MajorAndy Startet 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2019 Jeg har lige behov for et råd/lidt beroligelse her. Som beskrevet i Svenskekysttråden, så forsøgte jeg at komme afsted på ferie i dag. Men båden ville slet ikke op i fart!! Marcher normalt på 2900 og sejler her 20 knob med et fuelburn på 55 l/t. Top er 3400 og så går jeg 24-25 knob. Men i dag ville den ikke over 3000 rpm og 18 knob og brugte 65 l/t! I modstrøm og -vind kom den ikke over 16 knob! Jeg vendte tilbage til havnen og tjekkede bunden så godt jeg kunne. Der sidder slim og begyndende vækst af små rurer hele vejen fra stævn til hæk...rigtig mange. Jeg mærkede også, at bovthruster og hækthruster ikke var så effektive som de plejer. Mit spørgsmål er enkelt: Kan groe og rurer betyde tab af 3-400 omdrejninger og 5-7 knob? Kan jeg gøre andet end at få båden op og spule den? Det vil vel næppe slides af under gang? Lidt baggrund: Aquador 32c halvplaner med D6-370. Normalvægt 4500 kilo. I dag med fulde tanke (650 liter diesel og 200 liter vand) Jeg bundmalede i februar og søsatte sent marts. Brugte en to år gammel spand bundmaling som der var taget hul på og pletmalede kun vandlinjen og steder hvor der manglede maling. Det har jeg gjort alle år. Men skulle måske have været mere grundig i år...Derudover har jeg på grund af hyttekøb og dårligt vejr brugt båden meget, meget lidt i år. Sidste gang jeg var ude i den var slut juni og der var den ok, men der havde jeg ikke fulde tanke. Er det normalt eller skal jeg se efter andre årsager end groe? Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Det er viktig å ha rent skrog! Slim og rur sinker båten fort med 30%. Så du må enten ta båten på land og få det vek eller bade.! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
casie Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 snakket med en kar i går som hadde sin princess 415 på land.den hadde sist vært på land i mai for litt over ett år siden.vanlig toppfart er ca 25 knop,nå var han nede i 17 knop...noe rur og slim på skrog.proppellere og akslinger vr full i rur Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Om du har en del groe høres ikke dette ut som et voldsomt høyt tap av hverken fart eller RPM. Jeg har kjøpt en «Scrubbis» og synes denne fungerer rimelig godt til å fjerne slim og lett groe der jeg kommer til, men rur og andre hardere vekster sliter den nok med. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 (redigert) Sjekk for groe på propellen først, den kan du få ren med bare badebukse og dykkermaske. DEt er er veldig lite areal som betyr veldig mye. Kanskje det holder. Redigert 18.Juli.2019 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Tak for gode svar. Jeg konkluderer, at jeg ikke skal være urolig for at der er andet galt. Men kan bundmaling mon blive gammelt hvis man gemmer det i et par år? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Svaret er enkelt. Ja mistet 10 knop på NordWesten pga groe på propellene. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 På min Storebro 31 fot, som ble lite brukt en sommer oppnådde jeg 12 knop. Normal fart er 27 knop. Båten var ikke mye grodd, en det var de to propellerne. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
BOBO II Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 På min gamle Princess 45 mistet jeg 9 knop og da så den slik ut under akslinger propellene var mye grodd. bare spylte bort det meste og hadde normalt turtall. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Roger jo Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 MajorAndy skrev for 3 timer siden: Men kan bundmaling mon blive gammelt hvis man gemmer det i et par år? Slet med det samme i fjor, da dykkeren ble syk og fikk ikke dykker før Ishøj, mister 4 knop. Har hatt bunnstoff stående i 16 år og det var like fint. kjøper i 20 l spann men en må røre godt om det gode ligger på bunn. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Pirate of Soon Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Det finnes marinaer du kan dra båten over en skrubb. Dette hjelper ikke på drev o.l., men tar det som under skrog. Prøv denne http://barracudaboat.no/unnga-bunnstoff-i-ar/ Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) Så fik jeg båden på land og undersøgt. Og ja, der sad godt med rurer overalt... Hvad jeg slet ikke forstår, er at det virker som om bundmalingen slet ikke har haft effekt. Der var store og små rurer på områder, hvor jeg havde bundmalet i våren mens område, som jeg ikke havde malet, var helt fri for begroning. Mærkelig. Jeg tænker, at der må have været noget med malingen. Her er billeder af båden før jeg spulede: Og her efter en time med højtryksspuleren: Edit: Glemte at skrive, at båden nu er stort set som den plejer. Fuelburn og hastighed er stort set normalt. Det eneste jeg bemærker, at der er en svag hylen fra cutless lejet når jeg sætter båden i frigear. Lyder som en svag sirene, der aftager i toneleje når propellen taber hastighed. Lyder lidt som gummi, der klemmer om akslen hvis det giver mening? Redigert 1.August.2019 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Det er nok lageret i aksel braketten din som kan være noe slitt. Eller at så er ikke opprettingen riktig mulig aksling har en liten spenn i seg. Mine fikk også den lyden før den store skaden jeg hadde i 2015 og alt ble byttet. Slik så mine cutless lager ut. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Roger jo Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) MajorAndy skrev 1 time siden: Hvad jeg slet ikke forstår, er at det virker som om bundmalingen slet ikke har haft effekt. Der var store og små rurer på områder, hvor jeg havde bundmalet i våren mens område, som jeg ikke havde malet, var helt fri for begroning. Mærkelig. Jeg tænker, at der må have været noget med maling Edit: Glemte at skrive, at båden nu er stort set som den plejer. Fuelburn og hastighed er stort set normalt. Det eneste jeg bemærker, at der er en svag hylen fra cutless lejet når jeg sætter båden i frigear. Lyder som en svag sirene, der aftager i toneleje når propellen taber hastighed. Lyder lidt som gummi, der klemmer om akslen hvis det giver mening? Alt det gode ligger på bunn har de rørt godt nok i spannet? Mulig du har spylt rurer inn i cutless lejet og da burde det bli bedre etter hvert, det burde være god gjennomstrømning der. Sinkanoden kan også synge Redigert 1.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MajorAndy Svart 1.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 BERGSTAD skrev 6 minutter siden: Det er nok lageret i aksel braketten din som kan være noe slitt. Eller at så er ikke opprettingen riktig mulig aksling har en liten spenn i seg. Mine fikk også den lyden før den store skaden jeg hadde i 2015 og alt ble byttet. Slik så mine cutless lager ut. Hmmmm. Er det noget, jeg ikke bør sejle med hvis det er det samme som du havde? Var din skade på grund af slidte lejer eller andet? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 (redigert) @MajorAndyMine akslinger sto i spenn derfor var de helt utslitte. Måtte ta av begge brakettene. Borre nye hull og flyttet dem litt. her er avviket på akslingene notert ned. Hos meg var det samme lyden men ganske intens når jeg satte begge motorer i fri. BB aksel var den som hadde mest sentrering, mens SB aksling måtte flyttes mye mer da den ikke gikk inn i hullet Redigert 1.August.2019 av BERGSTAD (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
MajorAndy Svart 1.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Ok. Dette var der helt klart ikke tidligere på sæsonen. Første gang jeg hørte det var efter at båden havde ligget stille i mere end en ned og var helt groet til. Jeg prøver at sejle lidt med det og ser om det ikke forsvinder. Det virker påfaldende, at lyden kommer efter en lang periode hvor den ikke er blevet brugt. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 For etpar år siden hadde vi et spann med Mille Ultimate NCT som vi måtte røre i 5 -10 minutter før det blandet seg....Ble veldig rar og tynn før vi blandet og blandet. Selvpolerende bunnstoff virker vel strengt tatt kun når båten blir brukt? Dette fordi farta gjennom vannet løsner mikroskopisk tykkelse av bunnstoffet og gjør at det blir glatt. Så hvis båten ikke blir brukt på en stund så vil det nok gro endel. Usikker på effekten, men dette kan jo ha vært medvirkende årsak til at båten din har grodd såpass mye akkurat nå? Men veldig fint at du har fått båten på vannet i god fart igjen! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Gabi skrev 19 minutter siden: Selvpolerende bunnstoff virker vel strengt tatt kun når båten blir brukt? Dette fordi farta gjennom vannet løsner mikroskopisk tykkelse av bunnstoffet og gjør at det blir glatt. Så hvis båten ikke blir brukt på en stund så vil det nok gro endel. Usikker på effekten, men dette kan jo ha vært medvirkende årsak til at båten din har grodd såpass mye akkurat nå? Men veldig fint at du har fått båten på vannet i god fart igjen! Ja, men jeg bruger den hårde bundmaling. Hempels Hard Racing. Jeg kunne nok bruge den selvpolerende, da min båd jo ikke kommer over 23-25 knob, men mine tidligere både gik jo over 30, så det er nok derfor jeg bare er fortsat med den hårde. men tak igen for alle gode svar og interessen! Det er derfor Båtplassen lever og har det så godt: Dygtige og engagerede medlemmer, med høj kompetence og lille krangle-behov. ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Båten din, @MajorAndy, ser værre ut enn Hulda etter 36 måneder sammenhengende i sjøen. Hulda bruker et selvpolerende bunnstoff, som virker fra 10 knop. Hulda kommer aldri opp i 10 knop. Men virker gjør det. Så bunnstoffet du har benyttet må være svært miljøvennlig. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Tror bekjent har rekorden, båten toppa ut på 86 knop vanligvis, men noen uker med groe en sommer for mange år siden så kom den ikke i plan engang ;) Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Mista 15 av 23 knop på denne jolla ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Mista 5 av 20 knop på dette... husker ikkje heilt men trur den var 2.5år utpå før den runden. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.