Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Komodo skrev 26 minutter siden:

På denne turen har jeg lagt merke til at Victron batterimeteret ikke klarer å holde styr på ladestatusen på batteriene. Man må nok ha et døgn på landstrømfor å få helt fulle batterier etter en nedtapping. Batterimionitoren viser 100% kapasitet for tidlig når jeg går for motor. Jeg tror det er mange som stoler for blindt på batterimionitoren.

Monitoren klarer nok ikke helt å holde styr på kapasiteten, men noen settinger kan justeres noe. Default er disse ganske grove og du kan oppleve at monitor viser fulle batterier kanskje allerede på 84-85 SOC. Disse kan justeres en god del, men du vil sannsynligvis aldri oppleve at det blir helt nøyaktig. I tillegg så har du selve «helsen» på batteriene, SOH. Balmar er vel kommet med en monitor som måler SOH isteden for SOC. Hvordan den jobber har jeg ikke satt meg inn i, men den skal visstnok være mere nøyaktig i forhold til ladestatus. 

Kjellg

Kjellg

Komodo skrev 26 minutter siden:

På denne turen har jeg lagt merke til at Victron batterimeteret ikke klarer å holde styr på ladestatusen på batteriene. Man må nok ha et døgn på landstrømfor å få helt fulle batterier etter en nedtapping. Batterimionitoren viser 100% kapasitet for tidlig når jeg går for motor. Jeg tror det er mange som stoler for blindt på batterimionitoren.

Monitoren klarer nok ikke helt å holde styr på kapasiteten, men noen settinger kan justeres noe. Default er disse ganske grove og du kan oppleve at monitor viser fulle batterier kanskje allerede på 84-85 SOC. Disse kan justeres en god del, men du vil sannsynligvis aldri oppleve at det blir helt nøyaktig. I tillegg så har du selve «helsen» på batteriene, SOH. Balmar er vel kommet med en monitor som måler SOH isteden for SOC. 

Kjellg

Kjellg

Komodo skrev 20 minutter siden:

Monitoren klarer nok ikke helt å holde styr på kapasiteten, men noen settinger som kan justeres noe. Default er disse ganske grove og du kan oppleve at monitor viser fulle batterier kanskje allerede på 84-85 SOC. Disse kan justeres en god del, men du vil sannsynligvis aldri oppleve at det blir helt nøyaktig. I tillegg så har du selve «helsen» på batteriene, SOH. Balmar er vel kommet med en monitor som måler SOH isteden for SOC. 

• Create New...