Gudrun Startet 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2019 (redigert) Mens debatten om stadig mindre utslipp går kom jeg til å tenke på en ting: Det finnes titusener av båter med dieselmotorer som har en god del gangtimer hvert år. Ikke så veldig opptatt av de som fyller en tank og rusler sine 20 timer i året i 6 knop. I enkelte nyere dieselbiler har en kanne med Adblue vært mulig å fylle på i en liten egen tank. Lastebiler og busser har og fått dette systemet installert for å innfri utslippskravene. Ser nå at flere og flere yrkesfartøy får og dette installerte. Var spesielt omtalt i en vestlandsavis en kald vinter hvor noen supplybåter lå lenge ved kai og kjørte hjelpemotorer. Flere hadde dette montert. Nå er det helt sikkert veldig mye fintenking i forkant på tegnebrett etc. av et slikt anlegg, men bare slo meg om dette kunne vært noe å brukt "et par grå på" her i noen timer, eller? Mer info om Adblue her: https://www.tv2.no/broom/10691942/ Redigert 19.Juli.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Ja, det er faktisk rart det fortsatt ikke har kommet til fritidsbåtene. Grunnen er nok at dagens motorer fortsatt klarer miljøkravene som er fastsatt når da motoren ble bygget. Det er ingenting som tilsier at det skal være noe vanskeligheter med å montere slikt system i en mindre fritidsbåt, og jeg er faktisk sikker på at det vil begynde å komme i løpet av få år når utslippskravene blir enda strengere. Det stemmer at mange yrkesfartøy har slikt utstyr montert, men jeg tviler sterkt på at det blir brukt ved kai. Grunnen er at systemet krever høy eksostemperatur og vil defor kun fungere når båten er i fart. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Akkurat den saken jeg tenker på var en hjelpemotor som ble kjørt ved kai på en supplybåt da journalisten kom ombord. Resten av båtene rundt lå med landstrøm. Kom en liten bil på kaien med mer kjemikalie som ble fylt på tanken. Journalisten fattet interesse for akkurat det. Finner det dessverre ikke igjen akkurat nå. Men la nå ikke den detaljen stoppe en diskusjon... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Så det var en mobil hjelpemotor som sto på kaien eller på dekk på supplybåten? I såfall så stod det vel en lastebilmotor på den generatoren og hadde nok samme system som er montert i lastebiler. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Ordla meg visst helt feil her: En supplybåt som gikk for hjelpemotor fikk en liten tankbil på kaien. Bilen skulle pumpe over disse kjemikaliene til tank ombord. Flere av maskinbesetningen fra de andre båtene satt sammen i styrehuset under intervjuet og bemerket hva bilen hadde på tanken og hva det skulle brukes til. De humret og kalte innholdet hestepiss. Derfor gikk hjelpemotoren der ombord mens de andre hadde landstrøm. Ble og tatt bilde av eksosrøret i skorsteinen som viste bare helt svak damp.. Men la nå ikke dette bli en diskusjon om den detaljen da. Sitér dette innlegget Link to post
Smurfen Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Adblue er en "rense" væske som i bil sprøytes inn i eksossystemet for å reduser NOx og partikler. Må det ikke være et eksosanlegg med dieselpartikkelfilter og ikke kjølevann i eksos? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 (redigert) VP kan visstnok levere Adblue som tilegg i marinemotorer hvis en ønsker det. Nå er ikke jeg noen ekspert, men hva skjer med Nox'en når eksosen blandes med sjøvann, får det noe konsekvens for luftkvaliteten? Adblue gjør jo ikke noe annet enn å fjærne Nox. Dessuten er det vel nok av svindyre komponenter ombord i en moderne båt om man ikke skal putte inn denne dritten også. Det er ikke "bare" å sette inn en tank med Adblue. Defekte adblue pumper, tette adbluedyser, feil på tilleggsdiesel dyser og luftsystemer, motorer som går i nødmodus rett uttafor Rakke i 15 m/s sønnavind, nei takk! Redigert 19.Juli.2019 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.