Jump to content

Kjøring av ankervinsj (Quick 1000W)

Flash Q

Recommended Posts

Hei,

Vi har fysisk installert en Quick 1000W ankervinsj i bauen på en 34' seilbåt (5300kg). Vi har et 15 kg delta anker og 8mm kjetting (25m) samt tau (25m). Nå skal vi igang med den elektriske installasjonen (50mm kabel). Vi ser i båtens manual hvor det er tegnet inn et rele for å kreve oppstart av diesel motor ved bruk av vinsjen. Batteribanken er 150Ah, men vil tro man trenger bidraget fra dynamoen (Volvo Penta D1-30). Vi blir fortalt at det ikke er lurt å installere dette releet da man noen ganger ønsker å "finjustere" ankeret uten å måtte starte motoren.

Quick produsenten har ingen formening om dette, de forutsetter bare at det er kraft nok i kilden.

Hva er gjengs og mest brukt løsning blant våre båtkollegaer?  

Jeg har et batteri som kan levere større strømstyrker (startbatteri for større dieselmotor).  Ingen relé som hindrer drift av vinsj ved stillestående motor. Bruker ofte justering av vinsj ved stilleligge. Høyvann/ lavvann etc.

Aldri opplevd problemer med det.

Når jeg trekker opp ankeret (15 kg / blytau) så sviver alltid motoren allikevel. Jeg legger jo aldri fra land uten at motoren har gått på høy tomgang noen minutter. 

Jeg ville ikke hatt relé som hindrer bruk av vinsj utenom når motor sviver.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det er "kun" motoren i ankervinsjen som bestemmer hvor mye strøm som trekkes. Strømstyrken releet er merket med viser bare hva som er maks strømstyrke releet er beregnet for. Din vinsj på 1000W trekker ca 80A ved maks arbeidslast, og det er svært sjeldent den kommer så høyt. Normalt vil nok ikke vinsjen trekke mer enn 10A, og du trenger ikke å starte noen motor for å gjøre justeringer med det. 

Vi har vinsj fra Quick i baugen hos oss. Har ikke eget batteri til vinsjen. Vanlig operasjon (anker ned/opp) skjer kun når motor er i gang som et ledd i ankomst eller avgang. 

Småjusteringer kan skje uten at motor er i gang, men når ankeret først er kjørt ut og kjørt fast er det ikke ofte jeg foretar småjusteringer. En justering på et fåtall meter ut eller inn virker noe spesielt når jeg først ligger godt for svai. Da kompenserer jeg ikke for høyvann/lavvann eller andre mindre variabler med mindre jeg oppdaget et problem. Og har jeg et problem starter jeg gjerne motoren for sikkerhets skyld. 

Har aldri tenkt på at det kunne være problematisk med småjusteringer uten motoren i gang, så lenge det kun er snakk om sekunder med bruk av

vinsjen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Angående behov for småjusteringer: ligger man mot land eller brygger sier vel dette seg selv. Ligger man på svai kan det være man må justere litt i forhold til andre båter og/eller været. Jeg liker best å ligge med (nesten) hele kjettingen ute på svai, da har jeg mest å gå på. Men jeg pleier ikke å legge ut alt med en gang fordi jeg må se an hvordan andre båter legger seg. Er det fortsatt fritt frem når jeg går og legger meg slipper jeg ut resten (manuelt). Kommer det en j**el og legger seg kliss inntil  hender det jeg må ta inn, men da starter jeg som sagt (oftest) motoren først.

Kjører du vinsjen uten å starte motoren går det sikkert greit, men du bruker jo en god del strøm. Det kommer jo også an på hvilken type batterier du har, er det gel eller agm er jo ikke disse like glade i å gi my strøm i korte tidsrom, som et vanlig startbatteri. 

Redigert av Krimart (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...