Jump to content

Hvor mye blir oljenivået påvirket kald-varm motor og nivå på peilepinnen...?

Roger og Olina

Recommended Posts

Har en Ford Sabre 212hk (Ford 2704) som er veldig "følsom" på olje trykket. Mangler det 2mm på peilepinnen, så ser jeg utslag på instrumentet.  Motoren står bak helt i bunnen av båten. Så vinklen på baugen burde vel ikke slå ut. Men syntes det er rart at 2mm så går den fra 2,5kg på varm motor, til 2,2kg. Om jeg etter fyller ca 1 liter, så er den på 2,5kg. Mener å huske at oljepumpa er i forkant av motoren. Har også lurt på om peilepinnen er original eller ikke. For da kjører jeg kanskje med for lavt nivå. Når jeg bytter olje, så følger jeg peilepinnen. Er jo redd for å fylle for mye også. En annen sak er det om jeg peiler 1 time etter stans. Da "mangler" det 5mm på pinnen. Morgenen etter, når den har stått noen timer, så er den på streken. Leste i ett annet forum at noen motorer skal peiles/etter fylles på varm motor? Åpen for erfaringer og forslag her folkens ?

Det tar en stund før all overskuddsoljen drenerer tilbake til bunnpannen. Oljenivået i bunnpannen reagerer på motorens helling langskips. Enkelte motorfabrikanter spesifiserer opp mot 30 % endring i oljevolum relatert til hellingsvinkel. Motoren til Hulda heller for mye. Resultatet er at når båten ligger stille er maks oljemengde opp til minimumsmerket på peilepinnen. Og motoren min har et oljeforbuk på 1 liter på 50 gangtimer. Hos meg peiler jeg alltid oljen på kald motor. 

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Når du bytter olje neste gang fyller du på nøyaktig det som instruksjonsboken sier...la det sige ned...og mål da på peilepinnen...da vet du hvor nivået skal være for ettertiden...

Det forutsetter da at all oljen er kommet ut, noe som ofte ikke er tilfelle når den suges opp via peilepinnehullet. Hvis motoren er installert innenfor maks tillatt helningsvinkel er vel peilepinnen det sikreste likevel.

Temperaturen på olja gjør vel ikke allverdens utslag på nivået, men tiden den får til å renne tilbake er nok viktigere.

Olevine skrev 2 minutter siden:

Temperaturen på olja gjør vel ikke allverdens utslag på nivået, men tiden den får til å renne tilbake er nok viktigere.

Veldig viktig poeng  :thumbsup:

Det er så mange triste saker på "overfyllingskader" på nesten nye motorer fordi båteier/bruker ikke har hatt en anelse om at vedkommende peiler før olja har fått tid til å returnere. Viktig å kjenne sin egen båt på dette punktet. Har man i tillegg et hysterisk forhold til oljenivå under max eller tror at maksmerket er den tredje ballongen lengst oppe på peilepinnen så kan det være kjørt.

Skal du ha eller bruke båt så må en også ha et minimum av kunnskap om hvordan den skal ettersees..... :crazy:

Peiling av oljenivå på driftsvarm motor er nytt for meg..

- Er du sikker på at det er slik det er framstilt i manualen?

I praksis er ikkje dette logisk i det heile. I det du stoppar motoren byrjar olja i øvre del av motoren å siga / renna mot sumpen i bunnpanna. Kor lang tid dette tar, veit du ikkje med sikkerhet. Dette er avhengig av viskositet / temperatur / graden av forurensing i olja...

- Kvar i denne prosessen er du når du peilar..?

Peilar du på kald motor er tilbakerenningsprosessen garantert ferdig. Då har du iallefall forutsetning for å kunna få rett peileresultat.

Mine 50 øre.. :-)

Redigert av Havlengt (see edit history)

Takker og bukker for tilbakemeldinger.  Nei, jeg kan ikke fylle på det som står i boka når jeg bytter olje. Oljepumpa som er montert på motoren for å tappe ut olje, går ikke helt ned i bunnen. I tillegg så er den midtstilt på motoren og i og med at motoren skrår slik den står, så vil jeg ikke kunne klare å få pumpet ut all oljen.  Så da blir det garantert overfylling...

Ikke er jeg fanatisk vedr peilepinnen heller og er klar over konsekvensene ved overfylling. Det jeg reagerer på, er at når det mangler 2-3mm på peilepinnen, så gir det utslag på det digitale KUS innstrumentet. Det gir ikke utslag på det analoge, men det er sikkert ikke så fintfølende heller..

Jeg er medlem på et traktorforum og det var der jeg leste om at enkelte landbruksmaskiner skulle peiles på varm motor. Jeg husker ikke hva det var for motor og hvor lenge en skulle vente. 

Uansett, så syntes jeg det er rart at jeg merker dette med så liten endring på pinnen...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...