-morten- Startet 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2019 Hei skulle på tur i dag, og motor kuttet plutselig ut. Instrumenter radio og tilt fungerer. Bensinpumpa starter men starteren drar ikke rundt når jeg prøver å starte! Motoren startet veldig lett tidligere i uken og det har ikke vært noe unormalt siden sjøsetting i år. Hadde fullservice i fjor, så alt bør være i orden maskinelt! jeg tror det kan være hovedstrømsbryteren. den har vært litt kranglete, eller kortsluttning på batteri. Vi glemte å sette på dekselet på baterikassen i vår og batterikassen ble fyldt med vann. Hovedstrømsbryteren er blitt skiftet en gang tidligere, men den nye har også vært litt kranglete og har sikkert hatt dårlig kontakt! Hadde ikke multimeter så fikk ikke målt noen verdier på bryter eller batteri. Kan hovedsikring på motor gå om det er for dårlig kontakt på hovedstrømsbryter? har ikke sjekket sikring Noen som har vært bortti samme problem? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
fredrik_j Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Ingen magi i dette, du må måle hvor signal eller spenning ikke kommer frem. Hvis tiltmotor fungerer så er ikke batteriet eller hovedbryter defekt, denne drar en god del ampere. Startrele, spenningsfall i det releet slår inn, defekt/brent/fastrustet startmotor etc. En bensinmotor uten spenning vil dø ut. Hvis ladespole/dynamo er defekt vil den gå til batteriet er tomt. Men da virker ikke tilt/trim etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 motoren har startet med en gang siste dagene så tviler på at startmotoren er ødelagt, dessuten stoppet motoren plutselig like etter vi hadde lagt ut fra havna.Har aldri vært problemer med starteren. Men hovedstrømsbryteren virka ikke uten at vi hadde på 656 på den. Kan det være at kontakt på Hovedstrømsbryteren har vært så dårlig at den har kuttet og med påfølgende hovedsikringsbrudd? All strøm på dasjbord fungerte og tiltmotor fungerer. tok av motordekselet og hørte bensinpumpa surre når jeg vred på nøkkelen. men startrelle eller starter slår ikke inn.. motoren kuttet helt uten forvarsel eller fjusking. akkurat som om dødmannsknappen ble revet av! Har desverre ikke måleapparat her så får ikke målt noen nivåer Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
fredrik_j Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Alt er mulig, men trim/tilt går antakelig på samme tilførsel som motor. Bråstopp tyder på at motoren ikke får strøm. Sjekk jordingskabler etc. på blokka. Kan en av de være løsnet/korrodert av? En av lederne i nærheten av svinghjul som har kommet borti og blitt kappet? Starter kan jo kjøres med startkabler, men vit hva du gjør først isåfall. :) Uten koblingsskjema og et multimeter så er det visuelle ting du må se etter. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Fant et jalla multimeter på hytta og målte 12,8 på batteri og det samme på strømbryter. Ingen sikkringer var gått! ingen endring på strømmen når jeg vrir på nøkkelen. Jeg prøver å få i ny bryter i morgen så får jeg se hva som skjer! Sjekket over alle plugger og ledninger og ser ingen feil visuelt. Men et strømproblem er det jo tydelig at det er Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
fredrik_j Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Kan jo være en defekt tenningslås/bryter også. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Tenningslåsen var lukket så fikk ikke målt eller sjekket loddinger der. Bytta til ny hovedstrømsbryter og sjekka alle sikringer på motor og på sikringspanel i båten. Motor starter ikke. prøvde å kakke på starter også men det hjalp ikke. Begynner å helle mot jording, men aner ikke hvor den kontakten eller ledningen er hen. ikke så enkelt å sjekke når båten er på sjøen i båsen. Får vel bare vente til mekaniker er ferdig på ferie å slepe den til verksted.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 20.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Løsning funnet. var en sikring i båt som hadde gått samt at jeg skifta hovedstrømsbryter. motor starta med en gang. Var nok som jeg antok at bryteren hadde dårlig kontakt slik at det ble strømkutt med påfølgende sikringsbrudd. Nå er alt i orden Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.