jumbo Startet 6.September.2005 Link til dette innlegget Startet 6.September.2005 Her midtveis i sesongen sitter jeg og funderer over en liten ting.. Det hender at ute på fjorden så drar jeg på det skuta kan gå.. men når jeg kommer inn i farvann der det ligger andre båter og slikt så roer jeg ned og prøver å ikke lage for mye vesen av meg. Men jeg må innrømme at i 5knops områdene blir det litt på magamål.. jeg har noe ikke aparatur som måler farten min. Det jeg vet er at jeg målte 3 knop en gang med gps på tomgang og at det har stort sett gått greit.. ingen har kommet etter meg med hverken balltre, paintball-ting, eller andre ulumskheter på grunn av kjøringen min.. men nå. nå skal lovens lange arm begynne å ha farts kontroller. og da holder ikke "ca fort nok" lengre. . http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article451223.ece Så da lurer jeg på hvordan måler lovens lange arm en annen båts fart? er det fart gjennom vannet? det er jo det som lager bølgene, men det er vel vanskelig å måle.. Hvis de måler fart over grunnen så er jo det mye enklere å måle da de kan stå på land og måle med laser/radar. Eller hvis de er ombord i en egen båt som ligger og driver... hva da? da må de jo ta høyde for egen drift.. La oss tenke oss at jeg fikk en trykklogg til jul, så kjører jeg gjennom et trangt sund/kanal med 5knopsgrense og har strøm på 3 knop imot.. Så viser min splitter nye trykklogg 5 knop (litt under for å være på den sikkre siden), dette må jeg gjerne ha for å kunne styre. ...og så har onkel blå fartskontroll.... Kunne jeg egentlig hatt 8 knop uten å fått bot? og i så fall hva skjer når jeg skal tilbake og må ha 2 knop? hvor fort er 5 knop? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 Leste i Stavanger Aftenblad en gang i sommer at de bruker ikke laser e.l. på sjøen. Kriteriet er at man ikke skal gå i halvplan eller plan. De vet nok om faktumet at baugbølgens lengde i meter er ca lik farten i knop. D.v.s. at om båten er fem meter eller lengre, så skal den ikke 'slippe' vannet i hekken/gå i halvplan, men gå som et deplasementsskrog. Dette vil så godt som eliminere bølgeproblemet også. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
PanPan Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 Slik jeg har forstått dette er det 5 knops fart over bunnen som er fartsgrensen. Ergo bør du måle farten din med GPS. Jeg vet ikke, men politiet vil vel ikke være stokk firkanta her. Jeg mener, om du går med 5,5 - 6 knop i medstrøm uten å være til sjenanse for noen, tror jeg ingen vil reagere. 5 knop tilsvarer 10 meter på 4 sekunder, som vel er sånn ca. lengden av båten din. Men, men - fåglarna vet hvor strikt politiet er til enhver tid! Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 Antar nok at det er fart over bunnen ja. I såfall kan jo politiet ringe til hvilken som helst havneradar for å få ut farten på båtene som passerer dem. Trafikksentralen på Kvitsøy -> Norges største 'fotoboks' Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
`Laffen Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 Blir som regel brukt skjønn fra politiet sin side... En av hovedgrunnene til fartsgrensene er hekksjøen, ikke hastigheten i seg selv (slik jeg har skjønt det)... Jeg har faktisk blitt bedt om å gå opp i plan i 5knop sone av politiet fordi båten (UFAS Seabear 25) lagde mye sjø i 5knop... (nå hører vel det til unntaket) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 Antar nok at det er fart over bunnen ja. I Men hvorfor skulle det være fart over bunnen - det er jo fart gjennom vannet som setter opp sjø? Jeg har tross alt såpass tillit til politiet, at jeg ikke tror de bryr seg om et par knop mer eller mindre. Det er forhåpentlig de store fartsovertredelsene de er ute etter, og da vil ikke en knop eller to med strøm bety så meget..... Selv har jeg båt i et område hvor fartsgrensen er 3 knop, og politiet ynder å legge seg "på lur" (heldigvis ) Når jeg ser at de tar noen, så er det båter som kommer i full plan, og det er vel bare et fåtall båter som planer i 3 knop Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
PanPan Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 Men hvorfor skulle det være fart over bunnen - det er jo fart gjennom vannet som setter opp sjø? <{POST_SNAPBACK}> Jeg er ganske sikker på at det er farten over bunnen som gjelder. Dette har vært fremme i media, og jeg mener det har vært diskutert her før. Fartsgrensen gjelder nå også for båter under seil - det kan by på problemer å redusere farten for en seilbåt! Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 Men, men - fåglarna vet hvor strikt politiet er til enhver tid! <{POST_SNAPBACK}> Det er vel det store spørsmålet her. Ellers så burde det vel holde med å bruke fornuften og tilpasse farten etter forholdene. I tillegg bør en jo passe på hekkbølgen slik at den ikke overstiger en viss høyde. Og da er en jo som regel nede i en ganske lav hastighet allikevel. Men det er nok ganske mange som må gå litt i seg selv her tror jeg. Sikkert meg også, bare så det er nevnt. Lå i Grebbestad noen dager i ferien, og observerte ganske mye stygg kjøring rett utenfor havna der. Og der er det jo 5 knops grense fra ca utenfor Tanum Strand og helt inn til Grebbestad. Likevel var det en del som dro båten rett opp i plan så fort de hadde kastet fortøyningene og rundet brygga på vei sørover. Hekksjøene slod rett inn igjen på oss som fortsatt lå fortøyd. I tillegg er det en del seilbåtførere som bør skjerpe seg, for fartsgrensen gjelder vel for alle?? Selv om en seilbåt normalt ikke graver så mye hekksjø, så begynner det faktisk å bli en del større seilere som drar med seg litt sjø nå. De gjør jo fort nærmere 10 knop for motor har jeg registrert. Og de gidder ikke slakke av på farten selv om det står et 5-knop skilt. Da er det om å gjøre å komme først fram til brygga slik at ingen andre tar plassen. Og dette er ikke ment som fleip, bare så det er sagt. Det er selvopplevd i ferien i år. (Selvfølgelig gjelder dette bare et fåtall, og det finnes motorbåtførere i samme kategori også) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 Jeg har tross alt såpass tillit til politiet, at jeg ikke tror de bryr seg om et par knop mer eller mindre. Det er forhåpentlig de store fartsovertredelsene de er ute etter, og da vil ikke en knop eller to med strøm bety så meget..... <{POST_SNAPBACK}> Er sikkert enig med deg Poseidon i et håp om at politiet ikke blir altfor firkantede, men heller utviser et visst skjønn. Imidlertid kan et par knop faktisk være forskjellen på nesten ingen bølger og ganske store bølger. Selv har jeg en planende båt som lager lite bølger i 5 knop. I 7 knop derimot..... for ikke å snakke om 7 knop over grunnen i motstrøm oppover elven jeg har båtplass i Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Blue_Dragon Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 Ta en titt på sjøen du du drar med deg. Det er det som i hovedsak betyr noe. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 I Sverige bruker Kustbevakningen lasermålere. Har sett det på vei inn til Strømstad. Det eneste som er sammenlignbart med laser er vel GPS ettersom GPS'en måler reell fart over grunn Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 Det er nok korrekt at svensk politi bruker laser. Laseren vil måle hvor fort båten nærmer seg, mao GPS-farten. De er ikke ute etter en seiler/snekke-hva-som-helst som beveger seg en knop over tillatte. Problemet i f.eks. Strömstad er båter som går 20- til 50 knop i 5-knop sonen. Fartsoverskridelsene er til tider vanvittige, noen ganger med opplagt promille. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 Ta en titt på sjøen du du drar med deg. Det er det som i hovedsak betyr noe. <{POST_SNAPBACK}> Det er vi vel mange som er enige om, men det er likevel en del som tydeligvis enten ikke ser etter eller så gir de F... Det hender nesten hver eneste gang når jeg er innom min båt (enten bare for å se til den eller for å dra på tur) at minst en av båtene som drar forbi kjører i en hastighet som gir store bølger. Det knirker og dunker i båter og fortøyninger, men da er allerede synderen passert og ser det ikke, selv om han kanskje vet det? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
JRK Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 Hei, Flere skriver som om størrelsen på bølgene bak deg har sammenheng med lovovertredelsen. Jeg er jo enig i at bølgene er ubehagelig, men straffeutmåling må jo ikke sees opp mot disse. Hastighetsgrensene er jo satt opp for at ikke det skal skje ulykker da trafikkbildet blir mye mer kompleks med for høy hastighet i forhold til trafikktettheten i ett område. Den sikreste praktiske målemetode for hastighet på sjøen er radar(arpa) koplet opp mot GPS/kartplotter (ecdis). Man kan da sitte i egen båt, plotte inn mange båter som følges kontinuerlig med radaren og som igjen presenteres med korrekt retning og hastighet (SOG). Det betyr at man slipper å konsentrere seg om en og en båt, man bare tar de som kjører for fort. I tillegg kan alle data lagres på disken. Jeg tviler på at politiet bruker denne teknologien i dag, men den kommer sikkert... Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 Hei, Flere skriver som om størrelsen på bølgene bak deg har sammenheng med lovovertredelsen. Jeg er jo enig i at bølgene er ubehagelig, men straffeutmåling må jo ikke sees opp mot disse. Hastighetsgrensene er jo satt opp for at ikke det skal skje ulykker da trafikkbildet blir mye mer kompleks med for høy hastighet i forhold til trafikktettheten i ett område. <{POST_SNAPBACK}> Det er sikkert noe i det du sier JRK, men jeg mener det i mange tilfeller ikke bare er hensynet til komplekst trafikkbilde ved høy trafikktetthet samt sikkerhet mht risiko for kollisjon som burde være hovedmålsettingen for fartsgrense på 5 (eller 3) knop. Om vi ser på Trondheim havn og ikke minst elveløpet og kanalene så er det nesten aldri så tett trafikk at dette med trafikkbilde og sikkerhet mht kollisjon er et problem med mindre noen går i plan og høye hastigheter inne i havneområdet/elv/kanaler. Det var vel imidlertid et unntaket mht trafikktetthet akkurat under båtracene i sommer da det periodevis var TETT med båter. Men til daglig er problemet i området som jeg har nevnt folk/båter som lager store bølger. Dette skaper både ubehagelige situasjoner og farlige situasjoner for: - folk som sjøsetter eller trekker båt på henger fra rampen i elva - folk som ligger/sitter/står i båten og mekker/foretar reparasjoner og utbedringer - folk som nyter kaffen og en godbit i båten - båter som kanskje har litt for dårlig fendring/fortøyning (de kan jo delvis skylde seg selv) osv Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bitteliten Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 (redigert) Den sikreste praktiske målemetode for hastighet på sjøen er radar(arpa) koplet opp mot GPS/kartplotter (ecdis). Man kan da sitte i egen båt, plotte inn mange båter som følges kontinuerlig med radaren og som igjen presenteres med korrekt retning og hastighet (SOG). Det betyr at man slipper å konsentrere seg om en og en båt, man bare tar de som kjører for fort. I tillegg kan alle data lagres på disken. Jeg tviler på at politiet bruker denne teknologien i dag, men den kommer sikkert... <{POST_SNAPBACK}> Forsvaret har nå hatt denne teknologien i mange år. For "et par hundre år siden" da jeg var i KV Nord hadde vi en svær radarplotter som var koblet opp til en fargeskriver. Vi kunne da kjøre ut alle relevante data, inkl. satelittposisjon, fart, kurs etc på de radarplottene vi valgte. Veldig kjekt når det gjaldt bevisføring ved ulovlig fiske. For fartsovertredelser 300nm til havs var vi ikke så opptatt av. Heller ikke hekkbølger for den saks skyld - det var mer enn nok "naturlige" bølger den vinteren Redigert 6.September.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 Fartsoverskridelsene er til tider vanvittige, <{POST_SNAPBACK}> Jepp, jeg har tilogmed sett en kar med daycruiser som dro opp i plan på indre havn. Han passerte startbua til seilforeningen med ca. 35 knop. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 åjada -skjægårdsjeep observert med fullt pådrag mellom holmen ved Kebal, og ytterste brygge. Passeringsavstand 6-8 meter ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hulda Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 Det er vel ikke noe rart at Söta Bror blir forbanna. For et par uker siden kom det en rasabass i mer enn 40 knop S.over i Norskerenna. Senere på kvelden var Hulda og jeg en sving innom indre havn i Strömstad. Jeg hørte noe som liknet grove motorsykler (type H A) som ruset på strandpromenaden. Det var samme båten som lå fortøyd langs flytebryggen ved siden av Pråmen. Med høyt tiltet drev lå han og kaviterte med fullt pådrag slik at vannspruten sto høyt over fortauet og inn over veibanen. Til mye morskap, skrik og skrål fra de ombordværende. Og når man ser samme typer morran etter når de har spydd fra seg og pissa på seg, så er jeg forundret over at de ikke er putta inn. Noen ganger er jeg glad for at Hulda ikke har kjøpt flagg enda. Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 I Sverige bruker Kustbevakningen lasermålere. Har sett det på vei inn til Strømstad. Det eneste som er sammenlignbart med laser er vel GPS ettersom GPS'en måler reell fart over grunn <{POST_SNAPBACK}> Stemmer, i ferien i år ble faktisk vi målt på vei inn i Hamburgsund, fra syd. Ombord i kystvakta sto de med laser og det vil jo si fart over bunn. Det er vel 5 knop der og vi holdt vel ca. 6,5 - 7 knop på gps. En annen båt tok oss igjen og hadde kanskje ett par knop mer, til han vinket polisen senk farten. Ingen ble "stoppet", som vi så... Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
Whistler Svart 6.September.2005 Link til dette innlegget Svart 6.September.2005 (redigert) I Sverige bruker Kustbevakningen lasermålere. Har sett det på vei inn til Strømstad. Det eneste som er sammenlignbart med laser er vel GPS ettersom GPS'en måler reell fart over grunn <{POST_SNAPBACK}> Stemmer, i ferien i år ble faktisk vi målt på vei inn i Hamburgsund, fra syd. Ombord i kystvakta sto de med laser og det vil jo si fart over bunn. <{POST_SNAPBACK}> Lasermålere måler relativ hastighet mellom lasermåleren og objektet som måles. Rettere sagt hvilken forskjell i hastighet 2 objekter nærmer seg (eller fjerner seg) med. Så - måler man fra en båt, er det relativt sannsynlig at målt hastighet ikke er SOG (såfremt båten det måles fra ikke ligger til kai eller står på grunn). Det vil si at de faktorene som virker inn på måleresultatet er. -Målerens hastighet (drift (motorkraft,strøm, pendelbevegelse), sjøgang) -Og ikke minst målets track ift måleren. Jo nærmere vinkelen er 90° jo mindre closure velocity. Hva gjenstår da som målemetoder som bokstavelig talt holder vann? -Radar med trackingsoftware og recording. -Eyeball Mk 1. -Planer du går det for fort! Redigert 6.September.2005 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Whistler Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Bildet viser en båt som går i 5 knop. (Iallefall er det fartsgrensen på stedet) Alternativt kan man kjøre 8 knop på steder med slik begrensning. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
CB. Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 ?? Begge de båtene du referere til i bildene over kjører raskere en 5 kn. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Whistler Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Selvfølgelig går de raskere enn fartgrensa på stedet. Hvis du målte disse med lasermåler eller en dopplerradar (montert f.eks. på kameraet) ville utlest hastighet bli mindre enn 5 knop fordi de ikke har "closure rate". Dine eyeball mk 1 fungerer dog utmerket. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
CB. Svart 18.September.2005 Link til dette innlegget Svart 18.September.2005 Ta en titt på sjøen du du drar med deg. Det er det som i hovedsak betyr noe. <{POST_SNAPBACK}> Etter alle innleggene tror jeg Blue Dragon hadde den riktige. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.