Vingen300
Napoli skrev On 25.8.2020 at 9.50:Men - jeg kom plutselig til å tenke på en prosedyre som måtte gjøres med min VP 5,7 GSI (men min var en TBI) ved varmstart for å hindre injektorene i å gi for mye fuel. Ved varmstart skulle throttle skyves helt ned en gang før forsøk på start med tenning på. Dette gjorde at motoren visste at det dreide seg om varmstart og kuttet injektorene i et øyeblikk. Vet ikke om det gjelder din - men verdt et forsøk.
Virker til at det er en noe annen prosedyre, fra manualen:
Kall start:
Gi, GSi models:
1. Move the control handle to the NEUTRAL detent position.
2. Turn the key switch to START and hold until engine starts, for no longer than ten seconds. If the engine does not
start, let go momentarily, then try again.
3. As soon as engine starts, release key to ON or RUN
Varm start:
1. Move the control handle to the NEUTRAL detent position.
2. Turn the key switch to START and hold until the engine starts, but for no longer than 10 seconds. If the engine does
not start, let go momentarily, then try again.
3. As soon as the engine starts, release the key to ON or RUN.
Men det er en prosedyre dersom motor er blitt "rå" (flooded), den er samme på kall og varm motor:
Gi, GSi models: Advance the control handle to ¾ throttle to clear a flooded engine. In this throttle position, with the
engine speed below 400 RPM (cranking speed), the ECM turns off the fuel injectors so no fuel is delivered. When the
throttle position is moved to full throttle or less than ¾ throttle, the ECM returns to the starting mode.
Be prepared to quickly move the control handle to IDLE once the engine starts. This will avoid speeding and possibly
damaging the engine.
Her står det 3/4 throttle, tror ikke det er riktig, mener det skal være WOT. Det som står over er fra owners manual, men under ifra EFI service manual:
Når issuet er der så har vi testet med WOT, men det pleier ikke fungere. Har skjedd en skjelden gang at den har startet med WOT men da med veldig mye kinning.
Mener også at vi har testet med WOT med en gang ved "varm" motor", dvs. ikke teste på tomgang først. Uten at det var noe bedre. Men kan jo forsåvidt teste dette i og med at jeg ikke husker helt.