VegJoh
Vis hele sitatet
Har du målt om den soter? Eller er det bare noe du tror?
Og om du er så fornøyd med den (har ikke erfaring på denne), hvorfor kjøper du den på Jula til 50 kr literen, når du får et mye bedre og renere produkt på Felleskjøpet til 40 kr literen? Da tenker jeg på Fritidsparafin som er den reneste parafinkvaliteten du kan få kjøpt over disk.
Den du har er Lampeparafin/Lampeolje, og inneholder en viss mengde voks som ikke er bra over tid. Og om du bruker den om vinteren kan voksen stivne i drivstoffslange, pumpe og veke. Oppbevaring (om vinteren) skal være i frostfritt miljø.
Det er mange som tror at "billigkjeder" som Jula og Biltema er billig på alt, men det er de ikke.
Jeg har ikke noe i mot å kjøpe på Felleskjøpet eller andre steder. Jeg bare svarte på mine erfaringer med wallas 90.
Så vidt jeg kan forstå så er ikke den jeg refererte til det samme som lampeolje (iallfall ikke den lampeoljen som kommer fra samme produsent)
Den jeg refererte til, fylte jeg 10 liter av på tanken når jeg kjøpte båten, da var tanken nesten tom. Det var den jeg fikk tak i den dagen, så da ble det akkurat den. Selv om vi bruker Wallasan ganske mye (33 overnattinger og 130 motortimer i 2018) så tar det jo litt tid å bruke opp 10 liter. Siden den gang har den blitt stående i tanken og «overlevd» to vintere med vinterlagring ute. Det eneste jeg har gjort siden er å trykke på «on» knappen og wallasen har fungert feilfritt alle ganger. Så vidt jeg vet har ikke forrige eier hatt service på wallasen og han hadde hatt båten i eie i 3 år.
Jeg har ikke målt eksosen. Men jeg har aldri opplevd så mye som en antydning til røyk eller sot verken inne eller utenfor båten. Jeg tok i kveld å stakk en finger inn i eksosskroggjennonføringen og ble ikke engang sotet på fingrene.
Men jeg skjønner ut i fra kallenavnet @Wallas Service ditt at du er en ekspert på dette.
Tenker du at jeg skal helle ut de resterende 2 literen jeg har på tanken og erstatte ned fritidsprafin ? Vil fritidsparafinen kunne brenne av eventuell sot som har blir dannet ?