Kenneth82 Startet 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2019 Takk til @LALUNA II og @Bjørn Løvjomås for bistand tidligere idag. Historien er: På vei hjemover etter sommerferie hadde vi en stopp på Åros camping. La til i går kveld, og fortøyde ytterst på flytebryggene hvor det var plass. Da lå vi med fralandsvind. Utover dagen idag økte PÅlandsvinden, og sjøen bygget seg opp. Når bølger fra passerende eller innkommende båter kom, ble fendere presset oppover skrogsiden og vi bestemte oss for å seile avgårde. Utfordringen var pålandsvinden. Utenfor oss lå bøyer (som ikke var i bruk), aktenfor Årosstranden. Det var kanskje to båtlengder fra bryggekanten hvor vi lå ytterst, til dybdene gikk fra 5 til 0,5 meter. Vi skulle ved hjelp av folk på land gå med akterenden utenfor kaikanten, bli presset av vinden rundt og deretter gå forut og ut. Det gikk altså ikke. Vi endet på sandbanken med raua først, og der stod vi. Til spott og spe for hele bryggeanlegget og stranda. Herrejemeni ... RS ble varslet, men før de kom fikk vi dradd oss løs med et langt tau og 7-8 mann på brygga og motorkraft. Bukserte oss rundt brygga og kom ut. RS varlset igjen, men de kom likevel for å eskortere oss et stykke til for sikkerhets skyld. Stor takk til dem! Og nå; Vi ligger for anker vest for Mandal, har dykket ned - og skaden ses på filmen. Håpet om at ingen skade skjedd, forsvant... Det ser ut til at 1/3 av styrbord side av roret er «flaket» av. Ingen i Mandal kan fikse - og ingen kan ta båten på land. På Båly står bilen parkert som ungene og rederinne skulle ta hjem, og Fiskeriteknikk kan fikse glassfiber. Om vi får båten på land. OG: I morgen kommer både kuling og regn i massevis, så her man vi ikke ligge. Så: Vurdering av skaden? Hva tenker dere om å seile videre med roret? Herfra til Båly ca 15nm. Jeg har vekking på kl 0500 for å rekke i havn før uværet. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Er ikke seilbåtmann, men hvor stor belastning kan det være på et ror ved moderat fart? Jeg hadde kanskje(?) bare tatt en telefon til RS og gitt beskjed om at "nå seiler vi mot Båly med fingre og tær krosset. Kanskje vi ringer opp igjen". Med ankeret klart og alle mann på dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Jeg er ikke uenig. Tror jeg hadde sjangset i rolig fart. Pass på å ikke belaste roret mer enn nødvendig. Varsle gjerne RS og kystradioen. Om du kan gå sammen med noen er det selvsagt en fordel. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Glemte å dele masse medfølelse, utrolig irriterende å gå på grunn. Koster mye både i penger og i stolthet! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Kenneth82 Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Takk @Sjøbliss og @Solseng RS var bortom og hilste på ikveld. Det blir kurs mot Båly og deretter prat med Pantaenius mandag. Setter pris på rådene! Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Bare pass på å sjekke rorinnfestingen i skroget. Du kan ha fått skader der som kan utvikle seg til lekkasje under gange. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 Hvis du faktisk skal seile ville jeg sørget for å være i havn før 0900 (før det blåser opp). Eller gå for motor. Kjennes det som rorlager osv. er ok? Går ikke trått? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 (redigert) En kanne kaffe. Litt egg og bacon og så luffe av gårde i 06-06.30. Redigert 19.Juli.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 (redigert) Tror ikke du vil merke stort til været på vei bort til Båly med den vinden så tidlig God tur Tror nok roret holder med moderat belastning .... Trenger du kran for å komme på land ring Einar Danielsen i Mandal 91516378 han har litt kontakter ;-) Bare si hva det gjelder har pratet med han ;-) Redigert 19.Juli.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2019 3 hours ago, Kenneth82 said: Takk til @LALUNA II og @Bjørn Løvjomås for bistand tidligere idag. Historien er: På vei hjemover etter sommerferie hadde vi en stopp på Åros camping. La til i går kveld, og fortøyde ytterst på flytebryggene hvor det var plass. Da lå vi med fralandsvind. Utover dagen idag økte PÅlandsvinden, og sjøen bygget seg opp. Når bølger fra passerende eller innkommende båter kom, ble fendere presset oppover skrogsiden og vi bestemte oss for å seile avgårde. Utfordringen var pålandsvinden. Utenfor oss lå bøyer (som ikke var i bruk), aktenfor Årosstranden. Det var kanskje to båtlengder fra bryggekanten hvor vi lå ytterst, til dybdene gikk fra 5 til 0,5 meter. Vi skulle ved hjelp av folk på land gå med akterenden utenfor kaikanten, bli presset av vinden rundt og deretter gå forut og ut. Det gikk altså ikke. Vi endet på sandbanken med raua først, og der stod vi. Til spott og spe for hele bryggeanlegget og stranda. Herrejemeni ... RS ble varslet, men før de kom fikk vi dradd oss løs med et langt tau og 7-8 mann på brygga og motorkraft. Bukserte oss rundt brygga og kom ut. RS varlset igjen, men de kom likevel for å eskortere oss et stykke til for sikkerhets skyld. Stor takk til dem! Og nå; Vi ligger for anker vest for Mandal, har dykket ned - og skaden ses på filmen. Håpet om at ingen skade skjedd, forsvant... Det ser ut til at 1/3 av styrbord side av roret er «flaket» av. Ingen i Mandal kan fikse - og ingen kan ta båten på land. På Båly står bilen parkert som ungene og rederinne skulle ta hjem, og Fiskeriteknikk kan fikse glassfiber. Om vi får båten på land. OG: I morgen kommer både kuling og regn i massevis, så her man vi ikke ligge. Så: Vurdering av skaden? Hva tenker dere om å seile videre med roret? Herfra til Båly ca 15nm. Jeg har vekking på kl 0500 for å rekke i havn før uværet. Kjedelig situasjon! Er det bare bunnstoffet og grunning som er av? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 20.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Fortøyde i Båly klokken 7:15 idag. Vekking var satt til 04:45... I det vi fortøyde startet regnet, og nå 7:50 høljer det ned. Vinden tar seg også opp. Godt å være i havn - ungene våkner nå og frokost straks klar. Roret kjenner en smule løsere, men kan også være psykisk. Det er mer enn grunning som er av, jeg ser inn på glassfiber. Rorinnfestning ser inntakt ut innenfra, ingen lekasjer eller sprekker. Vi gikk rolig for motor, under 2000 omdreininger og 5-6 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Bra. Lykke til og håper dere får raskt orden på skuta Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Håper det ordner seg. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Lykke til med rep. av skade. Aldri hyggelig når sånt skjer, men om ikke lenge er alt glemt? Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Trur dette går bra med litt glassfiberarbeid. Men lurt å få sjekka skikkeleg for å vere sikker. Hugs å få kontakt med forsikringsselskapet så fort som mogleg. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Trasig sak! Men det vil helst gå bra til slutt. Var det kun roret som var på grunn, eller sto du fast med kjølen også? Uansett så er vel sand og liten fart noe som gir gode odds for at denne er uskadet. Men har du vært nedpå med kjøl også så sørge for å få kvalifisert vurdering av eventuelle skader på kjøl/innfesting og strukturelle skader. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Så bra det gikk bra med turen hjem. Lykke til med reparasjon! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.