Renu Startet 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2019 Jeg har kjøpt Raymarine Evolution EV-100 autopilot, montert, luftet hydraulikken og kommet til havnekalibrering. Der syntes jeg det er rart at drevet beveger seg svært lite til begge sider under kalibrering. Jeg ringer Raymarine Support og får beskjed om at det er riktig, man skal kun se at drevet svinger rett vei (babord først). Dette burde de opplyst om i kalibrerings beskrivelse da det er lett å tro at drevet skal gå helt til borde da man må legge inn max. drevvinkel og travel time før man kalibrerer. Styringa kjører for øvrig helt fint med rattet og når jeg bruker P70 og den vribare knappen. Raymarine Evolution EV-100 software versjon. EV-1: Versjon: 3.01 P70r: Versjon: 3.07 ACU-100: Versjon: 2.23 Riktig oppsett: Lagt inn drevvinkel: 25 grader (riktig for DPH) Lagt inn travel time: 10 sekunder (riktig for D4-D6) Når drevet går under kalibrering er der lite utslag, det viktige er at det går rett vei. Når begge sidene (Babord og Styrbord) er gjort er kalibreringen ferdig. For å speede opp læringsprosessen kan man kjøre 2 sirkler i ca 5-8 knop med autopiloten i Standby til begge sider, hvis deviasjonen på kompasset er mindre enn 10 grader står EV-1 på riktig plass og kalibrering avslutter automatisk. Det er ikke nødvendig å kjøre sirklene da autopiloten kjører kontinuerlig læreprosess og blir mer og mer nøyaktig etter hvert. Autopiloten min er koplet sammen med Garmin 4012 kartplotter og kan styre etter Waypoints Den går rett og fint når jeg setter kursen rett fram og justerer med vri-knappen på P70. Den legger seg også raskt inn på rett kurs når jeg velger Waypoint. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 20.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 Det du kaller «travel time» mener jeg å huske kalles «hardt over» på min EV200. Det virker som denne tiden er avgjørende for ytelsen av piloten, i alle fall hos meg. Jeg brukte først std. tiden som ble foreslått i manualen og båten gikk sikk sakk på kursen, etter å ha timet hardt over nøyaktig med stoppeklokken og lagt dette inn ble styringen perfekt. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Renu Svart 20.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2019 (redigert) Travel time = Fra borde til borde Ja den styrer meget bra både i lav og høy fart :-) Redigert 20.Juli.2019 av Renu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christoball Svart 20.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2024 Hei Renu. Kan du ta noen bilder av oppsette på P70 og Garmin. Typ slike bilder jeg legger ved her.min acu-100 starter å blinke rødt da jeg setter på Garmin plotteren, og P70 finner ingenting. På kurs. Da plotteren er av finner p70 bilde som vist her. mvh christoffer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.