Jump to content

Lekkasje rundt aksling/hylsesrør

e s

Recommended Posts

Hei!

Har problemer med at det kommer inn vann rundt gjennomføringen til akslingen. Det pipler inn litt vann rundt hele hylsen.  Båten er en Bavaria 890 fra 1982 med VP-motor og fast aksling.

Jeg mistenker at det er selve hylserøret som er løst. Dette er vel i utgangspunktet støpt fast? Beveger jeg på akslingen så ser det ut til at også hylserøret beveger seg. Skal hylsen sitte bom fast eller er det stevnbeslaget som er skrudd til hylsen som sørger for at det er tett her?

Etter en liten tur i går kveld ser det også ut til at det er noe som har flyttet på seg. Jeg er usikker på om det er hylserøret som er på veg inn i båten eller om det bare er pakningen som har flyttet på seg.

Det at hylserøret er på veg inn skal vel ikke være mulig? Men noe har hvertfall flyttet på seg. Jeg smurte opp pakningen tidligere denne uken og da var det ikke noe problem å komme til mellom flensen og pakning, nå ligger disse i hverandre. Legg også merke til at det er blått (grease) ved bakenden av pakningen, dette tyder vel på at det er pakningen som har flyttet på seg. Det er i midlertid fargeforskjellen på hylsen hvor den går inn i skroget som gjør meg litt usikker. Kan ikke huske å sett dette før.

20190717_121807.jpg.02a140e905a910ff55d13d31d0553637.jpg

20190717_121817.jpg.632117ae2dc4c8eb293146d9dd4f5e36.jpg

Båten må flyttes for å få den på land. Kan jeg gå for motor slik det er nå? Jeg er litt bekymret for vibrasjoner dersom noe har flyttet på seg slik at det det blir verre og det plutselig kommer inn mye vann? Slik det er nå tar lensepumpen det unna uten problemer. Jeg er heller ikke så giret på å seile med motorrommet fult av vann og tilhørende krenging. Må også gjennom et trangt område med mye strøm for å få den på land, som hvertfall med mine seilkunskaper blir litt ambisisøst.

Hvor mye arbeid har jeg foran meg dersom hylserøret må ut og nytt støpes fast? Er det bare til å få båten på vinterlagring allerede?

Kan jeg ha flaks og at det bare er stevnbeslaget som må byttes for at det skal bli tett?

Tips og råd tas i mot med stor takk, jeg føler jeg er litt på kanten av båtkunskapen min her...

Jeg vet ikke spesifikt hvordan Bavaria har gjort det. Vanlig er at det sitter et utvendig stevnbeslag som hylserøret er skrudd inn i. Hylserøret skal sitte trangt. At ditt hylserør kommer spaserende inn i båten kan tyde på at det er røket tvers av inne i skroget. Jeg ville ikke kjørt propellen slik det ser ut hos deg, men tatt båten under slep til verksted. De som kan det fikser jobben på en ukes tid. Ikke noe hokus pokus. Sjekk dine forsikringsvilkår/takstmann.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...