Jump to content

Edit History

Lars H.

Lars H.

I høst kjøpte en en såkalt SafeCurrent duppedit (se bilde) for overvåking av batterispenningen på forbruksbanken. Det er en liten enhet som en plasserer på batteriet som måler spenning og temperatur. Disse målingene sendes minst hver 4. time til en server der jeg kan gå inn og se resultatene som kurver for et døgn, en uke eller siste 30 dager.

safecurrent3.jpg.1934af4e4dac7ee45634de63552b4894.jpg

Selv synes jeg at jeg får god informasjon om spenning og temperatur. På kurven nedenfor har jeg hentet ut data for de siste 30 dagene. Her kan jeg faktisk se bruksmønsteret disse siste dagene.

safecurrent_30dager.jpg.f89f9b7d02e540a89960a3d5e67cf859.jpg

Frem til der jeg har skrevet en "A" lå båten i ro i hjemmehavnen med solcellepanel tilkoblet. Her ser en tydelig hvordan spenningen går opp til innstilt vedlikeholdslading på ca. 13,6V om dagen og går ned til 12,6V om natten.

Så viser diagrammet spenningen 14,8V kort tid. Det stemmer med at vi gikk til Åsgårdstrand. Min dynamo er satt til å gi 14,8V til batteriene er fulle (eller minst 1 time før spenningen settes ned til 13,65V).

Mellom A og B lå vi i Åsgårdstrand med landstrøm. Der ser en at batteriene er fulle og at laderen gir vedlikeholdslading mellom 13,1V og 13,0V alt ettersom vi bruker strøm.

Videre frem til "D" gjentar bildet seg da vi lå på Østre Bolæren og så Krukehavnen. Og da vi gikk derfra overtok dynamoen med sin spenning.

Mellom D og E lå båten i ro for seg selv i hjemmehavnen med lading fra solcellepanelene.

Ved "E" var jeg en sving utpå fjorden for å varmkjøre motoeren litt før oljeskift.

Efter det har båten ligget med landstrøm og spenning 13,1V bortsett fra i forgårds, punkt "F" da jeg startet motoren og lot den gå litt etter skifte av dieselfiltre.

Om en ser på den blå kurven for temperaturen i batterirommet, ser en også at vi hadde fin sommer de to ukene vi var ute med båten.

Så, jeg synes jeg får mye interessant info fra en "billig" duppeditt.

Lars H.

Lars H.

Lars H.

I høst kjøpte en en såkalt SaveCurrent duppedit (se bilde) for overvåking av batterispenningen på forbruksbanken. Det er en liten enhet som en plasserer på batteriet som måler spenning og temperatur. Disse målingene sendes minst hver 4. time til en server der jeg kan gå inn og se resultatene som kurver for et døgn, en uke eller siste 30 dager.

safecurrent3.jpg.1934af4e4dac7ee45634de63552b4894.jpg

Selv synes jeg at jeg får god informasjon om spenning og temperatur. På kurven nedenfor har jeg hentet ut data for de siste 30 dagene. Her kan jeg faktisk se bruksmønsteret disse siste dagene.

safecurrent_30dager.jpg.f89f9b7d02e540a89960a3d5e67cf859.jpg

Frem til der jeg har skrevet en "A" lå båten i ro i hjemmehavnen med solcellepanel tilkoblet. Her ser en tydelig hvordan spenningen går opp til innstilt vedlikeholdslading på ca. 13,6V om dagen og går ned til 12,6V om natten.

Så viser diagrammet spenningen 14,8V kort tid. Det stemmer med at vi gikk til Åsgårdstrand. Min dynamo er satt til å gi 14,8V til batteriene er fulle (eller minst 1 time før spenningen settes ned til 13,65V).

Mellom A og B lå vi i Åsgårdstrand med landstrøm. Der ser en at batteriene er fulle og at laderen gir vedlikeholdslading mellim 13,1V og 13,0V alt ettersom vi bruker strøm.

Videre frem til "D" gjentar bildet seg da vi lå på Østre Bolæren og så Krukehavnen. Og da vi gikk derfra overtok dynamoen med sin spenning.

Mellom D og E lå båten i ro for seg selv i hjemmehavnen med lading fra solcellepanelen.

Ved "E" var jeg en sving utpå fjorden for å varmkjøre moteren litt før oljeskift.

Efter de har båten ligget med landstøm og spenning 13,1V bortsett fra i forgårds da jeg startet motoren og lot den gå litt etter skifte av dieselfiltre.

Om en ser på den blå kurven for temperaturen i batterirommet, ser en også at vi hadde fin sommer de t ukene vi var ute med båten.

Så, jeg synes jeg får mye interessant info fra en "billig" duppeditt.

Lars H.

• Create New...