Jump to content

Edit History

Vantro

Vantro

Tåler eller godkjent for?

Husker en gang i nittenpilogbue (det er omtrent så lenge siden begynnelsen av 80 åra, det var jo forrige årtusen), da hadde jeg ei 8 fots with jolle av tidlig årgang. Enkelt skrog (tynt som papir) og dobbel bunn. Det var i tiden før godkjenninger og sertifiseringer og den slags (var morro og «lærerikt» å være ung da) Vi hekta på en 20 hk mercury på jolla, men ettersom båten ble baktung, den var nok litt i overkant motorisert, så sank den da en hekkbølge tok oss igjen og fylte båten med vann når vi slapp av farten. Om vi lærte av det? Ja jøss! Det neste drivverket vi fikk fatt på var en 50 hk mercury, enda eldre og tyngre. Den ble påmontert etter at jolla ble fiska opp, og vi la utpå i friskt pågangsmot to ville guttunger. Lærte mye om fart, skrekk, båt og hvordan egenskapene endrer seg dramatisk med noen knops forskjell på den turen......

Nå aner jeg ikke farta vi fikk på den, men i alle år etter har jeg hatt snekke....

-og jolla? Joda den ble landsatt med pen plan fart på ei lang grunn sandstrand. Den klarte seg fint. Vi solgte båt og motor hver for seg og båten levde mange gode år etterpå med en 6 hk evinrude.

Så for å ta det først, båten tålte både bading og stor motor, eieren var langt mindre begeistret for opplevelsen. Og det andre, -godkjent?, det ville det neppe vært med noen av motorforsøkene etter gårdagens eller dagens regler. 

Så et tips; sjekk at du ikke har vann i dobbelbunnen eller i skroget på båten din,  -den komboen du har der skal i utgangspunktet flytte deg ganske greit i bra fart, og gjerne med en el to til i båten.

Vantro

Vantro

Tåler eller godkjent for?

Husker en gang i nittenpilogbue (det er omtrent så lenge siden begynnelsen av 80 åra, det var jo forrige årtusen), da hadde jeg ei 8 fots with jolle av tidlig årgang. Enkelt skrog (tynt som papir) og dobbel bunn. Det var i tiden før godkjenninger og sertifiseringer og den slags (var morro og «lærerikt» å være ung da) Vi hekta på en 20 hk mercury på jolla, men ettersom båten ble baktung, den var nok litt i overkant motorisert, så sank den da en hekkbølge tolmodige igjen og fylte båten med vann når vi slapp av farten. Om vi lærte av det? Ja jøss! Det neste drivverket vi fikk fatt på var en 50 hk mercury, enda eldre og tyngre. Den ble påmontert etter at jolla ble fiska opp, og vi la utpå i friskt pågangsmot to ville guttunger. Lærte mye om fart, skrekk, båt og hvordan egenskapene endrer seg dramatisk med noen knops forskjell på den turen......

Nå aner jeg ikke farta vi fikk på den, men i alle år etter har jeg hatt snekke....

-og jolla? Joda den ble landsatt med pen plan fart på ei lang grunn sandstrand. Den klarte seg fint. Vi solgte båt og motor hver for seg og båten levde mange gode år etterpå med en 6 hk evinrude.

Så for å ta det først, båten tålte både bading og stor motor, eieren var langt mindre begeistret for opplevelsen. Og det andre, -godkjent?, det ville det neppe vært med noen av motorforsøkene etter gårdagens eller dagens regler. 

Så et tips; sjekk at du ikke har vann i dobbelbunnen eller i skroget på båten din,  -den komboen du har der skal i utgangspunktet flytte deg ganske greit i bra fart, og gjerne med en el to til i båten.

• Create New...