Vingen300
Volvo Penta 7.4 GSi som ikke starter når varm. Tenner ikke i det hele tatt ved vanlig start prosedyre. Dersom man venter litt, 30 min?, så prøver å starte med WOT så begynner den å tenne, men starter ikke. Ved da å vente noe mere og kinne mer og mer så kommer den til slutt.
Plugger, fordelere og rotor er nye, og når motor er kald, starter den greit. Ikke med en gang man kinner, men kommer etter 3-5 sekunder.
Hoved teorien pr. nå er "vapor lock", kjenner det at bensin pumpene er varme, og har hatt av kjøle slangen inn og ut av bensinpumpe "racket", og kan virke som om det er "vått inn" men ikke ut. Motoren er saltvannskjølt og lurer nå på om det ikke er sirkulasjon av vann i i bensinpumpe "racket". Racket inneholder bensin filter, lavtryks pumpe, bensin reservoar/damp separator, høytrykks pumpe.
Dersom det er tett for kjølevanne gjennom pumpe racket, hva bruker jeg for å evt. å "løsne" opp i dette? Kan vel være rust/irr her, evt. salt avleiringer? Trengs der forskjellig "guffe" om det er det ene eller det andre?
Bruker en eller annen for rense middel, syre av noe slag, eller kun vann? varm vann?
[edit]
Googlet litt og eddik er kanskje et triks her?
Jeg trodde at dersom dette var vapor lock, så ville høytrykks pumpa ikke kunne levere bensin grunnet blokasjen, dette stemmer ikke helt med at den virker til å tenne mer, og til slutt starte med WOT. Med full gass så skal ikke dysene levere bensin i det hele tatt. Så er kanskje feil teori med "vapor lock"?
Hadde flere plugger ute tidligere, da vi holdt med annen feilsøking der motor ikke tente i det hele tatt, de så tørre ut. Var i den forbindelse at fordeler og rotor ble byttet. Bør kanskje ta ut flere plugger å sjekke nå når problemet oppstår, om det er våte eller ikke.