Steinar S Startet 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2019 Hei dere, ja en båtsommer skulle da vel ikke være problemfri. I vinter hadde jeg min wallas 90 kokapparat med keramisk plate ute for overhaling. Byttet exosslange, tetting rundt glassplata, søvsugd sot og etterisilert defekt isolasjon, skiftet også fuel/glødesats. Prøvekjørt i garasen flere gang og funket perfekt. Montert i båten og etter et par turer måtte jeg etterfylle fuel. Denne gangen het det varmeolje, tidligere lampeolje. Men nå begynner problemene. Ryker veldig ved oppstart og etter en tre fire kjelers kok starter den ikke mere. Kun hvit røyk. Er det noen av dere som har opplevd dette med denne varmeoljen eller er det wallasen min det er no feil med? Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Varmeolje er ubrukelig på Wallas, bruk kun fritidsparafin. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Og om du er heldig kan det tenkes at du klarer å brenne den ren med Fritidsparafin, i verste fall må du demontere brenner og rengjøre for koks og sot - og muligens skifte vekesylinder Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Lunde14 Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Åy, har kjøpt varmeolje jeg også men enda ikke tatt den i bruk. Da får den gå til opptenning av bål utover høsten. Hvor får en kjøpt fritidsparafin, eventuelt vil lampeolje fungere? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 bensinstasjoner har fritidsparafin. Kjøpte på best, betalte 179 for 4 liter. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Wallas Service Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Mange har brukt lampeolje med godt hell, og når de går over til Fritidsparafin får de bedre effekt, mindre lukt, færre servicer. Lampeolje inneholder en del voks som kan tette ventilene i pumpen, har mindre varmeverdi, tåler ikke frost og soter mer. Fritidsparafin inneholder ingen aromater (som det på fint heter), er helt ren, gir ingen lukt, og tåler frost. "Alle" båtutstyrsbutikker har, eller kan skaffe Fritidsparafin, Felleskjøpet har det i sitt sortiment, og en del bensinstasjoner. Pris kan variere mellom kr 160,- til godt over 300,- for 4 ltr. FK-butikkene tar kr 160,- Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
VegJoh Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 På min Wallas 90, bruker jeg denne fra Jula. 249 for 5 liter. Har brukt den nå på 3. Sesongen. Har ikke hatt koketoppen ute for service i løpet av den tiden og den starter lett og soter ikke. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Steinar S Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Fantastisk. Dere er bare helt fantastiske. Tusen takk for svar. Og ønsker de som sier at varmeolje er til alle type brennere go tur til hellvete. De ha ødelagt båtferien min. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Steinar S skrev 55 minutter siden: ……………... Og ønsker de som sier at varmeolje er til alle type brennere go tur til hellvete. De ha ødelagt båtferien min. ...jo,jo, men der er det vel et fett om en bruker varmeolje eller fritidsparafin...…... Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Nei. Varmeolje funker ikke i wallas. Les hele tråden Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Nå tenkte jeg mer på turen til helvete, jeg da...………. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 VegJoh skrev for 2 timer siden: På min Wallas 90, bruker jeg denne fra Jula. 249 for 5 liter. Har brukt den nå på 3. Sesongen. Har ikke hatt koketoppen ute for service i løpet av den tiden og den starter lett og soter ikke. Har du målt om den soter? Eller er det bare noe du tror? Og om du er så fornøyd med den (har ikke erfaring på denne), hvorfor kjøper du den på Jula til 50 kr literen, når du får et mye bedre og renere produkt på Felleskjøpet til 40 kr literen? Da tenker jeg på Fritidsparafin som er den reneste parafinkvaliteten du kan få kjøpt over disk. Den du har er Lampeparafin/Lampeolje, og inneholder en viss mengde voks som ikke er bra over tid. Og om du bruker den om vinteren kan voksen stivne i drivstoffslange, pumpe og veke. Oppbevaring (om vinteren) skal være i frostfritt miljø. Det er mange som tror at "billigkjeder" som Jula og Biltema er billig på alt, men det er de ikke. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Steinar S Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Hovedsaken nå må bli å informere alle som har wallas. Varmeolje er lik kjempetrøbbel, lampolje er lik litt trøbbel over lang tid. Fritidsparafin er lik en problemfri wallas og gode kokeforhold med god effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Finnes mange tråder på bp som omhandler samme tema, men det ser ut for at det ikke kan gjentas for ofte Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
NilsPils Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 (redigert) Fritidsparafin får du kløpt i de fleste båtbutikker, men som regel til ganske drøy pris. Jeg kjøpte nettop på Obs Lillestrøm til 119 kroner for 4 liter . . Redigert 24.Juli.2019 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
R.O Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Koster litt ekstra for fritidsparafin, men 4liter holder vell en sesong med mye koking, så det er vel ikke der man skal spare....? Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 (redigert) Wallas Service skrev for 6 timer siden: Har du målt om den soter? Eller er det bare noe du tror? Og om du er så fornøyd med den (har ikke erfaring på denne), hvorfor kjøper du den på Jula til 50 kr literen, når du får et mye bedre og renere produkt på Felleskjøpet til 40 kr literen? Da tenker jeg på Fritidsparafin som er den reneste parafinkvaliteten du kan få kjøpt over disk. Den du har er Lampeparafin/Lampeolje, og inneholder en viss mengde voks som ikke er bra over tid. Og om du bruker den om vinteren kan voksen stivne i drivstoffslange, pumpe og veke. Oppbevaring (om vinteren) skal være i frostfritt miljø. Det er mange som tror at "billigkjeder" som Jula og Biltema er billig på alt, men det er de ikke. Jeg har ikke noe i mot å kjøpe på Felleskjøpet eller andre steder. Jeg bare svarte på mine erfaringer med wallas 90. Så vidt jeg kan forstå så er ikke den jeg refererte til det samme som lampeolje (iallfall ikke den lampeoljen som kommer fra samme produsent) Den jeg refererte til, fylte jeg 10 liter av på tanken når jeg kjøpte båten, da var tanken nesten tom. Det var den jeg fikk tak i den dagen, så da ble det akkurat den. Selv om vi bruker Wallasan ganske mye (33 overnattinger og 130 motortimer i 2018) så tar det jo litt tid å bruke opp 10 liter. Siden den gang har den blitt stående i tanken og «overlevd» to vintere med vinterlagring ute. Det eneste jeg har gjort siden er å trykke på «on» knappen og wallasen har fungert feilfritt alle ganger. Så vidt jeg vet har ikke forrige eier hatt service på wallasen og han hadde hatt båten i eie i 3 år. Jeg har ikke målt eksosen. Men jeg har aldri opplevd så mye som en antydning til røyk eller sot verken inne eller utenfor båten. Jeg tok i kveld å stakk en finger inn i eksosskroggjennonføringen og ble ikke engang sotet på fingrene. Men jeg skjønner ut i fra kallenavnet @Wallas Service ditt at du er en ekspert på dette. Tenker du at jeg skal helle ut de resterende 2 literen jeg har på tanken og erstatte ned fritidsprafin ? Vil fritidsparafinen kunne brenne av eventuell sot som har blir dannet ? Redigert 24.Juli.2019 av VegJoh Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Wallas Service Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Legger meg litt flat og innrømmer en feil her, gikk litt fort i svingene Lysfotogen er beskrevet som drivstoff i brukerveiledningene til Wallas, og det er riktig. Jeg har gått i samme oversettelsesfella som jeg selv advarer mot; det er mange som tror at Lysfotogen i Sverige er det samme som Lampeolje her på berget - og det er det jo ikke. Så: Du kan trygt fortsette å bruke Jula Lysfotogen Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
NilsPils Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 R.O skrev for 12 timer siden: Koster litt ekstra for fritidsparafin, men 4liter holder vell en sesong med mye koking, så det er vel ikke der man skal spare....? Fritidsparafin er ofte biligere enn varmeolje. Men hos oss holder ikke 4 liter til en sesong . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Steinar S Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Slik såg det ut etter fire - fem kaffekok med varmeolje. Var veldig heldig og berget pumpa og brennsatsen. Så nå er jeg på tur igjen. Skal teste wallasen i helga i Råkvåg. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 Wallas Service skrev On 25.7.2019 at 10.14: Legger meg litt flat og innrømmer en feil her, gikk litt fort i svingene Lysfotogen er beskrevet som drivstoff i brukerveiledningene til Wallas, og det er riktig. Jeg har gått i samme oversettelsesfella som jeg selv advarer mot; det er mange som tror at Lysfotogen i Sverige er det samme som Lampeolje her på berget - og det er det jo ikke. Så: Du kan trygt fortsette å bruke Jula Lysfotogen Takk for svar @Wallas Service Jeg pleier å være ganske nøye med hva jeg utsetter båten for av væsker og annet vedlikehold. Så det var godt å høre. Jeg hadde også lest meg frem til at denne skulle være dugende på Wallas. Og min erfaring er som sagt veldig god sålangt. Men som @NilsPils skriver. Når man kan få 4 liter fritidsparafin til 119,- på obs bygg, så blir det nok en dunk slik i reserve i båten som kan fylles på når det andre er brukt opp Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
NilsPils Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 VegJoh skrev for 9 timer siden: Men som @NilsPils skriver. Når man kan få 4 liter fritidsparafin til 119,- på obs bygg, så blir det nok en dunk slik i reserve i båten som kan fylles på når det andre er brukt opp Kjøpte nettop 2 kanner på Obs. Kjedelig å slippe opp midt i matstellet. Ellers "fyller jeg ikke på". Jeg bare bytter kanne. Wallaskoblingen på sugeslanga passer med korken på kanna. Slanten slår jeg over på den nye kanna før jeg bytter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Elektrisk Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 On 7/24/2019 at 2:42 PM, VegJoh said: På min Wallas 90, bruker jeg denne fra Jula. 249 for 5 liter. Har brukt den nå på 3. Sesongen. Har ikke hatt koketoppen ute for service i løpet av den tiden og den starter lett og soter ikke. Leste i en tråd fra 2010 at Wallas Service fraråder dette som er laget for å gi lys. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Etiketten viser noe annet da men.. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Elektrisk skrev for 2 timer siden: Leste i en tråd fra 2010 at Wallas Service fraråder dette som er laget for å gi lys. @Elektrisk Jeg viser til innlegg lenger opp i tråden her fra nettopp @Wallas Service Wallas Service skrev On 25.7.2019 at 10.14: Legger meg litt flat og innrømmer en feil her, gikk litt fort i svingene Lysfotogen er beskrevet som drivstoff i brukerveiledningene til Wallas, og det er riktig. Jeg har gått i samme oversettelsesfella som jeg selv advarer mot; det er mange som tror at Lysfotogen i Sverige er det samme som Lampeolje her på berget - og det er det jo ikke. Så: Du kan trygt fortsette å bruke Jula Lysfotogen Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.