Jump to content

KAD43, går varm, kaster av seg frostvæske - også etter bytting av toppakning og manifold..hmm


Aerton Hartwig

Recommended Posts

Nå står vår svært erfarne motormekaniker fast og trenger noen innspill

 

Følgende er allerede gjort med motoren:
 
  • Vannpumpe ferskvannside byttet pga havari med etterfølgende overoppheting
  • Eksosmanifold byttet pga lekkasje etter test(det forsvant da over 1l i timen og motoren gikk varm)
  • Topp, «ny» manifold trykktestet og montert med ny toppakning.
  • Nye dysespisser og kobberhylser montert
  • Ny impeller(eksosbend er sjekket 2 ganger og er fortsatt rimelig kald så den kretsen er ute av søkelyset   
 
Før vi fikk båten ble varmeveksler renset(neppe trykktestet)
Turboen måtte også byttes og den nye fungerer fint.
 
I en kort periode da vi mistenkte kjølevæskesvinn har jeg filmet at jeg har kjørt i høy marsj(ca 3.300rpm) med temp.måler på 90c. Filmen er 4 minutter lang og gleden var stor.
Samtidig testet vi på full gass med temp på 95c. I øvre leie, men godkjent.
Var så på kosetur med 1.5t kjøring i 5 knop uten at frostvæskenivået sank.
Den gikk da noe varmere enn i fjor, ca 82c nå 78 i fjor.
 
Vi dro så på helgetur med kryssede fingre men kom ikke langt. Første forsøk på marsj(ca 3.200rpm) og den gikk med 95c(tungt lastet båt)
Dagen derpå fikk vi kun kjørt 1nm i plan før jeg dro av ved 97c
Da hadde ca 1.5l frostvæske forsvunnet.
På søndag kjørte vi i 5 knop fra Steilene til Nesoddtangen og dro så på. Alarmen gikk på 98/99c(blokk var da 102-104c) etter kun 0.5nm
Da kunne jeg fylle på ca 3l
 
Vel hjemme har vi renset kjølsvinet for å finne ut hvor væsken blir av.
Vi har funnet ut at den havner i kjølsvinet.
Når vi i dag testet uten termostater begynte frostvæske å flomme ut under korken til eksp.tanken.(jeg har film at det kom væske fra eks.tank området med høy temp(altså etter åpne termostater da vi testet med termostatene i)
 
Det rare er at vi hverken ved hjelp av trykkmåler(den holder trykket veldig godt - testet med kald motor) eller ved å legge hånden på påfyllingen klarer å merke noe trykk i kjølevannet.
Det er heller ikke CO å lukte(svært erfaren motormekaniker som skur) av frostvæsken. Heller ingen hvit røyk.
Ingen vann i olja heller.
 
Vi frykter at det kan være en sprekk i toppen eller manifold som ikke har kommet fram ved trykktest(har de testet den varm, det skal jeg finne ut på mandag)
Men før vi plukker motoren fra hverandre igjen håper jeg noen kan komme med tips om hvor vi skal lete
 
Båtferien nærmer seg også faretruende..
 
- Marius
Redigert av Aerton Hartwig (see edit history)
Link to post

KAD, da har du drev?

 

Jeg synes dette høres ut som manglende kjøling fra sjøvannskretsen. En feilkilde som kan være vanskelig å avdekke er S-slangen mellom drev og hekk. Denne vil på et tidspunkt delaminere innvendig pga alderdom og da suges slangen flat innvendig når suget fra impellerpumpa øker med økt motorturtall. 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

kan først si at du har presset motoren for hardt etter skifte av div pakninger, spes topp pakning, så har motor blitt kjørt for varm igjen et pr ganger, så da kan det enten være topp pakning, sprekk i topp, og det værste er sprekk i sylinder, dette er mine tanker spes når du også har prøvd motor uten termostater. Men har du sjekket flow på sjøvannet, så det ikke er noe som tetter sil og slanger der, for lite flow der gir også fort varmgang

Link to post

Eksosbendet er ikke varmt så da kan vel saltvannsiden utelukkes som feilkilde? Dessuten kan ikke salsvannssiden koples til kjølevæakslekkasjen?

 

Da sirkulasjonspumpa på ferskvannssiden røyk ble motoren mye fortere varm enn nå. Den har kun gått få timer siden bytting

 

Andor, det var utdannet VP-mekaniker som anbefalte en test uten termostater for å friskmelde disse.

Motoren har ikke blitt kjørt så vannet har kokt så ingen fare der(igjen etter anbefaling av samme mekaniker)

Volvo sentralt sier at det skal svært mye til før toppen blir skjev - jeg dro av umiddelbart når alarmen gikk

Link to post

eksosbendet kan være kaldt selv om det er for liten flow gjennom systemet, men spytter den ikke ut kjøleveske gjennom ekspansjonstank, vet du om dette lokket har blitt byttet, som regel så skal dette lokket byttes når det har kommet ut kjøleveske gjennom overtrykksventil lokk, er ikke dette lokket tett så systemet for bygget opp det trykket det skal, så kan det også bli varmgang

 

Link to post
Aerton Hartwig skrev 1 time siden:

Eksosbendet er ikke varmt så da kan vel saltvannsiden utelukkes som feilkilde? Dessuten kan ikke salsvannssiden koples til kjølevæakslekkasjen?

 

Om det er S-slangen som jeg har nevnt som er årsaken kan denne slippe gjennom sjøvann ved lavt turtall og dermed lavt sug fra imperllerpumpa. Ved økende turtal og sug imploderer den innvendig og gjennomstrømmingen strupes. Om du skal få noe vettugt ut av temperaturen på ekspsbendet må du i få fall måle/kjenne når motoren går for fullt.

 

Alle motorer har et naturlig kjøleveskenivå. Ofte er dette ned mot bunn av ekspansjonstanken ved kald motor. I og med at kjølevesken utvider seg med varmen vil motoren kunne kaste av seg kjøleveske bare som følge av temperaturstigningen, og dette vil forsterkes om motortemperaturen går høyere enn normalt f.eks. pga manglende sirkulasjon i sjøvannsystemet.  Det behøver ikke være pga at det kommer gass (eksos) inn i kjølesystemet.

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Lokket har hvert diskutert og vi skulle teste et annet lokk i dag men det passet ikke. 

Bra du sier dette for da skal definitivt det testes før vi går videre. Veldig rart at vi ikke merker noe trykk i eksp.tanken når vi gir den en hel del turtall i fri mens det flommer i samme turtall når vi kjører?!?!

 

At kald eksosbend kunne kombineres med lite flow er nytt for meg. Noen tips på hvordan riktig flow kan måles?

 

 

Link to post
Aerton Hartwig skrev 5 minutter siden:

Noen tips på hvordan riktig flow kan måles? 

 

Bytt til båt med fast aksling og eksosutløp over vannlinjen :smiley:

 

På drevbåt er det verre å måle slik flow, spesielt på høyt turtall. En KAD 43 begynner nødvendigvis å få noen år på nakken. Om du ikke vet at S-slangen er byttet ville jeg byttet denne uansett. Selv om det ikke er denne som feiler i denne situasjonen vil den feile før eller siden. Det burde vært et bytteintervall f.eks. hvert 8. år på disse slangene, da ville mangen ha spart seg mye frustrasjon. Slangen koster ikke stort, men båten må på land for å bytte og av og til kan det være trangt å komme inn innvendig bak motoren på BB side for å gjøre jobben.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hadde noe som lignet ganske mye på min VP 2003. Den gikk varm og så kvittet den seg med kjøleveske som ble liggende i bunnen av båten.

 

Brukte lang tid på å spekulere over dette og mange samtaler med båtmotormekanikere. 

 

Kom fram til at det sannsynligvis måtte ha noe med termostaten å gjøre. Skrudde opp termostathuset og oppdaget at det var noen slanger for trykkutjamning som var tett. Åpnet disse og problemene var løst. Pris kr 0,00

Link to post

Klarer ikke helt å forstå tegningen, for det er vel en litt annen motor, men prinsippene er vel gjerne de samme.

 

Ja, det gikk vel en slange fra ekspansjonstanken og opp til termostathuset. Tror denne var tett ved inngangen til termostathuset.

 

Fritt fra hukommelsen. Mulig at det var en annen slange eller inntak oppi der også som jeg også renset.

 

Jeg tok i alle fall ut termostaten for å "koke den" i en kasserolle for å se om den fungerte. Det gjorde den, og i forbindelse med dette så oppdaget jeg at noen av slangene/koblingene til termostathuset hadde gått tett.

 

Det var også en "delvis blokkering" på sjøvannsiden. Denne var ved innløpet til eksosbendet. 

 

Båte termostat og eksosbend var helt ok, og det var bare å rense opp litt.

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...