Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Arne2 skrev for 1 time siden:

Har prøvd 2 stk private leieplasser. Ingen av de som er nevnt over. For begge disse to plassene så sto det nedfelt i leiekontrakten at man ikke kunne bo i båten.

Kan naturlig nok kun svare for de de havnene jeg kjenner til, der vet jeg det bor folk. Som en av havneeierne sa til meg da jeg selv så etter en plass å ligge; «Vi henger oss ikke så mye opp i hva folk gjør ombord i båtene sine - så lenge havnereglementet blir fulgt» (holde ro, totalforbud mot septikutslipp/forurensning og krav om taus rigg er vel noen av reglene som går igjen) . Mitt inntrykk er at flere setter pris på at noen oppholder seg fast i havna, det kan virke preventivt i forhold til tyverier og det er i tillegg greit med en eller flere personer som kan melde fra om de har skjedd noe galt av teknisk art. Selv har jeg ved flere anledninger justert og knyttet fast løse fendre og supplert med fortøyninger der det har vært behov, noe jeg har fått tilbakemelding om at blir satt pris på, både av havneeier og båteierne det gjelder. Gratis vaktmann på et vis? Leit at leieplassene du sjekket opp ikke hadde rom for mulighet til å bo ombord i båten, men vil tro du hadde funnet en plass til slutt om du hadde prøvd andre plasser i tillegg.

Har sett at det er noen i Galeivågen, men det er vel ikke så veldig mange (?).

Nøyaktig hvor mange de er vet ikke jeg heller, men de er nå en liten gjeng, i motsetning til de andre overnevnte havner der maks et par stykker bor fast i hver havn. Båtboermiljøet i Stavanger-området kan nok ikke sammenlignes i omfang med miljøet i Bergen og i og rundt Oslo, der bor det riktig så mange i båt (i alle fall hvis man skal se ut fra aktiviteten i Facebook-gruppa for båtboere).

Ellers så finnes det vel gjestehavner i Stavanger og Sandnes som gir en midlertidig løsning, men for lengre tid så blir det vel for dyrt.

Blir nok fort greit dyrt ja. Kanskje det er muligheter for å inngå en rimeligere avtale i gjestehavnene vinterstid? Jeg vil tro trådstarter må belage seg på en leiepris mellom 1000-2000kr i måneden for båtplass til sin båt, men da i havner som de overnevnte, ikke gjestehavner. Selv betalte jeg 2000kr måneden for longsideplass til min båt før jeg fikk kjøpt meg plass. 

Det stemmer, ventetiden i båtforeningshavnene er noen år. En kamerat fikk beskjed om estimert fire år ventetid i Dusavik for sin båtstørrelse, selvfølgelig avhengig av at noen må si opp plassen sin for at det skal bli ledig. Hillevågsvannet har i alle fall tidligere hatt en del «vrak» liggende, bare for å holde på plassene slik at ikke leietakerne mistet dem (krav fra havna om at alle plasser skal være i bruk). Mulig de har tatt tak i det nå, synes huske noe avisskriverier om dette for noen år tilbake.

Hakkannen

Hakkannen

Har prøvd 2 stk private leieplasser. Ingen av de som er nevnt over. For begge disse to plassene så sto det nedfelt i leiekontrakten at man ikke kunne bo i båten.

Kan naturlig nok kun svare for de de havnene jeg kjenner til, der vet jeg det bor folk. Som en av havneeierne sa til meg da jeg selv så etter en plass å ligge; «Vi henger oss ikke så mye opp i hva folk gjør ombord i båtene sine - så lenge havnereglementet blir fulgt» (holde ro, totalforbud mot septikutslipp/forurensning og krav om taus rigg er vel noen av reglene som går igjen) . Mitt inntrykk er at flere setter pris på at noen oppholder seg fast i havna, det kan virke preventivt i forhold til tyverier og det er i tillegg greit med en eller flere personer som kan melde fra om de har skjedd noe galt av teknisk art. Selv har jeg ved flere anledninger justert og knyttet fast løse fendre og supplert med fortøyninger der det har vært behov, noe jeg har fått tilbakemelding om at blir satt pris på, både av havneeier og båteierne det gjelder. Gratis vaktmann på et vis? Leit at leieplassene du sjekket opp ikke hadde rom for mulighet til å bo ombord i båten, men vil tro du hadde funnet en plass til slutt om du hadde prøvd andre plasser i tillegg.

Nøyaktig hvor mange de er vet ikke jeg heller, men de er nå en liten gjeng (i motsetning til de andre overnevnte havner der maks et par stykker bor fast i hver havn). Båtboermiljøet i Stavanger-området kan nok ikke sammenlignes i omfang med miljøet i Bergen og i og rundt Oslo, der bor det riktig så mange i båt, i alle fall hvis man skal gå ut fra aktiviteten på Facebook-grupp for båtboere.

Ellers så finnes det vel gjestehavner i Stavanger og Sandnes som gir en midlertidig løsning, men for lengre tid så blir det vel for dyrt.

Blir nok fort greit dyrt ja. Kanskje det er muligheter for å inngå en rimeligere avtale i gjestehavnene vinterstid? Jeg vil tro trådstarter må belage seg på en leiepris mellom 1000-2000kr i måneden for båtplass til sin båt, men da i havner som de overnevnte, ikke gjestehavner. Selv betalte jeg 2000kr måneden for longsideplass til min båt før jeg fikk kjøpt meg plass. 

Det stemmer, ventetiden i båtforeningshavnene er noen år. En kamerat fikk beskjed om estimert fire år ventetid i Dusavik for sin båtstørrelse, selvfølgelig avhengig av at noen må si opp plassen sin for at det skal bli ledig. Hillevågsvannet har i alle fall tidligere hatt en del «vrak» liggende, bare for å holde på plassene slik at ikke leietakerne mistet dem (krav fra havna om at alle plasser skal være i bruk). Mulig de har tatt tak i det nå, synes huske noe avisskriverier om dette for noen år tilbake.

Hakkannen

Hakkannen

Arne2 skrev 1 time siden:

Kan naturlig nok kun svare for de de havnene jeg kjenner til, der vet jeg det bor folk. Som en av havneeierne sa til meg da jeg selv så etter en plass å ligge; «Vi henger oss ikke så mye opp i hva folk gjør ombord i båtene sine - så lenge havnereglementet blir fulgt» (holde ro, totalforbud mot septikutslipp/forurensning og krav om taus rigg er vel noen av reglene som går igjen) . Mitt inntrykk er at flere setter pris på at noen oppholder seg fast i havna, det kan virke preventivt i forhold til tyverier og det er i tillegg greit med en eller flere personer som kan melde fra om det er noe av teknisk art som har skjedd. Selv har jeg ved flere anledninger justert og knyttet fast løse fendre og supplert med fortøyninger der det har vært behov, noe jeg har fått tilbakemelding om at blir satt pris på, både av havneeier og båteierne det gjelder. Gratis vaktmann på et vis? Leit at leieplassene du sjekket opp ikke hadde rom for mulighet til å bo ombord i båten, men vil tro du hadde funnet en plass til slutt om du hadde prøvd andre plasser i tillegg.

Nøyaktig hvor mange de er vet ikke jeg heller, men de er nå en liten gjeng (i motsetning til de andre overnevnte havner der maks et par stykker bor fast i hver havn). Båtboermiljøet i Stavanger-området jan nok ikke sammenlignes i omfang med miljøet i Bergen og i og rundt Oslo, der bor det riktig så mange i båt.

• Create New...