Jump to content

Raymarine Evolution kalibrering.

Renu

Recommended Posts

Jeg har kjøpt Raymarine Evolution EV-100 autopilot, montert, luftet hydraulikken og kommet til havnekalibrering.

Der syntes jeg det er rart at drevet beveger seg svært lite til begge sider under kalibrering. 

Jeg ringer Raymarine Support og får beskjed om at det er riktig, man skal kun se at drevet svinger rett vei (babord først).

Dette burde de opplyst om i kalibrerings beskrivelse da det er lett å tro at drevet skal gå helt til borde da man må legge inn max. drevvinkel og travel time før man kalibrerer.

Styringa kjører for øvrig helt fint med rattet og når jeg bruker P70 og den vribare knappen.

Raymarine Evolution EV-100 software versjon.

EV-1:                 Versjon: 3.01

P70r:                 Versjon: 3.07 

ACU-100:         Versjon: 2.23

Riktig oppsett:

• Lagt inn drevvinkel:   25 grader (riktig for DPH)
  • Lagt inn travel time:  10 sekunder (riktig for D4-D6)
  • Når drevet går under kalibrering er der lite utslag, det viktige er at det går rett vei. 
  • Når begge sidene (Babord og Styrbord) er gjort er kalibreringen ferdig.
  • For å speede opp læringsprosessen kan man kjøre 2 sirkler i ca 5-8 knop med autopiloten i Standby til begge sider, hvis deviasjonen på kompasset er mindre enn 10 grader står EV-1 på riktig plass og kalibrering avslutter automatisk.
  • Det er ikke nødvendig å kjøre sirklene da autopiloten kjører kontinuerlig læreprosess og blir mer og mer nøyaktig etter hvert.

Autopiloten min er koplet sammen med Garmin 4012 kartplotter og kan styre etter Waypoints 

Den går rett og fint når jeg setter kursen rett fram og justerer med vri-knappen på P70.

Den legger seg også raskt inn på rett kurs når jeg velger Waypoint.

Lykke til.

Det du kaller «travel time» mener jeg å huske kalles «hardt over» på min EV200. Det virker som denne tiden er avgjørende for ytelsen av piloten, i alle fall hos meg. Jeg brukte først std. tiden som ble foreslått i manualen og båten gikk sikk sakk på kursen, etter å ha timet hardt over nøyaktig med stoppeklokken og lagt dette inn ble styringen perfekt. 

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...