoffer som trigger klimaendringer burde være bevist for de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 54 minutes ago, NilsPils said: Som Sarra sier: Dette er hersketeknikk fra dem som tror at CO2 er forurensing og ............... Som vanlig blir det mye tull og surr i slike diskusjoner. CO2 er en klimagass per definisjon og slike påvirker klimaet ved å virke inn på Jordens og atmosfærens strålingsbalanse. Og til alle dere som "driter i slikt"; hva synes dere om at også hele resten av jordens befolkning skal (kunne) ha en tilsvarende båt og forbruk som dere har? For egen del liker jeg (heller ikke) bergepet skam brukt i denne sammenhengen, men det endrer ikke det faktum at vi (jordens befolkning) står overfor store utfordringer, og problemer. Noen som så programmet i går kveld (sikkert en reprise, men allikevel) om KFK-gass (hydrokarboner med klor og fluor) som var veien til lykken (også brukt av astmatikere for deres innhalerere!), men som viste seg å medføre "litt" hull i ozonlaget? Både Maigghie og Ronald (president og skuespiller) skjønte faren ved denne, men av Donald forventer jeg ingenting (positivt)! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tom Rør Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Jeg har ikke problemer med å se at vi som forbrukere "sliter" på moder jord, men man bør sette ting i perspektiv. Jeg personlig har nok ikke noe større negativt miljøavtrykk, enn de som pisker bilen til hytta hver helg, eller som reiser med fly mange ganger i året til ferieleiligheten i sydligere strøk. Skam føler jeg ikke, men jeg pisker ikke sjarken mer enn nødvendig, og det er både av økonomiske og miljømessige grunner. Når man ser cruiseskipene som frekventerer kysten vår, og resten av verdens hav, er potensialet vesentlig større for å gjøre en stor forskjell. Så et program på NRK for en tid tilbake som het "Dirty Shipping" eller noe, og der så vi hvor utrolig miljøfiendtlig disse båtene er. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Uansett hva "vi" måtte mene og føle så spiller det ingen rolle når noe går fra "hot" til "not" så endres ting i rask takt. Sitter sikkert mange x- røykere bak tastaturet her som neppe er særlig pro røyking i dag selv om en hadde steinharde og gode argument for røyking i sin tid. Sikkert noen av oss her som var mot mobiltelefoner også, og utfasing av sjekkhefter, mot minibanker, internett generelt og Facebook spesielt osv. Det er bare å sitt stille i båten og se på hva som skjer. Når venninna til dattera sier "æsj, er ikke det en sånn båt som forurenser så isbreene i Himalaya smelter og selungene drukner, eller noe?" så vil det bli den greia som faktisk påvirker en families valg av båt i fremtiden. Hva en gjeng hel- og halvgamle gubber på et forum måtte mene om saken endrer ingenting, vår tid til å endre hva som skal skje av store holdningsendringer som endrer "alt" de neste 20-30 årene er forbi for lengst. ---- Mitt råd, ta det innover dere at det er i ferd med å skje og tenk litt i gjennom hva en vil fremstå som. Det alle forventer, en bakstreversk gubbe som henger igjen i fortiden uten å se mulighetene som byr seg i fremtiden, eller en som ser muligheter og ikke setter seg på bakbeina straks verden endrer seg ørlite. Selv er jeg avventende, selv om ingenting av dette er hverken uventet eller nytt. Dette går helt fint. Jeg er glad kommende generasjoner ser annerledes på ting enn hva jeg selv gjør, skulle bare mangle, og jeg vil ikke være en av de som bremser, jeg tilhører mest fortiden og vil ikke bremse ifht hva de yngre ønsker for fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 "Alle" har vel hørt historien om hvor mye disse containskipene forurenser, men hva er alternativet/alternativene. En faktasjekk her: https://www.faktisk.no/artikler/MA/stemmer-det-at-utslippene-fra-et-containerskip-tilsvarer-50-millioner-biler Nå er vel både flyreiser til syden og båtferier med familien ikke akkurat livsnødvendige, men har også lest at flyreiser i verden utgjør like stor trussel mot klimaet som bruken av internett (2% på begge)! Og bruken av internett og slike fora som dette er er vel heller ikke akkurat i gruppen "nødvendig"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.