Lystseilas Startet 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2019 Hei! Sikkert et dumt spørsmål, men jeg skal kjøpe min aller første båt, og prøver å finne et sted å ha den, men det er ikke så lett å finne en ledig passende båtplass i Ytre Oslofjord på denne tiden av året. Vurderer derfor å leie en tilgjengelig båtplass som er 4 meter bred, og lurer på om dette kan bli et problem når båten bare er 2,85? Setter også pris på informasjon om hvor lang båtplass en 28 fot lang seilbåt bør ha. Ser av diverse anbefalinger at bommene ihvertfall bør være 7 meter for en båt på ca. 8,5m lengde, veldig fint hvis noen kan bekrefte/avkrefte dette. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 (redigert) 4-metersplass til en båt på 2,85 burde ikke være noe problem. Vi har en 5-metersplass til en båt på 3,93, så det er trangere hos oss (men fremdeles godt med plass). Vi hadde båten liggende på en 4,5-metersplass en sesong, og det gikk det og, selv om det var i trangeste laget. Merk at type utrigger kan påvirke tilgjengelig bredde, da utriggerne vanligvis regnes med i bruttoverdien. Får du to utriggere med gangplass vil de ta mer plass enn én tynn og én tykk utrigger. Redigert 23.Juli.2019 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hakkannen Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Brei båtplass er bare en fordel synes jeg, da slipper du å ha fendre hengene og lage slitemerker på gelcoaten. Litt avhengig av om eller hvilken av utriggerne som er gangbare går det også an å fortøye litt nærmere den ene utriggeren i sommersesongen slik at det blir lettere å komme ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Av og til ugreit å ha plass som er så bred at båten kan havne sideveis, ellers er mer plass bare fint. Vi har 4 meter plass til båt på 3,3, men med gangbare utriggere på begge sider – den går jo inn, men mer plass hadde bare vært fint. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Snakker dere lysåpning eller senter/senter når dere oppgir bredde på båtplassene? Forskjellen er vel ofte rundt 30 centimeter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Popeye70 Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 1 minute ago, Mouche said: Snakker dere lysåpning eller senter/senter når dere oppgir bredde på båtplassene? Forskjellen er vel ofte rundt 30 centimeter. Det vanlige (i hvert fall på Østlandet) er å oppgi båtplass-størrelse som bruttostørrelse, dvs senter-til-senter på utriggerne. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mouche Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Har en i Asker hvor det er senter/senter og en på Sørlandet hvor det er lysåpning så litt forskjellig praksis kan det synes som. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lystseilas Svart 24.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Tusen takk for alle svar, det hjelper veldig! Interessant poeng med at det blir mindre gnissing mot fender på en bred plass, hadde ikke tenkt på det. For andre som kan ha nytte av å lese tråden senere, så har jeg nå kjøpt båten, en 28 fots Maxi Fenix fra 80-tallet. Ved kjøp lå den på en 4m plass senter/senter, med rundt 3,75m lysåpning, og det så veldig passelig ut. Mindre lysåpning kan sikkert også gå bra, men siden jeg er uerfaren så er det nok lurt med litt plass. Etter mange sendte forespørsler om båtplass har jeg fått napp hos Skjebergkilens marina, så neste fase i planen er å transportere båten ned til en 4m senter/senter båtplass der! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.