Aerton Hartwig
Nå står vår svært erfarne motormekaniker fast og trenger noen innspill
Følgende er allerede gjort med motoren:
- Vannpumpe ferskvannside byttet pga havari med etterfølgende overoppheting
- Eksosmanifold byttet pga lekkasje etter test(det forsvant da over 1l i timen og motoren gikk varm)
- Topp, «ny» manifold trykktestet og montert med ny toppakning.
- Nye dysespisser og kobberhylser montert
- Ny impeller(eksosbend er sjekket 2 ganger og er fortsatt rimelig kald så den kretsen er ute av søkelyset
Før vi fikk båten ble varmeveksler renset(neppe trykktestet)
Turboen måtte også byttes og den nye fungerer fint.
I en kort periode da vi mistenkte kjølevæskesvinn har jeg filmet at jeg har kjørt i høy marsj(ca 3.300rpm) med temp.måler på 90c. Filmen er 4 minutter lang og gleden var stor.
Samtidig testet vi på full gass med temp på 95c. I øvre leie, men godkjent.
Var så på kosetur med 1.5t kjøring i 5 knop uten at frostvæskenivået sank.
Den gikk da noe varmere enn i fjor, ca 82c nå 78 i fjor.
Vi dro så på helgetur med kryssede fingre men kom ikke langt. Første forsøk på marsj(ca 3.200rpm) og den gikk med 95c(tungt lastet båt)
Dagen derpå fikk vi kun kjørt 1nm i plan før jeg dro av ved 97c
Da hadde ca 1.5l frostvæske forsvunnet.
På søndag kjørte vi i 5 knop fra Steilene til Nesoddtangen og dro så på. Alarmen gikk på 98/99c(blokk var da 102-104c) etter kun 0.5nm
Da kunne jeg fylle på ca 3l
Vel hjemme har vi renset kjølsvinet for å finne ut hvor væsken blir av.
Vi har funnet ut at den havner i kjølsvinet.
Når vi i dag testet uten termostater begynte frostvæske å flomme ut under korken til eksp.tanken.(jeg har film at det kom væske fra eks.tank området med høy temp(altså etter åpne termostater da vi testet med termostatene i)
Det rare er at vi hverken ved hjelp av trykkmåler(den holder trykket veldig godt - testet med kald motor) eller ved å legge hånden på påfyllingen klarer å merke noe trykk i kjølevannet.
Det er heller ikke CO å lukte(svært erfaren motormekaniker som skur) av frostvæsken. Heller ingen hvit røyk.
Ingen vann i olja heller.
Vi frykter at det kan være en sprekk i toppen eller manifold som ikke har kommet fram ved trykktest(har de testet den varm, det skal jeg finne ut på mandag)
Men før vi plukker motoren fra hverandre igjen håper jeg noen kan komme med tips om hvor vi skal lete
Båtferien nærmer seg også faretruende..
- Marius