Jump to content

Edit History

xr4ti

xr4ti

Solseng skrev for 8 timer siden:

Hvis jeg har forstått det riktig:

- Du ligger 2-300rpm under optimal toppturtall (5500rpm@wot)

- Du har litt for høy manøverhastighet (altså laveste hastighet i gear)

- Båten er litt treig i plan/opp i turtall

Da er du overproppet.

-Diameter: For stor diameter kan gjøre det tyngre for motoren. Som ivar nevner: Å gå ned i diameter kan gi mer turtall og raskere aks uten å forandre stigning.

-Stigning: Å gå ned i stigning gir mer turtall og gir normalt bedre aks.

Som alltid: Det vil alltid være unntakstilfeller, men å gå ned på både pitch og diameter vil nokså sikkert hjelpe på din situasjon.

Stål eller alu? Ikke godt å si hva du skal gjøre. Pris er jo også en faktor. Jeg hadde kanskje bare gått for en aluprop hvis toppfart og en knop fra eller til ikke er avgjørende.

Takk for bra svar. Du har forstått meg riktig.

I et naivt øyeblikk trodde jeg at en 13,2 x 19 propell slik som kalkulatoren sier ville løse alle problemer, særlig siden det er en helt ny alu.prop til salgs på FINN for 1000kr. Men om jeg da skjønner deg rett så vil trolig det å øke Pitch/stigning med 2" ikke være gunstig selv om jeg går 0,8" i diameter? Ser ikke ut som om det var så enkelt å finne en med lavere Pitch/stigning enn 17" som er brukt/eller på FINN/eBay.

Ser ikke noen vits i å betale flere tusen kr mer for en high perf.stål-propell kun for å få et par-tre flere knop, båten er for undermaskinert til det det skal gå fort uansett.

Er heller ikke sikker på vekten, er totalvekt det menes eller båtvekt i slike kalkulatorer? For bruttovekt inkl 2 pers er nok kanskje 800 kg:

-båt 350 kg iflg boat.no http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=17883&mid=26593

- motor med utstyr ca 150 kg

- bensintank, full, 100 kg

- 2 personer inkl personlig utstyr, 200kg.

tot.vekt ca 800 kg.

ivar skrev for 8 timer siden:

Mer vekt krever normalt større skyvkraft, dvs mer bladareal/diameter, og lavere stigning

Båten motoren stod på før var en 18-foter som kun ble brukt til fiske av en eldre herremann. 

xr4ti

xr4ti

Solseng skrev for 8 timer siden:

Hvis jeg har forstått det riktig:

- Du ligger 2-300rpm under optimal toppturtall (5500rpm@wot)

- Du har litt for høy manøverhastighet (altså laveste hastighet i gear)

- Båten er litt treig i plan/opp i turtall

Da er du overproppet.

-Diameter: For stor diameter kan gjøre det tyngre for motoren. Som ivar nevner: Å gå ned i diameter kan gi mer turtall og raskere aks uten å forandre stigning.

-Stigning: Å gå ned i stigning gir mer turtall og gir normalt bedre aks.

Som alltid: Det vil alltid være unntakstilfeller, men å gå ned på både pitch og diameter vil nokså sikkert hjelpe på din situasjon.

Stål eller alu? Ikke godt å si hva du skal gjøre. Pris er jo også en faktor. Jeg hadde kanskje bare gått for en aluprop hvis toppfart og en knop fra eller til ikke er avgjørende.

Takk for bra svar. Du har forstått meg riktig.

I et naivt øyeblikk trodde jeg at en 13,2 x 19 propell slik som kalkulatoren sier ville løse alle problemer, særlig siden det er en helt ny alu.prop til salgs på FINN for 1000kr. Men om jeg da skjønner deg rett så vil trolig det å øke Pitch/stigning med 2" ikke være gunstig selv om jeg går 0,8" i diameter? Ser ikke ut som om det var så enkelt å finne en med lavere Pitch/stigning enn 17"

Ser ikke noen vits i å betale flere tusen kr mer for en high perf.stål-propell kun for å få et par-tre flere knop, båten er for undermaskinert til det det skal gå fort uansett.

Er heller ikke sikker på vekten, er totalvekt det menes eller båtvekt i slike kalkulatorer? For bruttovekt inkl 2 pers er nok kanskje 800 kg:

-båt 350 kg iflg boat.no http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=17883&mid=26593

- motor med utstyr ca 150 kg

- bensintank, full, 100 kg

- 2 personer inkl personlig utstyr, 200kg.

tot.vekt ca 800 kg.

ivar skrev for 7 timer siden:

Mer vekt krever normalt større skyvkraft, dvs mer bladareal/diameter, og lavere stigning

Båten motoren stod på før var en 18-foter som kun ble brukt til fiske av en eldre herremann. 

• Create New...