dieselfan
Dersom motoren har gått penere enn dette og "plutselig" ikke går pent lenger så er det IKKE lufttilskuddsdyse/skrue som er skyld i dette.
Håper du er klar over dette allerede men for sikkerhets skyld: Denne lufttilskuddsdyseskruen har en slak kon, det i kombinasjon med et sete av meget bløtt materiale (aluminiumslegering) gjør at du ved å skru denne dysa inn i setet med mer makt enn det du får til med en urmakertrekker (når du skal finne grunnstilling) da ØDELEGGER du forgasseren for alltid. Jeg vet ikke om en eneste småmotor-forgasser som har løst sete, eller det kan leveres reparasjonskit til....
Det er mye mulig at den rufsete tomgangen skyldtes at setet til lufttilskuddsdyseskruen din er ødelagt av en ukyndig allerede... enkleste måten å sjekke det på er trolig å prøve en annen forgasser fra en motor som går pent...
Du har defekte gummibussinger som forsterker feilen, hvor ille ganga er om disse hadde vært i topp form vet jeg ikke men vil mene "mye bedre"
Som Octoplex nevner så er det trolig lav-fart dyse som har avsettninger og at hullene i dysa ikke er renset tilstrekkelig. Husk- hvert eneste hull må være perfekt rundt når du holder det opp mot lyset. Ser du ikke godt nok må du få hjelp av en nærsynt. Du kan også bruke forstørrelsesglass eller andre hjelpemidler. Ta dette seriøst for det er viktig. Å rense en forgasser er ikke bare å pøse på med trykkluft og lurium, det kan gjøre det værre i enkelte tilfeller. Rense og stake med fiskesene til hullene er runde er medisinen. IKKE stake med noe av metall. Skyll med bensin før montasje for å fjerne lurium så det ikke ødelegger nåleventil, skaper korrosjon eller dreper pakninger.
Flotørnivå er også viktig både for å få maks effekt og pen tomgang. Eneste måten jeg vet å sjekke det på er ved å ta en dynamisk flotørnivåkontroll på, gjennom dreneringsskruen i bunnen av forgasseren.
Når du har påhenger så er viktig å lære seg å følge de enkle men viktige vedlikeholdsreglene:
- Drener forgasseren jevnlig
- Sjekk bensintank for vann og forurensning
- Monter bensinfilter med vannutskiller for å redusere problemene
- Ikke la enden av bensinslangen ligge å slenge i bunn av båten
- Om du blander 2T olje selv så skaff et målebeger med lokk og vær nøye og hygienisk, riktig oljeblanding er viktig. Rist oljedunken før du tapper olje