Aerton Hartwig Startet 19.Juli.2019 Del på Facebook Startet 19.Juli.2019 (redigert) Nå står vår svært erfarne motormekaniker fast og trenger noen innspill Følgende er allerede gjort med motoren: Vannpumpe ferskvannside byttet pga havari med etterfølgende overoppheting Eksosmanifold byttet pga lekkasje etter test(det forsvant da over 1l i timen og motoren gikk varm) Topp, «ny» manifold trykktestet og montert med ny toppakning. Nye dysespisser og kobberhylser montert Ny impeller(eksosbend er sjekket 2 ganger og er fortsatt rimelig kald så den kretsen er ute av søkelyset Før vi fikk båten ble varmeveksler renset(neppe trykktestet) Turboen måtte også byttes og den nye fungerer fint. I en kort periode da vi mistenkte kjølevæskesvinn har jeg filmet at jeg har kjørt i høy marsj(ca 3.300rpm) med temp.måler på 90c. Filmen er 4 minutter lang og gleden var stor. Samtidig testet vi på full gass med temp på 95c. I øvre leie, men godkjent. Var så på kosetur med 1.5t kjøring i 5 knop uten at frostvæskenivået sank. Den gikk da noe varmere enn i fjor, ca 82c nå 78 i fjor. Vi dro så på helgetur med kryssede fingre men kom ikke langt. Første forsøk på marsj(ca 3.200rpm) og den gikk med 95c(tungt lastet båt) Dagen derpå fikk vi kun kjørt 1nm i plan før jeg dro av ved 97c Da hadde ca 1.5l frostvæske forsvunnet. På søndag kjørte vi i 5 knop fra Steilene til Nesoddtangen og dro så på. Alarmen gikk på 98/99c(blokk var da 102-104c) etter kun 0.5nm Da kunne jeg fylle på ca 3l Vel hjemme har vi renset kjølsvinet for å finne ut hvor væsken blir av. Vi har funnet ut at den havner i kjølsvinet. Når vi i dag testet uten termostater begynte frostvæske å flomme ut under korken til eksp.tanken.(jeg har film at det kom væske fra eks.tank området med høy temp(altså etter åpne termostater da vi testet med termostatene i) Det rare er at vi hverken ved hjelp av trykkmåler(den holder trykket veldig godt - testet med kald motor) eller ved å legge hånden på påfyllingen klarer å merke noe trykk i kjølevannet. Det er heller ikke CO å lukte(svært erfaren motormekaniker som skur) av frostvæsken. Heller ingen hvit røyk. Ingen vann i olja heller. Vi frykter at det kan være en sprekk i toppen eller manifold som ikke har kommet fram ved trykktest(har de testet den varm, det skal jeg finne ut på mandag) Men før vi plukker motoren fra hverandre igjen håper jeg noen kan komme med tips om hvor vi skal lete Båtferien nærmer seg også faretruende.. - Marius Redigert 19.Juli.2019 av Aerton Hartwig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Juli.2019 Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 KAD, da har du drev? Jeg synes dette høres ut som manglende kjøling fra sjøvannskretsen. En feilkilde som kan være vanskelig å avdekke er S-slangen mellom drev og hekk. Denne vil på et tidspunkt delaminere innvendig pga alderdom og da suges slangen flat innvendig når suget fra impellerpumpa øker med økt motorturtall. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jakob T Svart 19.Juli.2019 Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 Hadde lignende problem i fjor sommer.Der var det brudd i akslingen på ferskvannspumpa.Leite litt i blinde,da pumpa var ca 11 mnd og forholdsvis lite brukt.Tok av termostat huset og starta motoren da var det ingen bevegelse i kjølevatnet.Fikk ny pumpe av Volvo Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 19.Juli.2019 Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 kan først si at du har presset motoren for hardt etter skifte av div pakninger, spes topp pakning, så har motor blitt kjørt for varm igjen et pr ganger, så da kan det enten være topp pakning, sprekk i topp, og det værste er sprekk i sylinder, dette er mine tanker spes når du også har prøvd motor uten termostater. Men har du sjekket flow på sjøvannet, så det ikke er noe som tetter sil og slanger der, for lite flow der gir også fort varmgang Sitér dette innlegget Link to post
Aerton Hartwig Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 Eksosbendet er ikke varmt så da kan vel saltvannsiden utelukkes som feilkilde? Dessuten kan ikke salsvannssiden koples til kjølevæakslekkasjen? Da sirkulasjonspumpa på ferskvannssiden røyk ble motoren mye fortere varm enn nå. Den har kun gått få timer siden bytting Andor, det var utdannet VP-mekaniker som anbefalte en test uten termostater for å friskmelde disse. Motoren har ikke blitt kjørt så vannet har kokt så ingen fare der(igjen etter anbefaling av samme mekaniker) Volvo sentralt sier at det skal svært mye til før toppen blir skjev - jeg dro av umiddelbart når alarmen gikk Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 19.Juli.2019 Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 eksosbendet kan være kaldt selv om det er for liten flow gjennom systemet, men spytter den ikke ut kjøleveske gjennom ekspansjonstank, vet du om dette lokket har blitt byttet, som regel så skal dette lokket byttes når det har kommet ut kjøleveske gjennom overtrykksventil lokk, er ikke dette lokket tett så systemet for bygget opp det trykket det skal, så kan det også bli varmgang Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Juli.2019 Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 Aerton Hartwig skrev 1 time siden: Eksosbendet er ikke varmt så da kan vel saltvannsiden utelukkes som feilkilde? Dessuten kan ikke salsvannssiden koples til kjølevæakslekkasjen? Om det er S-slangen som jeg har nevnt som er årsaken kan denne slippe gjennom sjøvann ved lavt turtall og dermed lavt sug fra imperllerpumpa. Ved økende turtal og sug imploderer den innvendig og gjennomstrømmingen strupes. Om du skal få noe vettugt ut av temperaturen på ekspsbendet må du i få fall måle/kjenne når motoren går for fullt. Alle motorer har et naturlig kjøleveskenivå. Ofte er dette ned mot bunn av ekspansjonstanken ved kald motor. I og med at kjølevesken utvider seg med varmen vil motoren kunne kaste av seg kjøleveske bare som følge av temperaturstigningen, og dette vil forsterkes om motortemperaturen går høyere enn normalt f.eks. pga manglende sirkulasjon i sjøvannsystemet. Det behøver ikke være pga at det kommer gass (eksos) inn i kjølesystemet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Aerton Hartwig Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 Lokket har hvert diskutert og vi skulle teste et annet lokk i dag men det passet ikke. Bra du sier dette for da skal definitivt det testes før vi går videre. Veldig rart at vi ikke merker noe trykk i eksp.tanken når vi gir den en hel del turtall i fri mens det flommer i samme turtall når vi kjører?!?! At kald eksosbend kunne kombineres med lite flow er nytt for meg. Noen tips på hvordan riktig flow kan måles? Sitér dette innlegget Link to post
Aerton Hartwig Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 Brigg; kjølevæskenivået er helt i bunn ved kald motor og da øker til merket ved varm. Skal for sikkerhets skyld ta en ny sjekk på eksosbend, motoren gikk nok ikke mer enn 80-85c da jeg sjekket sist. Takk for alle tips om ting å sjekke Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Juli.2019 Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 Aerton Hartwig skrev 5 minutter siden: Noen tips på hvordan riktig flow kan måles? Bytt til båt med fast aksling og eksosutløp over vannlinjen På drevbåt er det verre å måle slik flow, spesielt på høyt turtall. En KAD 43 begynner nødvendigvis å få noen år på nakken. Om du ikke vet at S-slangen er byttet ville jeg byttet denne uansett. Selv om det ikke er denne som feiler i denne situasjonen vil den feile før eller siden. Det burde vært et bytteintervall f.eks. hvert 8. år på disse slangene, da ville mangen ha spart seg mye frustrasjon. Slangen koster ikke stort, men båten må på land for å bytte og av og til kan det være trangt å komme inn innvendig bak motoren på BB side for å gjøre jobben. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Aerton Hartwig Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 Ok, så vi prater den som kommer fra drevet og svinger ned mot BB side av motoren? god tilgjengelighet på BB side i alle fall. Trangt bak så klart Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Juli.2019 Del på Facebook Svart 20.Juli.2019 Få tak på et nytt lokk. Sjekk om den tynne returen på ekspansjonstangen har full åpning hele veien på stussen. Det var service re-call på disse på sene KAD43 og tidlige KAD44. Du kan tolke diameter på hullet med et borr. Vær så snill å ikke ta lett på den sjekken. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Juli.2019 Del på Facebook Svart 20.Juli.2019 Ved så mye fluktering så antar jeg at du har både stor varmtvannstank og radiatorsystem? Jeg ville koblet bort disse til feilen er lokalisert for å jobbe med et mer stabilt system på motoren. Litt ekstra arbeid, ja, men lettere å konkludere. Sitér dette innlegget Link to post
Aerton Hartwig Svart 20.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2019 Jeg har to returslanger til tanken, en fra turbo og den andre tror jeg går til termostathuset? Sjekke diameter på disse mener du og blende av? motor er 99 eller 2000 så midt i KAD 43 sin syklus. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Juli.2019 Del på Facebook Svart 20.Juli.2019 (redigert) Ikke blende stussene på eksp.tanken. Sjekk at det ikke er restriksjon i den tynne slangestussen INN på eksp.tanken. VIKTIG!! Vurder å blende varmesløyfe til varmtvannstank og defroster dersom du har det, til alt virker som normalt. Kan noen srøtte med bedre forklaring.? Redigert 20.Juli.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 20.Juli.2019 Del på Facebook Svart 20.Juli.2019 Hadde noe som lignet ganske mye på min VP 2003. Den gikk varm og så kvittet den seg med kjøleveske som ble liggende i bunnen av båten. Brukte lang tid på å spekulere over dette og mange samtaler med båtmotormekanikere. Kom fram til at det sannsynligvis måtte ha noe med termostaten å gjøre. Skrudde opp termostathuset og oppdaget at det var noen slanger for trykkutjamning som var tett. Åpnet disse og problemene var løst. Pris kr 0,00 Sitér dette innlegget Link to post
Aerton Hartwig Svart 20.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2019 Flott, da har jeg litt å be mekaniker teste til uka. Takk så mye for hjelpen så langt Sitér dette innlegget Link to post
Aerton Hartwig Svart 22.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2019 (redigert) Arne2: snakker du om slangen som går til ekspansjonstank? Jeg ser på sprengskissen og skjønner ikke hvilke du mener https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7738870_081B?path=MarineDieselEngines%2F7738870%2F7738870_26%2F7738870_081B Redigert 22.Juli.2019 av Aerton Hartwig feil link (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 22.Juli.2019 Del på Facebook Svart 22.Juli.2019 Klarer ikke helt å forstå tegningen, for det er vel en litt annen motor, men prinsippene er vel gjerne de samme. Ja, det gikk vel en slange fra ekspansjonstanken og opp til termostathuset. Tror denne var tett ved inngangen til termostathuset. Fritt fra hukommelsen. Mulig at det var en annen slange eller inntak oppi der også som jeg også renset. Jeg tok i alle fall ut termostaten for å "koke den" i en kasserolle for å se om den fungerte. Det gjorde den, og i forbindelse med dette så oppdaget jeg at noen av slangene/koblingene til termostathuset hadde gått tett. Det var også en "delvis blokkering" på sjøvannsiden. Denne var ved innløpet til eksosbendet. Båte termostat og eksosbend var helt ok, og det var bare å rense opp litt. Sitér dette innlegget Link to post
Aerton Hartwig Svart 15.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2019 Da er motoren i orden og det viste seg det var en lekkasje i forbindelse med montering av dysene(rundt kobberhylsen hvis jeg forsto mekaniker riktig). Da kom det trykk i eksp.tanken(ved høyt turtall og belastning) som kastet av seg fristvæske. Da blir det visst også krøll med kjøling Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 16.September.2019 Del på Facebook Svart 16.September.2019 Godt det ordna seg.Supert med tilbakemelding Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.