Jump to content

Edit History

xr4ti

xr4ti

Som emnetitlen sier, har det noe positiv effekt å slipe propellblader skarpe? Jeg har en 17 fots V-bunnsbåt med en eldre 70hk totakter. Mangler ca 300 rpm for å få den opp til oppgitt maks effektuttak iflg produsenten. Motoren er tilsynelatende frisk. Fikk i går tips fra en på brygga om å skarpslipe propellbladene. "De" gjorde alltid det når de var guttunger for å få jollene til å gå fortere. Iflg "bryggemannen" så vil jeg merke stor forskjell da propellen "skjærer" bedre i vannet og derfor få mer turtall og fart. Har det noe for seg eller er det bare tull på en standard alu.propell. Ser for meg at det kan gi en kortvarig effekt da de skarpe kantene vil slites mye raskere enn de butte kantene som er på en original propell?

Er det bare tull å bruke tid på sliping og mer fornuftig å bruke 3000kr på en ny propell med mindre stigning eller diameter? 

xr4ti

xr4ti

Som emnetitlen sier, har det noe positiv effekt å slipe propellblader skarpe? Jeg har en 17 fots V-bunnsbåt med en eldre 70hk totakter. Mangler ca 300 rpm for å få den opp til oppgitt maks effektuttak iflg produsenten. Motoren er tilsynelatende frisk. Fikk i går tips fra en på brygge om å skarpslipe propellbladene. "De" gjorde alltid det når de var guttunger for å få jollene til å gå fortere. Iflg "bryggemannen" så vil jeg merke stor forskjell da propellen "skjærer" bedre i vannet og derfor få mer turtall og fart. Har det noe for seg eller er det bare tull på en standard alu.propell. Ser for meg at det kan gi en kortvarig effekt da de skarpe kantene vil slites mye raskere enn de butte kantene som er på en original propell?

Er det bare tull å bruke tid på sliping og mer fornuftig å bruke 3000kr på en ny propell med mindre stigning eller diameter? 



×
×
  • Create New...