Jump to content

Volvo Penta MD2030, dynamo lader ikke

Ruppe

Recommended Posts

Hei. Jeg er en relativt ny båteier, å sliter litt med å forstå problemet mitt. Det begynte med at oljelampen lyste og pep ved tenning av motor, men gikk vekk ved start. Den kommer igjen når motor slås av. Dette har jeg forstått at mest sannsynligvis skyldes at vi startet motoren med landstrøm tilkoblet. Gikk noen uker uten feil etter denne episoden. 

Men nå er dette tilbake ved hver tenning, dynamo lader ikke i det hele tatt (har forsøkt å bytte denne (måler forøvrig 4,4v mellom B+ og B-). Turtallsmanometeret viser 0 ved tomgang/ "første gir", og går litt opp og ned rundt turtallet ved mer kraft. 

Mistenker noe er galt med elektronikken.. jordfeil? 

Det jeg har gjort av inngrep i det elektriske er å sette inn en omformer til 230v (koblet rett på batteriet), kan innrømme at jeg glemte å ta hovedbryteren ved tilkobling hvis det kan være av interesse og vite.. 

Noen som har noe ideer om neste ledd i feilsøking? Bytte laderegulator? Er det noen releer, motstander eller dioder som kan ha røket, og evt hvor er disse? 

Alle tips mottas med stor takknemlighet da vi bor på denne båten (Bavaria 38) å skal seile hver dag i minst et år ?

4 hours ago, Ruppe said:

Jeg er en relativt ny båteier, å sliter litt med å forstå problemet mitt. Det begynte med at oljelampen lyste og pep ved tenning av motor, men gikk vekk ved start. Den kommer igjen når motor slås av.

Det skulle vel være normalt nok?

4 hours ago, Ruppe said:

Det jeg har gjort av inngrep i det elektriske er å sette inn en omformer til 230v (koblet rett på batteriet), kan innrømme at jeg glemte å ta hovedbryteren ved tilkobling hvis det kan være av interesse og vite.. 

Det skulle vel ikke ha noe å si. (Med mindre motoren gikk ved tilkobling.)

4 hours ago, Ruppe said:

dynamo lader ikke i det hele tatt

Kan det være at motor/dynamo har blitt kjørt uten at batteriet/batteriene har vært koblet til eller hovedbryter for batteri/batterier har vært slått av? (Da sies det at diodene lett vil komme til å ryke.)

Redigert av Arne2 (see edit history)
Arne2 skrev for 3 timer siden:

Arne2 skrev for 3 timer siden:

Kan det være at motor/dynamo har blitt kjørt uten at batteriet/batteriene har vært koblet til eller hovedbryter for batteri/batterier har vært slått av? (Da sies det at diodene lett vil komme til å ryke.)

Tror ikke det. Men høres dette ut som symptomer på røkede dioder? Kan man måle/ teste dem? Hvor er dem?

Ny dynamo er kjøpt og byttet, samme resultat- ingen lading 

Nå skulle noen ha kommet på banen som kan dette bedre enn meg.

Mener da å huske at diodene og spenningsregulatoren vanligvis sitter inne i dynamoen. Hvis to dynamoer ikke lader så skulle man jo tro at dette dreide seg om en feil oppkobling. Noen regulatorer skal jo ha feedback fra batteriet. Kan det ha noe med det å gjøre?

Det har blitt skrevet side opp og side ned om dynamoer og lading. Forsøk å finn en av disse.

helt normalt at oljelampe og varsler lyser og gir lyd fra seg før motor er startet, dette skal bli borte når motor er startet og har fått oljetrykk, dette med lading kan være alt fra kabelbrudd til dårlig kontakt, regner med at kabler går fra dynamo og innom starter sin kabling, har du sjekket så ikke pære i ladelampe er ødelagt/sprengt, er den det så vil ikke dynamo begynne å lade pga brutt krets der, så sjekk og mål om ladelampe er ok, dette kan du også se om ladelampe lyser når du slår på tenning

Redigert av Andor (see edit history)

Ladelampen lyser og ser fin ut. Kan ikke finne noe dårlig kontakt eller kortslutning noe sted heller.

Koblet den nye dynamoen likt som den gamle som har fungert lenge før dette. På bilde er det B+ nærmest - rød kabel til laderegulator , W øverst med grå/svart kabel- muligens til turteller?, B- nederst med 3 svarte kabler- den tykke går til gods på motor, en tynn til ground på laderegulator og en tynn til pidestall.

IMG_20190719_100817.jpg

Den røde som du sier går til laderegulator mistenker jeg å være en skillediode. Ta et bilde av det du mener er laderegulator. Er det en skillediode kan det delvis forklare målingen og at dioden da har en defekt. Men det er ingen trollmann her på forumet som kan med sikkerhet si hva du har så dokumenter dette med et bilde. Det er som å gå til legen og si du verker i en fing uten og fortelle ham hvilken fing. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...