Jump to content

Edit History

Førstefender

Førstefender

17 hours ago, Grand Banks jr said:

 

Og under hele tatt se om forbruket er vesentlig forskjellig på feks 7 og 10 knop. 

 

Tommelfinger regelen for mange båttyper er dobbling av forbruket pr time i fartsøkning fra 6.5knop til 8.5knop. (Avhengig av skroglengde mm) Men ikke nødvendigvis dobbling av forbruk i liter pr nm.

Så kan nesten garantere deg at det blir en vesentlig forskjell med en økning fra 7 til 10knop med en halvplaner, bare se på hekkbølgene dine, så ser du hvilke krefter som må i sving for å øke farten over 8knop.

Det finnes målere osv å få kjøpt på ebay osv, men blir litt mekk.

 

 

Førstefender

Førstefender

17 hours ago, Grand Banks jr said:

 

Og under hele tatt se om forbruket er vesentlig forskjellig på feks 7 og 10 knop. 

 

Tommelfinger regelen for mange båttyper er dobbling av forbruket pr time i fartsøkning fra 6.5knop til 8.5knop. (Avhengig av skroglengde mm)

Så kan nesten garantere deg at det blir en vesentlig forskjell med en økning fra 7 til 10knop med en halvplaner, bare se på hekkbølgene dine, så ser du hvilke krefter som må i sving for å øke farten over 8knop.

Det finnes målere osv å få kjøpt på ebay osv, men blir litt mekk.

 

 

Førstefender

Førstefender

16 hours ago, Grand Banks jr said:

 

Og under hele tatt se om forbruket er vesentlig forskjellig på feks 7 og 10 knop. 

 

Tommelfinger regelen for mange båttyper er dobbling av forbruket pr nm i fartsøkning fra 6.5knop til 8.5knop. (Avhengig av skroglengde mm)

Så kan nesten garantere deg at det blir en vesentlig forskjell med en økning fra 7 til 10knop med en halvplaner, bare se på hekkbølgene dine, så ser du hvilke krefter som må i sving for å øke farten over 8knop.

Det finnes målere osv å få kjøpt på ebay osv, men blir litt mekk.

 

 



×
×
  • Create New...