Jump to content

LifePo4-batteri inn i eksisterende system

ThomasK

Recommended Posts

Hei, jeg kjøpte ett 12v 100Ah LifePo4-batteri pent brukt i fjor, og tenkte å bruke det for å øke kapasiteten på det eksisterende systemet, som noen reklamerer med. Men jeg ikke har montert det i seilbåten enda, fordi jeg har blitt usikker på hvordan jeg best kan gjøre det. Jeg har blitt litt skremt med at dynamo kan overopphetes, at LifePO4 skal lades på annen spenning og at flytlading kan ødelegge batteriet.

Jeg hadde opprinnelig to forbruksbatterier, men det ene tok kvelden. Kjøpte da dette LifePo4, med tanke om å klemme siste livet ut av det batteriet jeg hadde igjen, og sannsynligvis øke med et nytt LifePo4 når det siste blysyrebatteriet ryker. Jeg kommer også til å kjøpe et par solcellepaneler å koble til.

Er det noen som kan hjelpe meg med en løsning som ikke koster skjorta? Hva trenger jeg av tilleggsutstyr og hvordan kan dette settes opp på en måte der solceller kan passe inn?

Dette er eksisterende utstyr:
VSR (Voltage sensitive relay module) 100 Amp (cut in 13,7V; cut out 12,8V)
Startbatteri: BANNER Uni Bull 50 300 12v 69Ah 520A
Forbruksbatteri; Vision EB12-115X (Valve regulated rechargeable battery, cycle use 14,4-14,7V, standby 13,6-13,8V) Her var det opprinnelig to batterier.
Landstrømslader: Mascot 2044 20A 12V (Gul 14,7V; Grønn: 13,7V )
Dynamo: Iskra 11.201.938 (AAK3333 14V 70A)

Her er LifePO4-batteriet:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...