Jump to content

Erfaringstråd Uttern D70

Dilemma

Recommended Posts

Kan ikke se at det er en egen erfaringstråd for eiere av Uttern D70 så håper vi kan bruke denne tråden til dette. Så blir det lett å finne informasjon om dette på ett sted uten å lese igjenom mange tråder.

Komme med egne erfaringer på positive og negative saker, og lure råd og tips.

Jeg har selv en Uttern D70 med 250hk Verado 2017.mod . Har ikke hatt den så lenge, så kjenner den ikke så godt enda. Men det kommer etterhvert:)

Noen spørsmål jeg har som jeg håper andre har svar på er :

• Strømbryter: Den står på on ved vanlig bruk, og om en får lite strøm til start så slår en over på på begge batteriene?
  • Hvor lenge varer forbruksbatteriet?  Bruker dere kjøleboks, lys og musikk natten over og får start uten problemer?
  • Bensinforbruk: Hva er normal forbruk pr nm for dere , med normalt lastet båt? 
  • Flaps: Bruker dere trimflaps aktivt under kjøring eller er det unødvendig om den ligger rett? Eller har det mye å si for forbruket? Samme med tilt. Jeg ligger på rundt 1.
  • Ved kjøring i regn og kalesje oppe. Får dere problemer med dugg på vinduer?
  • Baugpropell: Er det noen som har fått ettermontert dette?  Pris eventuelt?  Er ikke opplegg for dette på min båt.
  • Lekkasje i kalesje: Det kommer inn vann i overgang vinduer og kallesje fremme der glidlåsene går sammen. Der blir det ett hull som vann kommer inn. Noen som har en løsning på det?
  • Tilt: Jeg får ikke tiltett ned fra gasshendelen inne når motoren er tilttet opp( Før jeg har startet opp). Må ut på motoren for å gjøre dette. Får tiltett opp . Men ikke ned. . Under kjøring er ikke dette noe problem

Hmm... Ble mye dette....:)

Andre ting jeg bør være obs på?

Håper på en konstruktiv og nyttig tråd om Uttern D70 for meg ,andre eiere og fremtidige eiere.

Hei. Jeg har en D77, men det er noe likt, så skal prøve å svare på noe du lurer på. 

Det er automatiske skillerele mellom batteriene. Det betyr at at ved normal operasjon, hovedbryter i ON posisjon, så er startbatteriet og forbruksbatteri adskilt til motoren har startet, og batterispenning på startbatteriet er på mer en 13.4 volt. Med mer en 13.4 volt på startbatteriet så kobles batteriene sammen, og forbruksbatteriet da får lading. 

For deg så betyr det at du har hovedbryter ON ved all normal operasjon, og automatikken tar seg av resten. Når du ligger stille, med forbrukere på(kjøleskap og annet) så vil du kun belaste forbruksbatteriet. Så du kan kjøre forbruksbatteriet tomt, og du vil ha fullt startbatteri for start. 

Det er begrenset med kapasitet på forbruksbatteriet, regner med du har 115 ah. Med normalt bruk så vil det holde til ei nats forbruk. Problemet er hvis du har kort kjøring hjem, så rekker du ikke å få ladet det opp på hjemturen. Kan være nødvendig å sette på lading/landstrøm når du kommer hjem fra tur. 

Jeg bruker kun trimflaps for å balansere båten sideveis. 

Du kan bruke trimflaps for å få båten til å gå i plan i en litt lavere hastighet en det du normalt kan kjøre i plan. Du vil da få bedre drivstoff-økonomi i DEN hastigheten. Men du vil nok ikke få bedre forbruk (liter/nm) en om du kjører litt fortere, i den hastigheten som er best økonomi for din båt. 

Angående trim, så trim til propellen mister grepet, så litt tilbake. Da løfter du bauen litt, båten kommer opp av vannet, mindre motstand, bedre fart. Hvis motsjø, krappe bølger, så kan det være lurt ikke å trimme opp, da går den mer behagelig i sjøen. Prøv deg frem. Ellers er ikke de så følsom for trim. Ikke så store forskjeller. 

Angående å tilte motoren ned fra opp posisjon. Har du tenningen på når du prøver å få det til? Meg bekjent så skal den kunne det når tenningen er på. 

Jeg har varmeapparat. Jeg bruker det for å unngå dugg ved kjøring med kalesje. Hvis ikke blir det dugg. Kanskje noe antidugg-spray kan funke?

Lykke til med din nye båt :-)

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
  • 2 uker senere...

Usikker om det er samme madrass som i D77,  men jeg tror det er det. 

Jeg kuttet til en overmadrass, brukte ikke trekket til overmadrassen, men bruker en tynn madrass-beskytter under lakenet. Ble riktig bra da, sover som en stein nå. 

• 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...