Bidevind Startet 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2019 (redigert) Hei, når jeg flyttet til Sverige tok jeg med båten som flyttegods og begynte å bruke svensk flagg. Så det som mest naturlig og har ikke tenkt andre tanker. Nå kom jeg over info på Kryssarklubben som sier noe annet: Nationsflaggor Flaggning med nationsflagga är kopplad till huvudägarens nationalitet. För flaggning med svensk nationsflagga gäller att båten ägs till mer än hälften av en eller flera som har svensk nationalitet. Jeg er Norsk statsborger og eier båten, bruker jeg feil flagg på båten? Noen andre som kjenner til tilsvarende eller annen informasjon? Redigert 22.Juli.2019 av Bidevind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Ifølge et innlegg i en annen tråd kan du i Sverige flagge med hva du vil i akterenden på fritidsbåten. Det samme sier jo egentlig også Kryssarklubben Men i land utenfor Sverige forholder det seg sikkert annerledes. For båten din er jo svensk . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gunga Din Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 SXK skriver videre; Det finns inget straff för felaktig flaggning i Sverige men i en del andra länder kan det vara straffbart. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bidevind Svart 22.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Hei, nei kan nok føre hva jeg vil og uten at det er straffbart ,bortsett fra eventuell forumstraff :-). Men, finnes det et korrekt svar ? Hvor har kryssarklubben sin informasjon fra? Noen som kjenner til annen informasjon/dokumentasjon rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Nordisk-medborgare.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bidevind Svart 22.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 1 hour ago, Gunga Din said: https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Nordisk-medborgare.html Er kanskje enkleste løsning Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Hvor er båten registrert? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Dette er noe av hensikten med å føre flagg. Så spørs det om du har behov for beskyttelse med norsk båt i Sverige. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1898-12-10-1?q= Sitat § 2. Det i § 1 bestemte Flag skal benyttes paa Handelsfartøier, naar de i udenlandsk Havn ønsker at erholde Beskyttelse og Bistand af Gesandtskaber, Konsuler eller Handelsagenter. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bidevind Svart 22.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 37 minutes ago, TwisT said: Hvor er båten registrert? Hvilket register tenker du på da? Den har vært i Norge siden den var ny (-85). Tok den med som flyttegods da jeg flyttet til Sverige for ca 10 år siden. Måtte vise en "bunke" med papirer for å få den tollfritt inn i Sverige, men den ble ikke registrert noe sted utover det. (Papirbunken tok meg 3 mnd å skaffe, tolleren brukte kanskje 3 sekunder på den ...) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.