Jump to content

Edit History

Johannes

Johannes

Det er forskjell på baug opp og kurs opp.

Har klippet inn beskrivelsen under, det kan kanskje forklare noe av det du opplever. (I baug opp må kursendringen bli større enn 10 grader før kartbildet korrigeres).

Anbefaler at du legger på vektor for både kurs over grunn (COG) og kursen fra kompasset (HDG).

Da får du et bra bilde på avviket mellom kompasskurs og sann kurs.

 

OBS: Korrigering av kurslinje i avansert radaroppsett skal du kun utføre hvis radar må justeres, ikke for å korrigere kart/kompass.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å forsøke Nord opp, true motion og COG heading.

Kartbildet blir myyye roligere. :smiley:

 

Baug Opp (BAUG)

Baug Opp modus viser kartet med båtens styrte kurs oppover. Når båtens kurs forandrer seg vil båtsymbolet stå stille mens kartbildet vrir seg. Merk:

1.For å unngå at kartet vinkler fra side til side når båten har mange små kursendringer fra side til side (i dårlig vær) vil ikke bildet vri seg før båten har forandret kursen med mer enn 10 grader.

2. Det er ikke nødvendig å velge baug opp når bevegelsesmodus er satt til true motion.

Kurs Opp (KURS)

I Kurs Opp modus vil bildet dreies slik at den kursen båten skal holde vises opp på skjermen. Når båten dreier i forhold til denne kursen vil båtens symbol dreie. Hvis du velger en ny kurs du skal følge vil bildet dreie slik at valgt kurs er opp på skjermen. Hva Kurs Opp bruker som referanse er avhengig av den informasjonen som er tilgjengelig for øyeblikket i følgende prioritetsrekkefølge:

1. Peiling fra opprinnelsessted til et mål (den kurs du skal holde til et punkt)

2. Låst kurs fra en autopilot.

3. Peiling til et veipunkt.

4. Kursen båten holder.

Hvis kursdata forsvinner mens du er i dette modus vil det komme opp en melding og plotteren vil bruke 0 graders kurs og relativ motion.

Johannes

Johannes

Det er forskjell på baug opp og kurs opp.

Har klippet inn beskrivelsen under, det kan kanskje forklare noe av det du opplever. (I baug opp må kursendringen bli større enn 10 grader før kartbildet korrigeres).

Anbefaler at du legger på vektor for både kurs over grunn (COG) og kursen fra kompasset (HDG).

Da får du et bra bilde på avviket mellom kompasskurs og sann kurs.

 

OBS: Korrigering av kurslinje i avansert radaroppsett skal du kun utføre hvis radar må justeres, ikke for å korrigere kart/kompass.

 

Ellers vil jeg anbfale deg å forsøke Nord opp, true motion og COG heading.

Kartbildet blir myyye roligere. :smiley:

 

Baug Opp (BAUG)

Baug Opp modus viser kartet med båtens styrte kurs oppover. Når båtens kurs forandrer seg vil båtsymbolet stå stille mens kartbildet vrir seg. Merk:

1.For å unngå at kartet vinkler fra side til side når båten har mange små kursendringer fra side til side (i dårlig vær) vil ikke bildet vri seg før båten har forandret kursen med mer enn 10 grader.

2. Det er ikke nødvendig å velge baug opp når bevegelsesmodus er satt til true motion.

Kurs Opp (KURS)

I Kurs Opp modus vil bildet dreies slik at den kursen båten skal holde vises opp på skjermen. Når båten dreier i forhold til denne kursen vil båtens symbol dreie. Hvis du velger en ny kurs du skal følge vil bildet dreie slik at valgt kurs er opp på skjermen. Hva Kurs Opp bruker som referanse er avhengig av den informasjonen som er tilgjengelig for øyeblikket i følgende prioritetsrekkefølge:

1. Peiling fra opprinnelsessted til et mål (den kurs du skal holde til et punkt)

2. Låst kurs fra en autopilot.

3. Peiling til et veipunkt.

4. Kursen båten holder.

Hvis kursdata forsvinner mens du er i dette modus vil det komme opp en melding og plotteren vil bruke 0 graders kurs og relativ motion.

Johannes

Johannes

Det er forskjell på baug opp og kurs opp.

Har klippet inn beskrivelsen under, det kan kanskje forklare noe av det du opplever. (I baug opp må kursendringen bli større enn 10 grader før kartbildet korrigeres).

Anbefaler at du legger på vektor for både kurs over grunn (COG) og kursen fra kompasset (HDG).

Da får du et bra bilde på avviket mellom kompasskurs og sann kurs.

 

Ellers vil jeg anbfale deg å forsøke Nord opp, true motion og COG heading.

Kartbildet blir myyye roligere. :smiley:

 

Baug Opp (BAUG)

Baug Opp modus viser kartet med båtens styrte kurs oppover. Når båtens kurs forandrer seg vil båtsymbolet stå stille mens kartbildet vrir seg. Merk:

1.For å unngå at kartet vinkler fra side til side når båten har mange små kursendringer fra side til side (i dårlig vær) vil ikke bildet vri seg før båten har forandret kursen med mer enn 10 grader.

2. Det er ikke nødvendig å velge baug opp når bevegelsesmodus er satt til true motion.

Kurs Opp (KURS)

I Kurs Opp modus vil bildet dreies slik at den kursen båten skal holde vises opp på skjermen. Når båten dreier i forhold til denne kursen vil båtens symbol dreie. Hvis du velger en ny kurs du skal følge vil bildet dreie slik at valgt kurs er opp på skjermen. Hva Kurs Opp bruker som referanse er avhengig av den informasjonen som er tilgjengelig for øyeblikket i følgende prioritetsrekkefølge:

1. Peiling fra opprinnelsessted til et mål (den kurs du skal holde til et punkt)

2. Låst kurs fra en autopilot.

3. Peiling til et veipunkt.

4. Kursen båten holder.

Hvis kursdata forsvinner mens du er i dette modus vil det komme opp en melding og plotteren vil bruke 0 graders kurs og relativ motion.



×
×
  • Create New...