Jump to content

Belastning på Alpha One drev

Luckystrike

Recommended Posts

Jeg er en av de mange som har fått havari på Mercruiser 1.7 dti. Trodde jeg var sikker med en 2006 mod med forsterkede stempler osv. Men rundt 290 timer sa den bare stopp uten forvarsel. Ikke turbo, ikke reim som slitna, ikke dårlige dyser. Bare stopp. En ventil knekt og både topp og stempler er knust...

Da går jeg nok for ny motor, og en Hyundai Seasall S 200 virker interessant. Dette skal monteres på en Askeladden Beetle 21" på ca 1600 kg. Jeg er imidlertid spent på om drevet tåler dette. 200 dieselhester og 440 Nm er kraftige greier på dette. Men er det noen der ute som har erfaring om det går bra om man behandler gasshendelen med forsiktighet. Eller er det bare å glemme prosjektet og satse på en overhalt Mercruiser igjen og håpe det går bra... Å skifte over til Bravo drev er ikke aktuelt, da blir det langt utenfor det prosjektet er verdt, selv med forsikringspenger i lomma.

Redigert av Luckystrike
Nye opplysninger (see edit history)

Ser det, ja. Spørsmålet er om det er god limit eller ikke. Her er ikke garantien så viktig lenger. Men om noen har erfaringer med om de tåler belastningen slik belastning, eller om noen har erfaring med havari. I så tilfelle er det tilbake til usikker framtid med Mercruiser igjen. Vi var ute i havet med litt dønninger dagen før havariet, og glad det ikke skjedde dagen før... Om disse Mercruiser motorene er så usikre er det ikke gøy å legge ut på tur. Men om drevet havarerer så er det ikke stort bedre det...

Kom ikke forsterkede stempler da Mercruiser gikk over til å bruke Cummins motorer i 2007? Det har jo vært endel saker med de tidligere utgavene der Wastegate staget har gått tregt og vært årsaken til havari. Dessuten motorer i båter over 21 fot med 1.7 literen blir ofte belastet hardt da det jo er maks 120hk i motoren. Mercruiser QSD 2.0 motorene må jo være mere atraktive å bruke, men de er ofte litt dyrere.

https://www.mercurymarine.com/no/no/engines/diesel/mercury-diesel/ 

Tror endringen kom i 2004, det var i alle fall det jeg fant ut før jeg kjøpte båten. Ser forskjellen på innsugningsrøret der det står CM istedet for Mercruiser.  QSD motoren med nytt drev koster meg 270 000,- inkl montering. Så det er ikke aktuelt. Selv med forsikringsutbetalinga så må jeg legge over 100 000,- på bordet. Med Hyundai motoren slipper jeg unna med halvparten. Men da spørs det om drevet holder. Forstår at dersom jeg skal bytte til Bravo - drev må jeg også bytte transom. Og da drar det seg fort mot 100 000,- og mer til. Så her er det pest eller kolera. Havari med nyoverhalt motor eller havari med drev.... Håpte at drevet kunne tåle det med forsiktig bruk. Telemark Trade som forhandler Hyundai har visstnok solgt motoren til Alpha drev - men gjorde meg oppmerksom på belastinngen. Ser at flere på andre siden av Atlanteren kjører med Big block el kraftige bensinere på disse dreva og de klarer det. Men også noen havari. 

Tror nok motoren er vel kraftig. Kjører en 2,5liters TDi motor på en slikt drev. Har vel ca 270Nm moment og 140hk. Har ikke hatt problemer de 15årene jeg har hatt denne kombinasjonen. 

Om du finner noen som kan begrense moment kurven og du reduserer ytelsen litt vil det kanskje gå. Skal du ha høy ytelse på dette drevet må du øke turtall. Det finnes dessverre få motorer som går vesentlig mere enn 4000rpm. 

Luckystrike skrev 33 minutter siden:

Så her er det pest eller kolera. Havari med nyoverhalt motor eller havari med drev.... Håpte at drevet kunne tåle det med forsiktig bruk.

Har du gjort deg noen betraktninger om hva som skjer når du skal selge båten?
Jeg ville tro det var prisnedsettende at drevet er sterkt underdimensjonert til den nye motoren om den i det helle tatt er salgbar med den kombinasjonen til en vettug pris.
Velger man å late som ingen ting tror jeg man i lang tid etter ett salg kommer til å hefte ved denne mangelen.

Jeg tror jeg heller til å overhalle den motoren du har eller få fatt på en tilsvarende bytte motor er det beste rådet å gi.
Kan være enig at denne motoren har ett velfortjent frynsene rykte men den har tross alt virket i fra 2006 til nå så hjertet ditt synker nok ned med tiden. 

Redigert av pipe (see edit history)

Å ta ned motoreffekten er en mulighet, ja. var egentlig på jakt etter Hyundai sin 140 hk, men den blir ikke levert før i november. Kattepine dette, å slege båten med for svakt drev er ikke gøy, da må en gjøre oppmerksom på forsiktighetsregelen. Forstår det som at innerplata på transomen er lik på Alpha og Bravo, så det er litt lettere å bytte drev om det ryker. Slipper å ta ut motoren om jeg skulle bytte drev og få tak i et brukt. 

En bensiner er ikke så aktuelt. Den blir også dyr i drift, det var derfor jeg gikk for 1.7. Den var så billig i drift at jeg måtte nesten tappe tanken ;). 

Det beste var vel egentlig å holde seg på land, båtlivet ble plutselig ikke så gøy lenger... 

Luckystrike skrev 5 minutter siden:

En bensiner er ikke så aktuelt. Den blir også dyr i drift, det var derfor jeg gikk for 1.7. Den var så billig i drift at jeg måtte nesten tappe tanken ;). 

Tja for prisdifferansen i mellom en bensin og diesel motor har du nok endel penger igjen etter å ha betalt bensinregningen.
Tipper du bruker ca 26-28 liter bensin i timen hvis du går i 26-28 knop med en 4,3l  og du får en båt som gjør minst 10 knop mer.

Det beste er kanskje å avskrive resten av sesongen å vente på Hyundai sin 140 hk for innen du blir ferdig med dette prosjektet er sesongen også nesten det. 
Da får du en båt som vil være attraktiv i en salgsprosess 

Om du er forsiktig med akselerasjon,  og ikke benytter den økte motoreffekten til å benytte tyngre propell, så tror jeg dette går bra med mindre den nye motoren er vesentlig tyngre enn den gamle. Propellen og skroget bestemmer hvor mye motoren vil yte med mindre du gir flatt ved hastighetsøkning. At motoren kan yte 200 hk/440 nm betyr ikke at den vil utvikle denne effekten ved bruk. Dette er det motstanden som vil avgjøre.

Du kan se på forbruket pr time ved bruk med ny vs gammel motor montert ved samme hastigheter, dette vil fortelle deg hvor mye motoren yter. Det vil overraske meg mye om dette vil avvike med mer enn forskjellen mellom de to motorenes spesifikke forbruk i gram/kWh.

Vektforskjellen på motorene er 60 kg. Satte på en stålpropell denne sesongen, som nok var en del tyngre. Men har den gamle alupropellen, så om det ikke er mer enn det som må ofres er det greit. Forbruket pr time vet jeg jo ikke mer om enn på papiret på Hyundai - motoren. Men en mer moderne motor med common - rail og avansert motorstyring burde ikke dra særlig mye mer. Selv om den er 500 kubikk større. I USA bruker de samme drevet på 5.0 l bensinere på 260 hester som yter opp i 400 Nm. Rett nok tatt ut på mye høyere turtall. Hyundaien har max dreiemoment på rundt 1800 omin. 

Kan få motoren montert innen utgangen av aug så noen turer kan det bli før høsten kommer. Men det er fornuftens kamp med tålmodigheten og det å ha uferdig prosjekt stående.

Oppgitt forbruk fra Hyundai vil være etter såkalt propellerkurve, og har ikke noe å si for deg i din båt med eksisterende propell.

Poenget mitt var at Hyundaien med 200 hk og 440 nm ikke vil yte mer enn Mercruiseren du har ved konstant fart, så lenge du ikke bytter til tyngre propell. Du får mulighet til raskere akselerasjon, som vil medføre økt belastning på drevet, men dette styrer du med gassen. Så lenge du er disiplinert mtp akselerasjon, så mener jeg at drevet ikke vil få høyere belastning selv om motoren har kapasitet til å yte mer, det vil den nemlig ikke gjøre ved konstant fart.

Om du kjøper en motor på 200hk ved 4000rpm og erstatter mercruiseren din uten å skifte propeller vil du ta ut ca 100hk fra motoren din ved 4000rpm.

om du øker omdreining like raskt som mercruiseren vil ikke belastning øke.

Motoren vil nok vare lenge,men det blir en kostbar metode å kjøpe en motor som bare benyttes halvparten av hk ut av. Ville vurdert et nytt drev.

Takk for gode innspill, da oppfatter jeg det slik at jeg at drevet nok vil klare seg om jeg ikke skal sette fartsrekord i akselerasjon. Det har jeg ikke tenkt til uansett. Stålpropellen som sto på skulle gi litt økt marsjfart, og den ga ca 2 knop mer. Cerberus mener at jeg burde skifte drev med annen utveksling..? Vet ikke hva som finnes av utveklsinger på Alpha drev. Men om jeg seinere går for et Alphadrev med større utveksling så får jeg utnyttet motoren bedre..? Og det skulle den også drevet tåle..? 

Jeg er ikke så opptatt av hverken raske akselerasjoner og vannsport. Men forstår det vel slik at jeg ved samme turtall på denne motoren (ca 3500 omin) vil ha samme marsjfart som på Mecruiseren ? Siden det vel er utveksling i drevet som avgjør hastigheten. Eller tenker jeg feil ?

Skjønner at det blir en relativt dyr motor som ikke er utnyttet i denne båten. Men hvor dyr er den egentlig i forhold til sine konkurrenter ? Drøye 160 000,- til sammenligning med en annen aktuell 150 hk diesel. Kanskje motoren ikke er så dyr likevel om jeg skulle gått ett hakk ned til det som egentlig er rett motor til denne båten. På Gulliksen i Ålesund hørte jeg nevnt at det var QSD 2.0 170 hk som var rett motor til denne, men da måtte jeg vel også bytta drev slik jeg forsto.

Min Merc  1.7 er levert med 2,00:1 i utveksling. Max turtall skal være 4400rpm.

Skal du inn med kraftigere motor må du ha propell med større stigning for å utnytte effekten. Har du i tillegg lavere max. turtall må du også kompensere for dette med økt stigning på propell. Tror ikke du får på propell med større diameter enn det som er på drevet.

Fant et datablad på Hyundai Seasal 140hk. Dette er også en 1,7 liter, men med 20hk mer enn Mercruser. Riktignok 'bare' 4000rpm på max. Hvis det er denne du kan få litt frem i tid ville jeg søkt brukererfaringer på nett - hvis det finnes.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Hadde samme motor som deg JensP og sikkert samme utveksling. Skal ut å sjekke nå og se hva som står på drevet. FInner vel utveklsingen slått inn eller skrevet en plass så vidt jeg vet. Det var 1.7 140 hk til Hyundai jeg eg skulle ha. Men som sagt leveres kanskje ikke før nyttår. Stålpropellen hadde vel omtrent samme stigning, må sjekke det også. Litt bortkastet penger der også da om jeg må bytte ut den...

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...