Jump to content

Edit History

pipe

pipe

Kallethekid skrev 25 minutter siden:

Jeg mener at en tommelfinger er at et batteri på 100 Ah skal lades med ca 10 A.

Som funfakt kan det nevnes at på biler er  ofte forholdet i mellom dynamo og batteri gjerne 1/1.
60 Ah batteri = 60 Amp dynamo.

Mercedesen min har 180 Amp dynamo og 110 Ah batteri så den avviker jo endel i fra den regelen over.
Dynamoen sluttet å lade tidligere i år og kom hjem etter å ha kjørt ca 4 -5 mil med lysende lade lampe. 
Da hadde jeg 11,6V på batteriet når motoren gikk men spenningen økte til 11,95V noen minutter etter stopp så egen forbruket er betydelig.
Faktisk så startet den fint også men for å ikke utfordre skjebnen så fant jeg frem batteriladeren 

pipe

pipe

Kallethekid skrev 22 minutter siden:

Som funfakt kan det nevnes at på biler er  ofte forholdet i mellom dynamo og batteri gjerne 1/1.

Mercedesen min har 180 Amp dynamo og 110 Ah batteri så den avviker jo endel i fra den regelen over.
Dynamoen sluttet å lade tidligere i år og kom hjem etter å ha kjørt ca 4 -5 mil med lysende lade lampe. 
Da hadde jeg 11,6V på batteriet mens motoren gikk men spenningen økte til 11,95V noen minutter etter stopp så egen forbruket er betydelig.
Faktisk så startet den fint også men for å ikke utfordre skjebnen så fant jeg frem batteriladeren 

pipe

pipe

Kallethekid skrev 12 minutter siden:

Dynamoen sluttet å lade tidligere i år og kom hjem etter å ha kjørt ca 4 mil med lysende lade lampe. 
Da hadde jeg 11,6V på batteriet mens motoren gikk mens spenningen økte til 11,9V noen minutter etter stopp så forbruket er betydelig.

• Create New...