nie Startet 20.Juli.2019 Del på Facebook Startet 20.Juli.2019 (redigert) Kjøpte nybrukt båt i vinter med gammel kartplotter/autopilot uten radar. Nå i ferien har både kartplotter og autopilot lugget. Først tok kartplotteren kvelden, men den klarte vi å vekke til live igjen og den er nå stabil. Det neste som skjedde var at autopiloten tok kvelden og det ser dessverre ut som at denne er offisielt død ved at ECU er død. Stabilt død. Uansett; Dette er en varslet «katastrofe» og penger er for lengst avsatt til nye dippedutter. Men hva skal man gå for? Ønsker en komplett pakke med ny kartplotter, autopilot og ikke minst radar. Å bruke penger på å bytte ECU i det eksisterende systemet er ikke aktuelt. Er åpen for det meste, men ønsker noe som er «godt nok». Dvs god og stabil autopilot. En radar som gir tilstrekkelig trygghet for seilas i mørke/tåke..er nok mest usikker på denne. Hvor mye må en radar koste før den er god nok? Kartplotter som er stor nok (12»?) og brukervennlig Noen forslag med tilhørende pris? Redigert 20.Juli.2019 av nie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 20.Juli.2019 Del på Facebook Svart 20.Juli.2019 Endte opp med komplett pakke i fra Raymarine. (Radar, plotter med ekkolodd(3d) og autopilot) Har ikke satt i drift autopiloten enda, pga jeg holder på å bygge om til hydraulisk styring. Men tester jeg har lest om den er bra Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 20.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2019 (redigert) Hvilken pris snakker vi om isåfall? Redigert 20.Juli.2019 av nie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Denne cruiseren valgte B&G til seilbåten, men verdt å høre argumentene: https://www.youtube.com/watch?v=_GMR2zNjlXQ&t=15m16s Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 (redigert) Hva slags system er det gamle? Det har betydning for om du kan gjenbruke deler av det gamle hva er symptomene på at det gamle systemet svikter? Kan være enkel fiks. Om pilot er koblet til plotter og plotter svikter kan det være årsaken. Plotter kan feks svikte pga dårlig batteri i gps antenne pris avhenger av om du monterer selv og hvilke deler ombord som kan gjenbrukes. Skal du ha komplett system med plotter, radar og pilot er det fort 100.000kr pluss montering. Anbefaler også sterkt en skikkelig AIS. Jeg endte opp med Raymarine. Tok meg aldri bryet med å selv teste ulike merker opp mot hverandre samt at det var et gammelt Raymarine system ombord der deler ble gjenbrukt i det nye systemet. Redigert 21.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Som Bitteliten skriver: Det betyder noget hvilket system du har i dag. Selv gik jeg for Simrad. Der er ofte tilbud på en pakke med GO9 eller 12 med bredbåndsradar. Der får du meget for pengene, synes jeg. Men Simrad/Lowrance, Raymarine og Garmin er alle kurante mærker i min bog. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Bitteliten skrev 1 time siden: Hva slags system er det gamle? Det har betydning for om du kan gjenbruke deler av det gamle hva er symptomene på at det gamle systemet svikter? Kan være enkel fiks. Om pilot er koblet til plotter og plotter svikter kan det være årsaken. Plotter kan feks svikte pga dårlig batteri i gps antenne pris avhenger av om du monterer selv og hvilke deler ombord som kan gjenbrukes. Skal du ha komplett system med plotter, radar og pilot er det fort 100.000kr pluss montering. Anbefaler også sterkt en skikkelig AIS. Jeg endte opp med Raymarine. Tok meg aldri bryet med å selv teste ulike merker opp mot hverandre samt at det var et gammelt Raymarine system ombord der deler ble gjenbrukt i det nye systemet. Det gamle systemet er Garmin fra ca 2009. ECU virker å være gåen og usikker på hvor kompatibel en ny ECU er med det gamle som står i båten? Litt det samme med radar(som jeg mangler); hvis jeg kjøper en ny Garmin radar, vil den da "snakke" greit med ett 10 år gammelt system? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 En 2009 Garmin er svært treg så siden du har satt av penger anbefaler jeg at du går for et komplett nytt system. Du bør oppsøke et par forhandlere med utstilling og prøve brukergrensesnitt for å finne ut hva du foretrekker. Simrad har svært gode priser nå. NSS12 Evo3 med kombinert touch og knappbetjening er på kampanje og koster nå 28 tusen. Denne har også en vriknapp som gjør betjeningen veldig bekvem. Radar (3G) koster 12 tusen, jeg ville nok gått for 4G til 17 tusen. Komplett AP44 autopilot koster 17 tusen, men med innenbordsmotor vil du trenge rorføler til 3 tusen i tillegg. Hvis båten har hydraulisk styring antar jeg denne utgaven av AP44 kan brukes, men hvis styresylinderen har stort volum kan det hende pakka ned NAC-3 autopilot computer med høy kapasitet og større pumpe til 24 tusen trengs. Dette er tredje sesongen jeg har NSS12 Evo3, har hatt Evo2 og første generasjon NSS før det. 4G radar har jeg hatt fra 2013 til jeg oppgraderte til Halo24 i fjor høst. Har hatt forgjengeren til AP44, AP24, siden 2010. Oppgraderte piloten på ene båten fra AP24 til AP44 i fjor. Plotteren er enkel å lære og rask å bruke, og kan bruke både Navionics og C-map kart. Er svært imponert over både 4G radaren og autopilot. 4G radaren støtter to samtidige målområder og har avansert signalbehandling som reduserer strålebredden til et nivå som tilsvarer en 3' åpen antenne. Strålebredden er konfigurerbar fra meny. Prisene har jeg funnet hos Mjøsservice. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Pakken jeg kjøpte var : E70367-02 Raymarine Axiom 9"RV M/CPT-100DVS RAYMARINE QUANTUM Q24C RADAR MED 10M SPENNINGSKABEL RAYMARINE EVOLUTION EV-100 HYDRAULISK PILOTPAKKE. (beklager capslock, klipp og lim i fra tilbudet) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 @abborer kongen av marin elektronikk. Selv har jeg Garmin fra 2010 eller noe slikt. Det er så tregt at 5 knop Hulda kjører fra kurspila i trange farvann. I går var jeg inne i en butikk i Strömstad og plukket litt på en ny Garmin plotter. Den hadde både knapper og hjul, ikke touch. Det var forbausende treg i zoomingen. For meg virker det som at Garmin fremdeles leverer gårsdagens teknologi til morgendagens pris. Men radaren jeg har fra Garmin er jeg godt fornøyd med. Strømforbruket er imponerende høyt på de gamle greiene jeg har. Som andre påpeker her, om man ikke røsker ut det meste, vil man henge igjen i den gamle produsenten, nesten. Jeg har Garmin plottere, radar, AIS som en integrert pakke. Autopiloten er Raymarine, delvis lobotomert, men lobotomeringen gjorde den egentlig til et bedre produkt enn originalen, meget godt fornøyd. Styringen som Raymarine kjører er fra Simrad/Robertson linjerhydraulikk. De to snakker meget godt sammen. Funker upåklagelig. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 abbor skrev 1 time siden: En 2009 Garmin er svært treg så siden du har satt av penger anbefaler jeg at du går for et komplett nytt system. Du bør oppsøke et par forhandlere med utstilling og prøve brukergrensesnitt for å finne ut hva du foretrekker. Simrad har svært gode priser nå. NSS12 Evo3 med kombinert touch og knappbetjening er på kampanje og koster nå 28 tusen. Denne har også en vriknapp som gjør betjeningen veldig bekvem. Radar (3G) koster 12 tusen, jeg ville nok gått for 4G til 17 tusen. Komplett AP44 autopilot koster 17 tusen, men med innenbordsmotor vil du trenge rorføler til 3 tusen i tillegg. Hvis båten har hydraulisk styring antar jeg denne utgaven av AP44 kan brukes, men hvis styresylinderen har stort volum kan det hende pakka ned NAC-3 autopilot computer med høy kapasitet og større pumpe til 24 tusen trengs. Dette er tredje sesongen jeg har NSS12 Evo3, har hatt Evo2 og første generasjon NSS før det. 4G radar har jeg hatt fra 2013 til jeg oppgraderte til Halo24 i fjor høst. Har hatt forgjengeren til AP44, AP24, siden 2010. Oppgraderte piloten på ene båten fra AP24 til AP44 i fjor. Plotteren er enkel å lære og rask å bruke, og kan bruke både Navionics og C-map kart. Er svært imponert over både 4G radaren og autopilot. 4G radaren støtter to samtidige målområder og har avansert signalbehandling som reduserer strålebredden til et nivå som tilsvarer en 3' åpen antenne. Strålebredden er konfigurerbar fra meny. Prisene har jeg funnet hos Mjøsservice. Tusen takk for fyldig svar. Ser at flere snakker positivt om Simrad så jeg får ta en tur å se på og ta på disse. Er ikke så lysten på å montere selv. Hvor mye må påregnes i montasje for et nytt komplett system i en Viknes 1030? Det ligger jo komplett kabling men dette er vel naturlig å bytte ved et systemskifte. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Du får gjort en den for 20 000. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.Juli.2019 Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Selve kablingen til opplegget, som jeg har nevnt over vil jeg si er rimelig enkelt. Tiden man bruker er selvsagt avhengig av kabelføringer. ? Strøm, nmea og evt giver til plotter. Strøm til radar (kabel medfølger), kommunikasjon over wifi til plotter. Strøm til Autopilot, pumpe og styreenheten for pumpe. Også er det nmea/seatalk nettverket. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 25.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2019 Med julen kommer lange dager og god tid til å vurdere nødvendige oppgraderinger. Basert på anbefalingene fra @abbor virker jo oppsettet under her å være god kvalitet til en fornuftig pris. https://www.mjosservice.no/produkt/simrad/kombimaskiner/simrad-nss-12-evo3 https://www.mjosservice.no/produkt/simrad/radar/simrad-4g-bredbandsradar Er det da slik at jeg gjennom disse pakkene har det jeg trenger for en komplett installasjon? ...eller kommer det en liten formue i ekstrakostnader til kabler, svinger til ekkolodd etc. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 25.Desember.2019 Del på Facebook Svart 25.Desember.2019 Hvis kablene i pakken er lange nok slipper du den utgiften, men en ekkoloddgiver er kjekk å ha hvis du ønsker å bruke ekkoloddet i NSSen. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
nie Svart 26.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2019 Den er god, ekkoloddgiver må man ha. Forstår det slik at ekkoloddet er ganske bra på denne så det ville vel være dumt å skulle spare akkurat de kronene til giver. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 26.Desember.2019 Del på Facebook Svart 26.Desember.2019 (redigert) Hva vil du oppnå? Hvis du primært er ute etter å se dybden, er en HST-WSBL mer enn godt nok og koster under en båtlapp. Hvis du vil se enkeltsei på 200 meters dyp må du gange med 10-15 og kan for eksempel se på Airmar TM185M for aktermontering eller Airmar B175M for gjennomgående montering. Som prisgunstig men forbausende bra alternativ er HST-DFSBL verdt en kikk, denne viser fisk godt ned til rundt 80-100 meter og under gode forhold enda dypere. Den finnes også med downscan-element under navnet 50/200/455/800-HDI, downscan er kjekt for å se detaljer på bunnen på 1-40 mers dyp eller så. HDI-giveren finnes også som gjennomgående alternativ. Jeg har tidligere laget en oversikt over ekkoloddgivere til Simrad og Lowrance, den finnes her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1OlHOv2GHD3v-9vmfRwoMI5Vb4QNmpY30k4LJZPU04eY/edit?usp=sharing Der det står "HDS Live" kan du mentalt erstatte med "NSS Evo3". (Arket er låst.) Redigert 26.Desember.2019 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
nordan family 27 Svart 27.Desember.2019 Del på Facebook Svart 27.Desember.2019 Jeg bestemte meg også for å gå fra Ray til Simrad. Begynte med ny autopilot og GPS kompass, men båten ble solgt før resten ble byttet. Hadde vel mer eller mindre bestemt å gå for Halo 24 radaren. Hadde ikke bestemt meg for selve plotter - sto og vurderte litt evt løsning med mindre plotter og 12 toms Ipad da wifi og app på nye Simrad skulle virke bra. Men jeg ble aldri helt overbevist, så masterplanen var 12 toms plotter nede med Ipad på fly (og la den ene Ray plotteren bli på fly som reserve). Sitér dette innlegget Link to post
Svesa Svart 21.August.2020 Del på Facebook Svart 21.August.2020 Hva er forskjellen på Simrad NSS-12 evo3 og den nyere evo3s ? Er dette en ok pakke i forhold til pris? Er viktig at den er ok til å vise fisk og bunnforhold i forhold til teine setting. https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/raymarine-axiom-plus-12rv-kartplotter-med-realvision-ekkolodd?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.August.2020 Del på Facebook Svart 21.August.2020 Det er andre og raskere prosessorer og mer minne i Evo3S. Evo3S har 64-bits prosessorer, mens Evo3 har 32-bit. Vi kan anta Evo3S vil få softwareoppdateringer betraktelig lenger enn Evo3. Jeg har blitt fortalt at Evo3 vil ikke få de nye funksjonene som etter hvert introduseres for Evo3S. Sitér dette innlegget Link to post
Svesa Svart 21.August.2020 Del på Facebook Svart 21.August.2020 ok, så da er det best å gå for Evo3s... takker! :-) hva tenker du om denne pakka da? https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/raymarine-axiom-plus-12rv-kartplotter-med-realvision-ekkolodd?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.