Roger og Olina Startet 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2019 Har en Ford Sabre 212hk (Ford 2704) som er veldig "følsom" på olje trykket. Mangler det 2mm på peilepinnen, så ser jeg utslag på instrumentet. Motoren står bak helt i bunnen av båten. Så vinklen på baugen burde vel ikke slå ut. Men syntes det er rart at 2mm så går den fra 2,5kg på varm motor, til 2,2kg. Om jeg etter fyller ca 1 liter, så er den på 2,5kg. Mener å huske at oljepumpa er i forkant av motoren. Har også lurt på om peilepinnen er original eller ikke. For da kjører jeg kanskje med for lavt nivå. Når jeg bytter olje, så følger jeg peilepinnen. Er jo redd for å fylle for mye også. En annen sak er det om jeg peiler 1 time etter stans. Da "mangler" det 5mm på pinnen. Morgenen etter, når den har stått noen timer, så er den på streken. Leste i ett annet forum at noen motorer skal peiles/etter fylles på varm motor? Åpen for erfaringer og forslag her folkens ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Når du bytter olje neste gang fyller du på nøyaktig det som instruksjonsboken sier...la det sige ned...og mål da på peilepinnen...da vet du hvor nivået skal være for ettertiden... Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Roger og Olina skrev On 17.7.2019 at 11.16: Motoren står bak helt i bunnen av båten. Så vinklen på baugen burde vel ikke slå ut. Vis hele sitatet Vinkelen i baug og helt akter er vel lik, med mindre båten bøyer seg ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Det tar en stund før all overskuddsoljen drenerer tilbake til bunnpannen. Oljenivået i bunnpannen reagerer på motorens helling langskips. Enkelte motorfabrikanter spesifiserer opp mot 30 % endring i oljevolum relatert til hellingsvinkel. Motoren til Hulda heller for mye. Resultatet er at når båten ligger stille er maks oljemengde opp til minimumsmerket på peilepinnen. Og motoren min har et oljeforbuk på 1 liter på 50 gangtimer. Hos meg peiler jeg alltid oljen på kald motor. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Ida Marie III skrev On 17.7.2019 at 11.58: Når du bytter olje neste gang fyller du på nøyaktig det som instruksjonsboken sier...la det sige ned...og mål da på peilepinnen...da vet du hvor nivået skal være for ettertiden... Vis hele sitatet Det forutsetter da at all oljen er kommet ut, noe som ofte ikke er tilfelle når den suges opp via peilepinnehullet. Hvis motoren er installert innenfor maks tillatt helningsvinkel er vel peilepinnen det sikreste likevel. Temperaturen på olja gjør vel ikke allverdens utslag på nivået, men tiden den får til å renne tilbake er nok viktigere. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Olevine skrev On 17.7.2019 at 15.04: Temperaturen på olja gjør vel ikke allverdens utslag på nivået, men tiden den får til å renne tilbake er nok viktigere. Vis hele sitatet Veldig viktig poeng Det er så mange triste saker på "overfyllingskader" på nesten nye motorer fordi båteier/bruker ikke har hatt en anelse om at vedkommende peiler før olja har fått tid til å returnere. Viktig å kjenne sin egen båt på dette punktet. Har man i tillegg et hysterisk forhold til oljenivå under max eller tror at maksmerket er den tredje ballongen lengst oppe på peilepinnen så kan det være kjørt. Skal du ha eller bruke båt så må en også ha et minimum av kunnskap om hvordan den skal ettersees..... Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 (redigert) Peiling av oljenivå på driftsvarm motor er nytt for meg.. - Er du sikker på at det er slik det er framstilt i manualen? I praksis er ikkje dette logisk i det heile. I det du stoppar motoren byrjar olja i øvre del av motoren å siga / renna mot sumpen i bunnpanna. Kor lang tid dette tar, veit du ikkje med sikkerhet. Dette er avhengig av viskositet / temperatur / graden av forurensing i olja... - Kvar i denne prosessen er du når du peilar..? Peilar du på kald motor er tilbakerenningsprosessen garantert ferdig. Då har du iallefall forutsetning for å kunna få rett peileresultat. Mine 50 øre.. :-) Redigert 17.Juli.2019 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Takker og bukker for tilbakemeldinger. Nei, jeg kan ikke fylle på det som står i boka når jeg bytter olje. Oljepumpa som er montert på motoren for å tappe ut olje, går ikke helt ned i bunnen. I tillegg så er den midtstilt på motoren og i og med at motoren skrår slik den står, så vil jeg ikke kunne klare å få pumpet ut all oljen. Så da blir det garantert overfylling... Ikke er jeg fanatisk vedr peilepinnen heller og er klar over konsekvensene ved overfylling. Det jeg reagerer på, er at når det mangler 2-3mm på peilepinnen, så gir det utslag på det digitale KUS innstrumentet. Det gir ikke utslag på det analoge, men det er sikkert ikke så fintfølende heller.. Jeg er medlem på et traktorforum og det var der jeg leste om at enkelte landbruksmaskiner skulle peiles på varm motor. Jeg husker ikke hva det var for motor og hvor lenge en skulle vente. Uansett, så syntes jeg det er rart at jeg merker dette med så liten endring på pinnen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.