Jump to content

Kartprogram til PC

Spirit`ist

Recommended Posts

Har siden 2007 kjørt Maxsea på PC (LapTop) og ekstern skjerm på fb. Har fungert veldig bra, og har vært fornøyd. Selve PCn har begynt og «skrangle» litt, og i dag ville ikke Maxsea kalkulere SOC og COG. Tror jeg fikk rettet på oppsettet nå i kveld (får se i mrg...). 

Selve LapTopen skal byttes ut i vinter, og da kunne det jo muligens være en ide og oppdatere kartene også, etter 12 år....

Noen tips til alternative programmer? Kartbehovet pt er Oslo - Gøteborg - Kristiansand - Oslo. (Sånn ca..)

Bruker en USB GPS og har ingen andre inn kilder en denne. På sikt kan det bli AIS data fra en VHF. 

Som en kuriositet kan jeg nevne at på FB har jeg en 15 ” Dell kontorskjerm som står der på 5 året. Altså ikke sesong men år. Den har vært søkkevåt flere ganger, stått ute i 20 blå, men er like blid hver gang jeg skur den på ?.  Ikke all verdens i direkte sollys, men 15” gir gode kartutsnitt med delt skjerm ??.

Takker for gode tilbakemeldinger og tips 

openCPN er sjekket - tar et dypere dykkk senere for å korte ned vinteren.....

Maxsea kom seg igjen. Etter litt klikk & kikk fant jeg N/A på datcal for hhv SOG og COG. Huket av på disse, tok en restart og så var den oppe å gikk igjen. 

Har USB som master og COM4 som port for data inngang. 

Siden det er noen drevne Maxseaere her;

ligger nå på Flatskjære (Øsfold), og tidligere sesonger har jeg i dette området hatt ledestreker i kartet, disse er borte nå.  Har ikke funnet noe i menyen som setter dette av eller på. Eller..., er det zoom nivået som avgjør denne funksjonen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...