Jump to content

Hammerdown konkurs?


Marwin

Recommended Posts

Førstefender skrev for 9 timer siden:

Spar pengene...

 

Det får være opp til hver enkelt å vurdere synes jeg. Jeg har brukt Hammerdown i 12-13 år og har god erfaring med det. og vurderer derfor å kjøpe inn litt ekstra nå. Mens andre har kanskje andre erfaringer. Jeg mener å huske at NilsPils fikk problemer på grunne av store mengder vann på tanken kombinert med Hammerdown bruk. Sikkert en uheldig kombinasjon. Hos meg har det vært helt uproblematisk i alle disse årene. Null spor etter vann i tank, null dieseldyr og jeg har med selvsyn sett hvordan sot i forbrenningsrom løses opp og forsvinner. Det kan vel ikke være feil...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

For å fjerne vann i tankene, kan Westfrost benyttes? Brukes i dieselbiler for å hindre kondens. Kan det brukes på båtdiesel for å gjøre det samme?

 

Fås kjøpt i vanlige bensinstasjoner.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Kan ikke se hva dette stoffet kan skape i motoren annet enn problemer. Vann må fjernes fra dieselsystemet gjennom drenering, ikke kamufleres / tildekkes.

 

God, tilskrekkelig og aktiv bruk av dreneringer fra dieseltank og dieselfiltere er oppskriften på et problemfritt drivstoffliv da vannet må vekk fra systemet FØR det går inn i motoren.

Link to post
Chiefengineer skrev 36 minutter siden:

Kan ikke se hva dette stoffet kan skape i motoren annet enn problemer.

 

Når regner du med at disse problemene vil dukke opp? Jeg har brukt stoffet I 13-14 år nå, på flere ulike motorer. Uten å ha sett antydning til problemer av noe slag. Mener du at jeg har trøbbel I vente?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 16 minutter siden:

 

Når regner du med at disse problemene vil dukke opp? Jeg har brukt stoffet I 13-14 år nå, på flere ulike motorer. Uten å ha sett antydning til problemer av noe slag. Mener du at jeg har trøbbel I vente?

Jepp om du får vann i dieselen og stoler på at dette stoffet skal fjerne vannet så har du det.

 

Jeg har kjørt common rail-motorer i 8 år nå. 3 stk. og totalt ca. 2500 gangtimer uten tilsetning og helt uten problemer med drivstoffsystemet. Effektiv og jevnlig drenering samt at jeg også har vært forskånet fra vann i diesel i større mengder fra fyllling er de klare årsakene til dette.

 

Hvorfor skulle jeg f.eks. begynne å bruke dette stoffet?

 

Hvor mye "bedre" vil i utgangspunktet helt problemfrie og rene/sotfrie motorer bli med dette? Og hvor måler du evt. dette? Er det noen som har kjørt rene sammenlikningstester på tomotors anlegg der den ene motoren fra tidenes morgen hele veien har vært kjørt med stoffet og den andre uten og så demontert begge motorene for kontroll etter x antall driftstimer?

Link to post
Chiefengineer skrev 1 time siden:

Kan ikke se hva dette stoffet kan skape i motoren annet enn problemer. Vann må fjernes fra dieselsystemet gjennom drenering, ikke kamufleres / tildekkes.

 

God, tilskrekkelig og aktiv bruk av dreneringer fra dieseltank og dieselfiltere er oppskriften på et problemfritt drivstoffliv da vannet må vekk fra systemet FØR det går inn i motoren.

 

Klare, gode, kloke råd. ?

Håper mange leser dette og følger rådene. ?

Link to post
index skrev for 4 timer siden:

Jeg mener å huske at NilsPils fikk problemer på grunne av store mengder vann på tanken kombinert med Hammerdown bruk.

 

 :yesnod: Kostet meg en båtsesong og rundt 20 båtlapper (gjorde all jobben selv). Monterte rør for avsuging på begge tankene. Bruker en sånn https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/drivstoff-tilbehor/drivstoffslange/drivstoffpumpe-8-mm-2000021523  Behøver ikke engang suge opp mer diesel enn at det synes i en klar plastslange at det ikke er vann.

 

Jeg kontrollerer nå dieseltankene rgelmessig for mulig vann. Har ved en anledning senere funnet vann på tanken, men ikke så mye som den gangen. Spesielt viktig er det dersom du har cr-motor å sjekke at du ikke har vann i systemet, spesielt under vinteropplaget. Jeg bruker ingen tilsetningsmidler nå.

 

Har fremdeles en del HD stående.

Kan selges billig ved henting. Men uten neoensomhelst garanti . . . :wink:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg har ikke commonrail. Kun god gammeldags mekanisk pumpe og dyser. Og bruker båten hver dag året rundt. Så forutsetningene er ikke like.

 

Ditt problem er vel at du av en eller annen grunn får mye vann I tanken, ikke Hammerdownen I seg selv? Med de mengdene ville du nok ha fått problemer uansett vil jeg tro.

 

Skulle gjerne hentet resten av beholdningen din, uten garanti. Men jeg mistenker at du bor langt borte fra meg;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Alle som snakker om drenering har nok båter som er laget for slikt. Har en Fairline fra 80 tallet, og det er hverken dreneringsmulighet eller mannlokk. Hammerdown emugulerer kun inn i 15-20 sekunder, og fra smult farvann til jeg har fortøyd ferdig er evt vann sunket til tankens bunn igjen og ute av maskinen for lengst. Har brukt moroa på båt i 19 år, og har kun positivt å si om stoffet. Jeg har imidlertid ikke commonrail, selvom jeg har brukt det på biler med slikt.

 

Nå har flere dieselleverandører, blant annet Energi1olje, innblandet tilsvarende lurium, så behovet for eget lurium i tillegg er kanskje ikke tilstede lengre. Tror nok ikke jeg hadde brukt det om jeg hadde commonrail og dreneringsanordning på tankene.

Link to post

Helt ærlig, om ikke båten din har mannlokk så ville jeg ha laga det. Tar en time av livet ditt og koster deg et par hundrelapper men så er du klar dersom du skulle få dieseldyr eller får en fylling hvor det følger med vann eller mjød....

 

Hva er planen din nå om dette skjer første feriedag og du har kommet deg til Koster eller Rømø ?

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Titt i Soga om Hulda. Vet ikke hvor mye Hammerdown som ville måtte brukes for å rydde slik smørje. I instruksjonen til motoren min anbefales biocid på tanken fra tid til annen for at ikke dyr skal kunne utvikle seg. I tillegg var det vannvarsler i systemet. Ved vann, bytte filter og drenere tank, står det i instruksen. Tro er noe jeg helst ikke driver med. Vår Herre utsteder så vidt meg bekjent ikke garantibevis, verken for det ene eller det andre. Så bortsett fra møkka jeg har fått servert i Sverige, har jeg aldri hatt vann på tanken. Motoren soter ikke. Hammerdown hadde sikkert funka fortreffelig i Hulda.

Link to post

Dieselfan, jeg burde hatt mannlokk. Tenkt på det mange ganger, og det finnes gode «ferdigløsninger» også. Men om jeg hadde begynt med det fører det ene med seg det andre, så får jeg vel aldri dette tett igjen. Ville vært typisk. Littegranne flex er det i topp og sider - hører «klunket» når jeg fyller. Men om det blir nye tanker noen gang, blir det avtappingsmulighet.  I mellomtiden har jeg anvendt Bioprotect, Hammerdown og faste fyllestasjoner. Røk på grumsete diesel fra tankbil en gang - den leverandøren ble strøket fra listen. 

Link to post

Bunnen i tankene er flate, selvom bunnen er mindre enn toppen. Jeg tror Fairline brukte «mild steel» på den tiden, uten at jeg helt vet hva slags kvalitet det er. Det er en ståltype, men rustfri er den ikke. Jeg tror jeg har tre skott i hver tank. Overflaten utvendig har en form for behandling, og etter hva jeg har hørt fra andre er det en form for behandling innvendig også. 

 

På senere årganger tror jeg de begynte med et tapperør fra toppen av tanken ved et hjørne, hvor man kunne åpne et lite lokk og sende en slange ned til bunnen av røret og suge opp. 

 

Snakket litt med disse som renser diesel, og de viste meg disse «ferdig løsningene» til å sette inn mannlokk med flens på innsiden. Det er likevel pakninger som er tettingen. Men om jeg «må» lage slike en dag, så må jeg. Men foreløpig har jeg vært skånet for de store problemene. 

Link to post

Snakket inngående om dette med diesel tilsetninger med en verksmester på et dieselverksted. Emulgerende tilsetninger (som gjør at vann fanges i dieselen) er greie å bruke på en motor som går jevnt året gjennom. Du vil på denne måten transportere vann ut av tankene ved at det går ut gjennom eksosen i form av damp. Men å bruke denne type tilsetning på en motor som settes i opplag er å fraråde. Fordi vannet fremdeles er i drivstoffet og vil ved stillstand føre til tæring/korrosjon i drivstoffsystemet. Høyttrykkspumpe og dyser er særlig eksponert for skade ved korrosjon. Vedkommende verksmester anbefalte meg følgende: 

 

1. Ha kontroll på vann i tankene. Drain eventuelt vann av forfilter. Har du vann i tanken fjern det. Bruk biocid preventivt for å hindre bakteriell dieseldyr vekst.

2. Har du hatt dieseldyr må grumset/slimet fjernes manuelt og biocid må tilsettes i tilstrekkelig mengde til å drepe bakteriene. Bytt alle filtere og sjekk at det ikke kommer mer grums/slim i filterene.

3. Ved siste fylling før opplag tilsett 0,5% 2-takt olje type mineral Low SAPS/Low ash, API TC (ikke utenbordsmotor 2-takt olje). Kjør motor tilstrekkelig slik at denne feite dieselen blir stående i hele drivstoff systemet mens båten er i opplag. Dette motvirker korrosjonsdannelse og vil preservere høyttrykkspumpe og dyser.

 

 

 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
mmosberg skrev for 1 time siden:

Snakket inngående om dette med diesel tilsetninger med en verksmester på et dieselverksted. Emulgerende tilsetninger (som gjør at vann fanges i dieselen) er greie å bruke på en motor som går jevnt året gjennom.

 

Da er jeg trygg. Ingen opplag her, båten brukes året rundt. Daglig. :thumbsup:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Meget verdifull deling som vanlig, mmosberg :thumbsup:  :thumbsup:  

mmosberg skrev for 2 timer siden:

3. Ved siste fylling før opplag tilsett 0,5% 2-takt olje type mineral Low SAPS/Low ash, API TC (ikke utenbordsmotor 2-takt olje). Kjør motor tilstrekkelig slik at denne feite dieselen blir stående i hele drivstoff systemet mens båten er i opplag. Dette motvirker korrosjonsdannelse og vil preservere høyttrykkspumpe og dyser.

 

Særlig viktig er dette for de av oss som har Common Rail  (CR) motorer. Disse høytrykkspumpene opererer med opptil ca 2000 Bar trykk. De er konstruert slik at de fungerer selv om pumpehuset ikke er fullt med diesel. De delene som da står over dieselnivået er spesielt utsatt for korrosjon ved langtidslagring. Metoden mmosberg lister opp over reduserer den type korrosjon også.

Link to post

nordan family 27 - grunnen til at jeg spurte og gravde om dine tanker burde jeg nok vært mer klar på... jeg har laget 2 ekstra sett i aluminium til Baluba som du kunne ha overtatt... Unner deg å ha mannelokk. Med mannelokk over det laveste punktet i tanken kan jeg skru av en blindfittings, føre ned 10x1mm stigerør, koble til oljeskiftepumpa, og suge opp 1 liter, la stå 4 min, inspisere, er det ok så er det bare å demontere og jeg er helt trygg på at jeg ikke har dyr og ikke vann.

 

Stigerøret til de fleste dieseltanker jeg har sett står 20 til 40mm over bunnen av tanken.

Vann vil derfor ikke syntes i vannutskiller FØR det er betydelige mengder av det på tanken.

Derfor er jeg så glad i "sugerøret" mitt som forteller meg om det er 1 dråpe vann på tanken... ikke vann... ikke dieseldyr heller :thumbsup:

Link to post
dieselfan skrev 12 minutter siden:

og suge opp 1 liter, la stå 4 min, inspisere, er det ok så er det bare å demontere og jeg er helt trygg på at jeg ikke har dyr og ikke vann.

 

Eventuelt vann samler seg i bunn av tanken veldig raskt når det ikke er sjøgang (forutsatt at du ikke har tilsatt emulgator). Det er derfor unødvending å suge opp og la det stå for å inspisere. Det holder å suge til du ser det kommer ren diesel og ikke vann i en gjennomsiktig slange. Veldig raskt å sjekke og uten noe søl. Gjøres gjerne umiddelbart etter tanking. Og så sjekker man selvfølgelig vannutskilleren jevnlig . . . .

 

Dersom du skal suge opp fra en flatbunnet tank kan det være en ide å ha avsugingen ved den ene tanksiden og krenge båten litt slik at dette punktet kommer lavest.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Nils - når jeg bruker vacuumpumpa så blir alt hvitt skum og må stå 2 min. Etter 4 er jeg helt sikker. Når jeg er trenet på metoden så trenger jeg bare suge 1 dl...  men ved å suge 1 liter så støvsuger jeg hele bunnen. I mitt tilfelle er den 450 liter og relativt flatbygget og dermed stort areal.

Metoden må tilpasses hver båt.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...