Jump to content

Båtskam..!?

R.O

Recommended Posts

nettopp Sahara. Man skal også være klar over at f.eks klimarealistene er et nettsted som drives av folk engasjert i en politisk kamp. De kan skrive hva de vil uten å måtte forholde seg til fakta. Er nok to typer tilhengere, de som tror helt og fullt på det som skrives her og derved er ignorante overfor det all verdens klimaforskere kan bevise, eller så har de vett nok til å skjønne at noe er på gang, men til tross for det, velger å bidra til at problemet bagatelliseres. Jeg fatter ikke at det går an.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

13 minutes ago, Ida Marie III said:

Mener og ha hørt en ikke skal tro på alt en finner på nettet...?

Det slår nok like mye begge veier...

Og da kan du sikkert dokumentere at det som hevdes er feil i det du siterer? Selvfølgelig uten å google for slikt driver man ikke med!:giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

BØstrøm skrev for 3 timer siden:

Er det bare jeg som synes det er skremmende når 2prosent av alle insekter forsvinner årlig, alle flyplasser er fulle av folk, og  jordas befolkning stadig fjerner mer naturmangfold til fordel for dyrket mark og urbanisering.

Nei, da er vi i alle fall to... 

Jeg er heller ingen helgen, flyr svært sjelden (og bare korte innenriksturer), har kun en liten jolle for tiden, låner av og til en båt med 50 hk utenbordsmotor. Men de to fossilbilene våre ruller til sammen over 30k i året, og vi kunne definitivt vært flinkere til gjenbruk og til å kjøpe ting av god kvalitet.

Skam? Vet ikke, men tenker på det. Både på eget forbruk og på det at svært mange ser ut til å ikke bry seg i det hele tatt. 

Nå ser det jo ut til at selv Donald begynner

å vise "svakhet" i forhold til klimaproblematikken og hevder;

Og da han omtalte Parisavtalen om klima, som Trump har meldt USA ut av, var det ikke på en måte som prøvde å latterliggjøre klimamålene i avtalen. Nei, det var for å fortelle at USA gjør det mye bedre. Om utslipp av klimagasser, sa Trump:

- Hver eneste en av underskriverne av klimaavtalen i Paris ligger bak USA, sa Trump.

At dette er sludder og vås og at USA økte klimautslippene i fjor kommer vel ikke som noen overraskelse for en del av oss når man vet at han lyver i all offentlighet sånn cirka ti ganger om dagen i snitt!

Redigert av Mouche (see edit history)

Guest Avmønstret#
Korsfjord skrev 12 minutter siden:

at svært mange ser ut til å ikke bry seg i det hele tatt. 

Det tror jeg kommer an på øyet som ser og hvilket miljø man tilhører. Tvert i mot så tror jeg veldig mange nå bryr seg. En ser det på partivalg, hvor mijløpartier og miljøsaker har større gjennomslag enn det meste annet på den politiske ordenen, så og si hele verden over.

En ser det på at folk gjør bevisste miljøvalg, færre flyr, flere tar tog og kjører bil på ferie i stedet. Flere tar "norgesferie", flere, de fleste kjøper elbil i stedet for eksosbil osv, osv. 

Det er ikke sånn at alle "bare snakker" miljø lengre. Folk gjør store og små "miljøvalg", som samlet sett gjør store utslag, og kommer til å gjøre enda større utslag i nær fremtid. 

----

Det vil alltid være noen, stadig færre, som ikke bryr seg i det hele tatt. Det finnes fortsatt noen uten mobiltelefon og internett, for et par tiår siden var det ikke helt uvanlig, i dag er de ikke mange. 

"Noen" har sagt noe om dette før: 

Come gather 'round, people
Wherever you roam
And admit that the waters
Around you have grown
And accept it that soon
You'll be drenched to the bone
If your time to you is worth savin'
And you better start swimmin'
Or you'll sink like a stone
For the times they are a-changin'

Når jeg sitter her å leser innleggene som blir skrevet så legger jeg merke til at endel folk må nesten forsvare sitt båtbruk med å fortelle hvor lite de flyr, at de kjører elbil osv.. Det beviser jo at folk faktisk føler litt skam ved å bruke båt og bil med fosilt brennstoff.  Man kan sikkert snakke i det vide og det brede om at vi i Norge kan gjøre en forskjell ved å redusere vår forurensing av klimaet, men uten om at man får med Usa, Kina, India på en klima avtale med redusert utslipskutt av klimagasser så er det å redusere utslippene fra båter og biler her i norge som mikroskopiske tiltak å regne med. Så jeg føler faktisk ingen båtskam.  En annen ting er bruken av ordet skam i slike settinger. Dette er en hersketeknikk som personer klimaaktivister og venstresiden bruker for å oppnå sine mål, de vil at man skal føle skyld om man gjør noe de mener ikke er riktig og passende, som flyskam, båtskam, bilskam, kjøttskam, plastskam.

Guest Avmønstret#

I en tråd som dette oppleves det nesten som skamfullt å si at en faktisk bryr seg, og faktisk prøver å gjøre noe. Ikke noen svære greier, men mange små og større valg som alle gjør betyr mye til slutt. 

Tipper jeg får på pukkelen og blir kalt alt fra naiv til moralist om jeg sier at det føles både riktig og bra å gjøre noe. At enkelte, men stadig færre, ikke bryr seg, det gjør ingenting. En vet at de kjemper en tapt sak, det er i grunnen bare å stille seg ved siden og se/høre hva de kommer med, så lenge en gidder å høre på de. De fleste gidder ikke lengre, det er ikke interessant, endringene kommer om de vil eller ikke. 

MorganX skrev 45 minutter siden:

Når jeg sitter her å leser innleggene som blir skrevet så legger jeg merke til at endel folk må nesten forsvare sitt båtbruk med å fortelle hvor lite de flyr, at de kjører elbil osv.. Det beviser jo at folk faktisk føler litt skam ved å bruke båt og bil med fosilt brennstoff.

Det er nok (ihvertfall for min del) ett behov for å sette ting i perspektiv.

Jeg er ikke opptatt av hvor mye co2 jeg bidrar med, men andre er det. Derfor synes jeg det er greit og sette fokuset på at det er mange måter å bidra til å redusere utslipp på, man kan ikke bare se på en enkelt ting.

Så en dokumentar om "zero waste" hvor vil fulgte en ung dame på butikken. Hun plukket med seg noen appelsiner, men var nøye med å ikke ta de med (Cevita) klistremerket på, det var jo søppel. Det hun ikke evner å innse, er at hun hadde gjort mye mer for miljøet hvis hun hadde latt være å kjøpe ferske appelsiner, men f.eks. valgt norskproduserte epler isteden.

Hadde nylig en samtale med en kar som  i våres hadde vært på en ferietur til Svalbard, og naturligvis hadde fått en leksjon i hvor skadelig menneskelig aktivitet er for det sårbare nord.

Når jeg foreslo at all mennskelig aktivitet der oppe burde avvikles, og at vi ikke hadde noe der oppe å gjøre, fikk han blod på tann. "Det er så vakkert der oppe, og det er blitt en viktig turistnæring" var det han hadde å si. Igjen, ingen evne til å se sammenhengen.

Den dagen TUI, Apollo og resten av gjengen avvikles sammen med en stor andel av flyplasser, kjøpesenter, nettbutikker, hoteller/spa senter og lignende. Da kan vi også begynne å se på fritidsbåten?.

Inntil videre, god sommer her fra den dieseldrevne båten som akkurat nå holdes god og varm av dieselvarmeren?

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#
nomen skrev 11 minutter siden:

Når jeg foreslo at all mennskelig aktivitet der oppe burde avvikles, og at vi ikke hadde noe der oppe å gjøre, fikk han blod på tann. "Det er så vakkert der oppe, og det er blitt en viktig turistnæring" var det han hadde å si. Igjen, ingen evne til å se sammenhengen.

Var en sak i våres eller deromkring hvor Turistforeningen bad Visit Norge om å slutte å reklamere for hyttene til Turistforeningen i Kina, for hvorfor skal en jobb for å få folk fra andre siden av jordkloden hit til Norge? 

Så ja, det er mange som ser mange sammehenger, også folk i posisjoner som gjør at det faktisk utgjør en forskjell. 

---

Etterhvert så vil "Norgesferie" og ferie i nærområder i stedet for lange flyturer osv gjøre at vi vil få mer en nok med å dekke behovet til norske turister, da er det like greit å droppe reklamen for å få de som flyr lengst til å komme hit. 

Framtia skrev for 1 time siden:

Man skal også være klar over at f.eks klimarealistene er et nettsted som drives av folk engasjert i en politisk kamp. De kan skrive hva de vil uten å måtte forholde seg til fakta. Er nok to typer tilhengere, de som tror helt og fullt på det som skrives her og derved er ignorante overfor det all verdens klimaforskere kan bevise, eller så har de vett nok til å skjønne at noe er på gang, men til tross for det, velger å bidra til at problemet bagatelliseres. Jeg fatter ikke at det går an.

Dette var for grovt til å stå uimotsagt. Jeg oppfordrer derfor til å besøke nettstedet   http://www.klimarealistene.com/ og selv gjøre seg opp sin mening om det er "et nettsted som drives av folk engasjert i en politisk kamp." Og der  "De kan skrive hva de vil uten å måtte forholde seg til fakta."

Klimarealistene er ledet av et vitenskapelig råd som består av personer med sterk faglig tyngde som ikke bare kan avvises som "folk engasjert i en politisk kamp" https://www.klimarealistene.com/vitenskap-2/klimarealistenes-vitenskapelige-rad/

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Og sånn kan vi slå hverandre i hodet med hva som er å anse som "sannheten":

https://energiogklima.no/kommentar/hvorfor-fysiker-benestad-mener-at-fysiker-bergsmark-tar-feil/

For de frelste klimafornekterne, selv for Donald, så har det skjedd endringer i klimaet, og dette er nokså tydelig for de fleste, ja nesten i hverdagen. Det som da gjenstår å diskutere (de totaltfornektende elementene gidder jeg ikke bry meg om/med) hva dette skyldes og hva, og i hvilken grad, vi mennesker kan gjøre noe med dette. Noen (også her?) synes å nærmest ta til orde at det er ingen vits i å bry seg for det er lite, eller ingenting, vi kan gjøre siden det hele er beastemt av faktorer/krefter vi uansett ikke kan gjøre noe med.

Javel, er det slik og så enkelt? Kreditt til den som her står frem i all åpenhet og hevder dette!

Og som er nevnt av andre her så er det litt interessant at de mest skeptiske i tråden påpeker hvor lite de bruker båten!:giggle:

Et vitenskapelig råd er ikke det samme som at man ikke er forutinntatt. Den gjengen her er jo stort sett alle aktive fornektere. Videre har de typisk bakgrunn fra geologi eller noe annet som ligger langt fra klimasystemet. Og snittalderen er godt over 70... Spørsmålet er derfor hva disse har å vise til av klimarelevant forskning de siste 10 årene? Og da tenker jeg ikke på kronikker eller blogger.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg fornekter ikke at klimaet forandrer seg, men uten at man får med seg de landene som har størst befolkningstetthet og som forurenser mest, Usa, Kina, India, Russland så kan de norske klima aktivistene hyle og skrike og moralisere så mye de vil.. Klimaet forandrer seg uansett hvor mye vi gjør av utslipskutt i norge... det er som å pisse i havet. Plasten deriomot er en kilde til forurensning i det nærliggende økosystemet som gjør at det går inn i næringskjeden og som får direkte konsekvenser. Dette problemet er det mulig å få bukt med ved å bruke mindre plast.

En annen ting er oppdrettsvirksomheten av laks med mærene sine i fjordene langs kysten... De ødelegger økosystemet med rømt oppdrettslaks samt all den driten de bruker til for som inneholder vitaminer og andre sykdomshindrende kjemikalier som igjen ødelegger store områder av tareskog og liv rundt mærene. 

Framtia skrev 38 minutter siden:

Et vitenskapelig råd er ikke det samme som at man ikke er forutinntatt. Den gjengen her er jo stort sett alle aktive fornektere. Videre har de typisk bakgrunn fra geologi eller noe annet som ligger langt fra klimasystemet. Og snittalderen er godt over 70... Spørsmålet er derfor hva disse har å vise til av klimarelevant forskning de siste 10 årene? Og da tenker jeg ikke på kronikker eller blogger.

Det er en vanlig hersketeknikk å diskreditere sine motstandee som ikke kvalifiserte ut fra sine egne definerte premisser. "Klimafornekter" er også en utbredt hersketeknisk merkelapp. Og menn over 70 som ikke "har noe å vise til av klimarelevant forskning de siste 10 årene" er selvfølgelig ikke meningsberettiget. Her ser man da selvfølgelig bort fra internationale tungvektere som Svensmark, Karlen og Mörner . . . .

Men den som løfter blikket vil lett finne ut at det også finnes et hav av flere svært seriøse vitenskapsfolk der ute som har varierende og velbegrunnete meninger om menneskeskapt klimatrussel. Man behøver ikke vise til Trump eller Carl I. Hagen. Det blir like meningsløst som å referere til Al Gore eller Greta Tunberg . . . .

Tipper det blir slutt på avgiftsfri diesel til fritidsbåter etter hvert. Kanskje til og med en tilleggsavgift. Hadde jeg ikke hatt båt så hadde familien tatt i iallfall to sydenturer med fly i løpet av et år. Også for min egen del så hadde jeg muligens vært utbrent og uføretrygdet hadde jeg ikke hatt muligheten til å stikke av fra verden sammen med min nærmeste og fine roen på sjøen. 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Mouche skrev 13 minutter siden:

Igjen så ser vi innlegg hvor vi i den rike verden, det rikeste landet, ikke skal behøve å ta noe ansvar for vi er så få i motsetning til Kina, India og befolkningen der. Ingen tanker om at dette også er et ansvar på individbasis? Jeg blir matt av slike innlegg!

Regner med at det er mitt innlegg du sikter til. Jeg er ikke imot at vi som ett rikt land skal gjøre noe for å redusere klimautslippene, MEN vi redder ikke kloden av den grunn uten å få med de landene med størst befolkning og som ikke er villig til å inngå en klima avtale om reduksjon av forurensning. Dessuten synes jeg ikke Norge alltid skal gå fremst som fanebærer og være flinkeste elev i klassen i enhver sammenheng, sånn at vi kan klappe oss selv på brystet å si at vi er best i verden... (dette gjelder ikke bare klimasaker).

Redigert av MorganX (see edit history)
PiperBill skrev 31 minutter siden:

Tipper det blir slutt på avgiftsfri diesel til fritidsbåter etter hvert.

Mulig du får rett  :nonod:

Men "avgiftsfri" diesel er langt fra avgiftsfri. Det er veibruksavgiften (ca 4 kr/L) vi slipper når vi ikke kjører på veien. Og det er vel litt logisk? Ellers er båtdieselen også belagt med avgifter i bøtter og spann, også CO2-avgift . . .

Mouche skrev 47 minutter siden:

Igjen så ser vi innlegg hvor vi i den rike verden, det rikeste landet, ikke skal behøve å ta noe ansvar for vi er så få i motsetning til Kina, India og befolkningen der. Ingen tanker om at dette også er et ansvar på individbasis? Jeg blir matt av slike innlegg!

<rant>

Hva vi gjør på berget her betyr i praksis ikke en dritt, da vi utgjør en liten promille av det totale utslippet (med unntak av oljeeksport, som er en diskusjon for seg selv...), og land som Kina har økt utslippene med flere tonn per person i løpet av de siste 20-30 årene. Det utgjør mange ganger det totale utslippet av klimagasser fra et land som Norge.

Jeg er enig i at vi skal ta ansvar for miljøet, men på en slik måte at vi ikke aktivt trakasserer og ødelegger dagliglivet til Kari og Ola Nordmann, for det trengs faktisk ikke. Norske politikere er verdensmestere i å finne på nye avgifter og måter å plage normale folk på, som går langt utover det som er nødvendig, og for å stjele litt fra nynorsken: "They use the stick, but not the carrot". Da er det ganske opplagt at det vil komme en reaksjon på et eller annet tidspunkt, noe vi begynner å se konturene av nå.

For å gnage litt videre på dette så kan vi se på dette jævla vindmøllefjaset de er i gang med nå. Hvorfor skal vi rasere naturen (enda) mer ved å sette opp en haug med vindmøller når vi kan oppnå samme resultat ved å oppgradere gamle turbiner og generatorer i eksisterende vannkraftstasjoner? For meg som er ingeniør gir dette NULL mening, for vindkraft er no ustabile greier, mens vannkraft er ganske mye mer forutsigbart og stabilt. Og da har vi enda ikke snakket om atomkraft og Thorium, som burde stå ØVERST på prioriteringslista til de såkalt grønne politikerne. Men det gjør det ikke, for atomkraft er SKUMMELT og FARLIG.

Siste stikk fra Fremskrittspartiet (et navn som blir mer ironisk for hver dag som går...) er at de vil rasere elbil-ordningene, for Carl I. Hagen tror nemlig ikke på klimaforandringer, og folk er misunnelige på at bærumspassatene (Teslaer, for de uinvidde) passerer de i kollektivfeltet hver morgen på vei inn til Oslo.

</rant>

1 hour ago, MorganX said:

Regner med at det er mitt innlegg du sikter til. Jeg er ikke imot at vi som ett rikt land skal gjøre noe for å redusere klimautslippene, MEN vi redder ikke kloden av den grunn uten å få med de landene med størst befolkning og som ikke er villig til å inngå en klima avtale om reduksjon av forurensning. Dessuten synes jeg ikke Norge alltid skal gå fremst som fanebærer og være flinkeste elev i klassen i enhver sammenheng, sånn at vi kan klappe oss selv på brystet å si at vi er best i verden... (dette gjelder ikke bare klimasaker).

Jeg sikter til den, eller de, som skriver hva jeg kommenterer. Jeg mener så absolutt at Norge skal være et foregangsland på dette området da vi har ressurser til det samt at det også vil kunne bety arbeidsplasser og salg av teknologi til andre land som igjen betyr inntekter og arbeidsplasser. Jeg synes det er helt topp om vi kan være best enten det er hopping på ski eller kildesortering eller salg av elbiler og skjønner ikke hvorfor det er så viktig å IKKE være best. Å klappe seg på brystet og skryte av å være best er ikke viktig for meg, men å være det er både riktig og viktig.

Det er vel forskning og utvikling som har skapt alle miljøproblemene vi har i dag.

Burde ikke alle de smarte forskerne innsett, hva forskningen deres ville føre til.

Når det gjelder nordmenn, kan vel vi kalles "selfimiljøvernere"

Det spiller ingen rolle om verden går til h....te, bare vi kan sniffe inn litt frisk luft i byene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...