Jump to content

Et batteri til?

Ravis

Recommended Posts

Har en Askeladden C61 med kjøleskuff og ønsker å overnatte 1-2 netter ved en holme. Jeg er livredd at skuffen skal tappe batteriet og skrekken er å ikke få start på motoren. 

Jeg ønsker ikke å montere ekstra batteri for forbruk. Dette kommer til å brukes lite, men hva med å koble av startbatteriet for natten og koble på et vanlig? I så fall, hva bør velges? Tanken er å koble tilbake neste dag eller ved turens slutt. 

Jeg har skikkelig batterilader og startkabler og 

Det er så mye å velge i og jeg har nada peiling 

Redigert av Ravis (see edit history)

Skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha et ekstra batteri, vist du ser i brukerhondboka som fulgte med båten så er jeg helt sikker på at der er det beskrevet et ferdig oppleg for start og forbruks batteri. Vist du skal ligge ute i to netter med kjøleskuffa på så ville i alle fal jeg hatt et forbruks batteri til denne, Suzuki liker også at strømmen til hjernen på motoren ikke kommer fra start batteriet pga spenningsfall i start øyeblikket. Gå for et eget forbruksbatteri er min andbefaling.

Ravis skrev 40 minutter siden:

Forhandleren min sier at han ser at løsningen med forbruksbatteri ofte sliter ut begge mye tidligere

Han referer sikkert til egen erfaring med sine produkter,kundenes bruk og mangelen på elementær batteriforståelse hos kundene.
Fra ett slik ståsted så har han rett men det skal ikke så mye til å forandre på forutsetningene for å få ett annet resultat. 
Om man har ett eller flere batterier ombord spiller forsåvidt ingen rolle for levetiden bare man passer på å holde disse mest mulig oppladet mellom bruken av båten og ikke taper batteriene under 12,3v.
Jeg ser problemet med i ligge på øya i flere dager og tappe ned forbruks batteriet for så gå 15-30 min for å komme hjem. 
Det er oppskriften på å korte ned levetiden på batteriene kraftig.

Redigert av pipe (see edit history)
Ravis skrev for 1 time siden:

Kanskje det? Jeg aner ikke hva en startbooster er, men det høres, av navnet å dømme, som en ok ting. Dumt å bytte ut et nytt batteri og ?

Dette er en startbooster

https://bilxtra.no/bilelektro/startbooster

Forenklet er det ett portabelt batteri inni en plastboks med startkabler på.
Hvis du har tappet ned startbatteriet ditt  slik at du ikke for start  så bare kopler du denne på batteriet og fjerner den etter start.
Da kommer du alltid hjem og slipper bekymringen om du får start.
Bak delen et at startbatteriet ditt tåler dårlig å bli tappet ned så lavt at du ikke får start på motoren. 
For å bøte på skaden må batteriet lades opp igjen så fort som mulig og har teller vær time.
Gå aldri i fra båten etter du kommer hjem med lavere batterispenning enn 12,5v.
På en annen side så koster jo ikke ett startbatteri all verden så det går jo å mishandle det til det ikke virker noe mer og kjøpe ett nytt.
Startbooster har du jo så ut eller hjem kommer du uansett med dårlig batteri.  
Så alt i alt er dette en lettvint løsning som fungerer men jeg hadde gått for løsningen med startbatteri og ett forbruksbatteri kombinert med en 220v batterilader.

Redigert av pipe (see edit history)
Ravis skrev 1 time siden:

Forhandleren min sier at han ser at løsningen med forbruksbatteri ofte sliter ut begge mye tidligere.

En ting til ,han sa ikke noe om å bruke startbatteriet som forbruksbatteri korter ned levetiden på startbatteriet?
Riktig nok ikke så mye som å lav spenning på batteribanken men det er også en faktor hvis du ofte tapper endel strøm av batteriet ditt når du bruker kjøleskuffen

39 minutes ago, pipe said:

En ting til ,han sa ikke noe om å bruke startbatteriet som forbruksbatteri korter ned levetiden på startbatteriet?
Riktig nok ikke så mye som å lav spenning på batteribanken men det er også en faktor hvis du ofte tapper endel strøm av batteriet ditt når du bruker kjøleskuffen

Jo, jeg tror det var noe sånt han sa 

3 minutes ago, Lenasmartin20 said:

Godt tips! 

Det som kan være viktig her hvilket batteri du har i dag. Hvilket merke? Modell? Betegnelse?

Det du skal vite for å ta en beslutning er:

1. Hvor mange amperetimer har du? F.eks 100Ah. 2. Hvor mye trekker kjøleskapet/skuffen? Jeg har et kjøleskap som yter 42W når det går. Når det står uten at vi åpner det, bruker det ca 100W pr døgn. Dette øker betraktelig når det er i bruk. Åpner døren ofte.

3. Hvor mye kan batteriet lades ut? Jeg er ikke noe ekspert, men jeg har skjønt at batteri med tynne plater tåler ca 50% utlading. Et med tykke plater tåler kanskje 70% utlading. Det vil med andre ord si at du kan i praksis bare ha tilgjengelig 50Ah på et 100Ah batteri. Hvis kjøleskapet/skuffen krever 300W pr døgn vil det kreve 50Ah på 2 døgn. Alene.

Dessverre trur jeg ikke forhandleren av båten kan svare på alt dette... Du må kanskje google litt...

Du vil ikke lade ut et batteri under det det tåler. Batteriet vil raskt få dårligere kapasitet og vil etter kanskje 10-20 slike dype utladninger rett og slett kollapse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...