Jump to content

Edit History

nomen

nomen

MorganX skrev 45 minutter siden:

Når jeg sitter her å leser innleggene som blir skrevet så legger jeg merke til at endel folk må nesten forsvare sitt båtbruk med å fortelle hvor lite de flyr, at de kjører elbil osv.. Det beviser jo at folk faktisk føler litt skam ved å bruke båt og bil med fosilt brennstoff.

Det er nok (ihvertfall for min del) ett behov for å sette ting i perspektiv.

Jeg er ikke opptatt av hvor mye co2 jeg bidrar med, men andre er det. Derfor synes jeg det er greit og sette fokuset på at det er mange måter å bidra til å redusere utslipp på, man kan ikke bare se på en enkelt ting.

Så en dokumentar om "zero waste" hvor vil fulgte en ung dame på butikken. Hun plukket med seg noen appelsiner, men var nøye med å ikke ta de med (Cevita) klistremerket på, det var jo søppel. Det hun ikke evner å innse, er at hun hadde gjort mye mer for miljøet hvis hun hadde latt være å kjøpe ferske appelsiner, men f.eks. valgt norskproduserte epler isteden.

Hadde nylig en samtale med en kar som  i våres hadde vært på en ferietur til Svalbard, og naturligvis hadde fått en leksjon i hvor skadelig menneskelig aktivitet er for det sårbare nord.

Når jeg foreslo at all mennskelig aktivitet der oppe burde avvikles, og at vi ikke hadde noe der oppe å gjøre, fikk han blod på tann. "Det er så vakkert der oppe, og det er blitt en viktig turistnæring" var det han hadde å si. Igjen, ingen evne til å se sammenhengen.

Den dagen TUI, Apollo og resten av gjengen avvikles sammen med en stor andel av flyplasser, kjøpesenter, nettbutikker, hoteller/spa senter og lignende. Da kan vi også begynne å se på fritidsbåten?.

Inntil videre, god sommer her fra den dieseldrevne båten som akkurat nå holdes god og varm av dieselvarmeren?

nomen

nomen

MorganX skrev 34 minutter siden:

Når jeg sitter her å leser innleggene som blir skrevet så legger jeg merke til at endel folk må nesten forsvare sitt båtbruk med å fortelle hvor lite de flyr, at de kjører elbil osv.. Det beviser jo at folk faktisk føler litt skam ved å bruke båt og bil med fosilt brennstoff.

Det er nok (ihvertfall for min del) ett behov for å sette til i perspektiv.

Jeg er ikke opptatt av hvor mye co2 jeg bidrar med, men andre er det. Derfor synes jeg det er greit og sette fokuset på at det er mange måter å bidra til å redusere utslipp på, man kan ikke bare se på en enkelt ting.

Så en dokumentar om "zero waste" hvor vil fulgte en ung dame på butikken. Hun plukket med seg noen appelsiner, men var nøye med å ikke ta de med klistremerket på. Det var jo søppel, det hun ikke evner å innse, er at hun hadde gjort mye mer for miljøet hvis hun hadde latt være å kjøpe ferske appelsiner, men f.eks. valgt norskproduserte epler isteden.

Hadde forøvrig en samtale med en kar som hadde vært på en ferietur til Svalbard, og naturligvis hadde fått en leksjon i hvor skadelig menneskelig aktivitet er for det sårbare nord.

Når jeg foreslo at all mennskelig aktivitet der oppe burde avvikles, og at vi ikke hadde noe der oppe å gjøre, fikk han blod på tann. "Det er så vakkert der oppe, og det er blitt en viktig turistnæring" var det han hadde å si. Igjen, ingen evne til å se sammenhengen.

• Create New...