Ravis Startet 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2019 (redigert) Har en Askeladden C61 med kjøleskuff og ønsker å overnatte 1-2 netter ved en holme. Jeg er livredd at skuffen skal tappe batteriet og skrekken er å ikke få start på motoren. Jeg ønsker ikke å montere ekstra batteri for forbruk. Dette kommer til å brukes lite, men hva med å koble av startbatteriet for natten og koble på et vanlig? I så fall, hva bør velges? Tanken er å koble tilbake neste dag eller ved turens slutt. Jeg har skikkelig batterilader og startkabler og Det er så mye å velge i og jeg har nada peiling Redigert 21.Juli.2019 av Ravis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 Hei. Hva med og ha en liten startbooster i backup i tilfelle batteriet skulle bli tomt? Og eventuelt bytte ut start batteriet med ett som er litt større? Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 Kanskje det? Jeg aner ikke hva en startbooster er, men det høres, av navnet å dømme, som en ok ting. Dumt å bytte ut et nytt batteri og ? Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 Skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha et ekstra batteri, vist du ser i brukerhondboka som fulgte med båten så er jeg helt sikker på at der er det beskrevet et ferdig oppleg for start og forbruks batteri. Vist du skal ligge ute i to netter med kjøleskuffa på så ville i alle fal jeg hatt et forbruks batteri til denne, Suzuki liker også at strømmen til hjernen på motoren ikke kommer fra start batteriet pga spenningsfall i start øyeblikket. Gå for et eget forbruksbatteri er min andbefaling. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 Samt at startbatterier ikke liker dyputlading særlig mye. Forbruksbatterier er laget for å tåle dyputladinger ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 Forhandleren min sier at han ser at løsningen med forbruksbatteri ofte sliter ut begge mye tidligere. Han hadde en forklaring jeg ikke helt husker Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 (redigert) Ravis skrev 40 minutter siden: Forhandleren min sier at han ser at løsningen med forbruksbatteri ofte sliter ut begge mye tidligere Han referer sikkert til egen erfaring med sine produkter,kundenes bruk og mangelen på elementær batteriforståelse hos kundene. Fra ett slik ståsted så har han rett men det skal ikke så mye til å forandre på forutsetningene for å få ett annet resultat. Om man har ett eller flere batterier ombord spiller forsåvidt ingen rolle for levetiden bare man passer på å holde disse mest mulig oppladet mellom bruken av båten og ikke taper batteriene under 12,3v. Jeg ser problemet med i ligge på øya i flere dager og tappe ned forbruks batteriet for så gå 15-30 min for å komme hjem. Det er oppskriften på å korte ned levetiden på batteriene kraftig. Redigert 21.Juli.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 (redigert) Ravis skrev for 1 time siden: Kanskje det? Jeg aner ikke hva en startbooster er, men det høres, av navnet å dømme, som en ok ting. Dumt å bytte ut et nytt batteri og ? Dette er en startbooster https://bilxtra.no/bilelektro/startbooster Forenklet er det ett portabelt batteri inni en plastboks med startkabler på. Hvis du har tappet ned startbatteriet ditt slik at du ikke for start så bare kopler du denne på batteriet og fjerner den etter start. Da kommer du alltid hjem og slipper bekymringen om du får start. Bak delen et at startbatteriet ditt tåler dårlig å bli tappet ned så lavt at du ikke får start på motoren. For å bøte på skaden må batteriet lades opp igjen så fort som mulig og har teller vær time. Gå aldri i fra båten etter du kommer hjem med lavere batterispenning enn 12,5v. På en annen side så koster jo ikke ett startbatteri all verden så det går jo å mishandle det til det ikke virker noe mer og kjøpe ett nytt. Startbooster har du jo så ut eller hjem kommer du uansett med dårlig batteri. Så alt i alt er dette en lettvint løsning som fungerer men jeg hadde gått for løsningen med startbatteri og ett forbruksbatteri kombinert med en 220v batterilader. Redigert 21.Juli.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 Ravis skrev 1 time siden: Forhandleren min sier at han ser at løsningen med forbruksbatteri ofte sliter ut begge mye tidligere. En ting til ,han sa ikke noe om å bruke startbatteriet som forbruksbatteri korter ned levetiden på startbatteriet? Riktig nok ikke så mye som å lav spenning på batteribanken men det er også en faktor hvis du ofte tapper endel strøm av batteriet ditt når du bruker kjøleskuffen Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 39 minutes ago, pipe said: En ting til ,han sa ikke noe om å bruke startbatteriet som forbruksbatteri korter ned levetiden på startbatteriet? Riktig nok ikke så mye som å lav spenning på batteribanken men det er også en faktor hvis du ofte tapper endel strøm av batteriet ditt når du bruker kjøleskuffen Jo, jeg tror det var noe sånt han sa Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 Hva med et lite solcellepanel? Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 21 minutes ago, Lenasmartin20 said: Hva med et lite solcellepanel? Det er nok en glimrende løsning for de som overnatter ofte, men vi skal kanskje bare overnatte 1-2 netter og max 2x pr sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 Trenger jo ikke ha et dyrt, fastmontert et. Her f.eks får du et 80W til å brette ut, bare sette klemmene på batteriet den tid du åønsker å bruke det! Under 1000 lappen ;) men tar gjerne minst et pr uker i leveringstid da! https://www.aliexpress.com/item/32814290170.html?spm=2114.search0104.3.14.840b485cuxPGZt&ws_ab_test=searchweb0_0%2Csearchweb201602_10_10065_10068_319_10059_10884_317_10887_10696_321_322_10084_453_10083_454_10103_10618_10307_537_536%2Csearchweb201603_52%2CppcSwitch_0&algo_expid=b8545974-5ced-4da5-97b5-4267ec9277c2-1&algo_pvid=b8545974-5ced-4da5-97b5-4267ec9277c2&transAbTest=ae803_4 Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 3 minutes ago, Lenasmartin20 said: Trenger jo ikke ha et dyrt, fastmontert et. Her f.eks får du et 80W til å brette ut, bare sette klemmene på batteriet den tid du åønsker å bruke det! Under 1000 lappen ;) men tar gjerne minst et pr uker i leveringstid da! https://www.aliexpress.com/item/32814290170.html?spm=2114.search0104.3.14.840b485cuxPGZt&ws_ab_test=searchweb0_0%2Csearchweb201602_10_10065_10068_319_10059_10884_317_10887_10696_321_322_10084_453_10083_454_10103_10618_10307_537_536%2Csearchweb201603_52%2CppcSwitch_0&algo_expid=b8545974-5ced-4da5-97b5-4267ec9277c2-1&algo_pvid=b8545974-5ced-4da5-97b5-4267ec9277c2&transAbTest=ae803_4 Godt tips! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 Frys et par 1,5l flasker med vann og legg i kjøleskuffen. Da har du kjøleelementer og dagen etter har du kaldt vann. Siste kvelden har du sikkert spist opp det som tåler lunken varme minst Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe_ Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Det som kan være viktig her hvilket batteri du har i dag. Hvilket merke? Modell? Betegnelse? Det du skal vite for å ta en beslutning er: 1. Hvor mange amperetimer har du? F.eks 100Ah. 2. Hvor mye trekker kjøleskapet/skuffen? Jeg har et kjøleskap som yter 42W når det går. Når det står uten at vi åpner det, bruker det ca 100W pr døgn. Dette øker betraktelig når det er i bruk. Åpner døren ofte. 3. Hvor mye kan batteriet lades ut? Jeg er ikke noe ekspert, men jeg har skjønt at batteri med tynne plater tåler ca 50% utlading. Et med tykke plater tåler kanskje 70% utlading. Det vil med andre ord si at du kan i praksis bare ha tilgjengelig 50Ah på et 100Ah batteri. Hvis kjøleskapet/skuffen krever 300W pr døgn vil det kreve 50Ah på 2 døgn. Alene. Dessverre trur jeg ikke forhandleren av båten kan svare på alt dette... Du må kanskje google litt... Du vil ikke lade ut et batteri under det det tåler. Batteriet vil raskt få dårligere kapasitet og vil etter kanskje 10-20 slike dype utladninger rett og slett kollapse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.